به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، محمدنقی سلیمی دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در گفت‌وگو با روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به تشریح جایگاه و روند حضور این بخش در جشنواره مد و لباس فجر پرداخت و گفت: حضور بخش کیف و پایپوش در این جشنواره بیشتر با هدف برقراری تعامل بین طراحان و تولیدکنندگان این عرصه بوده است و به همین دلیل در دوره‌های اول جشنواره حضور تولیدکنندگان در جشنواره کمتر بود اما کم کم حضور آنها نیز افزایش یافت.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۲۸۰ اثر به دبیرخانه این بخش ارسال شده بود و از ورک‌شاپ‌های بخش کیف و کفش نیز استقبال خوبی به عمل آمد، گفت: طی چهار سال اخیر روند فعالیت بخش کیف و کفش روبه بهبود بود و حتی توانستیم با آثاری درخشان چند ویترین ملی به بخش کیف و کفش اختصاص دهیم.

سلیمی در ادامه به کاهش حضور طراحان و تولیدکنندگان بخش کیف و کفش در نمایشگاه‌های مختلف به دلیل شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: در این دوره ما با آثاری قابل توجه در بخش طراحی مواجه شدیم که داوری آثار را سخت کرد؛ امسال ‌افراد خلاق و پویا با طرح‌های جالب، قوی و ایده‌هایی نو حضور دارند و این مسئله تحقق یکی از اهدافی است که سال‎ها به دنبال آن بودیم.

او اضافه کرد: از نظر تعداد آثار این دوره کمتر اما از نظر تنوع، کیفیت و خلاقیت بسیار بالاتر و امتیازدهی بسیار سخت بود و بسیاری از آثار به بخش نمایش راه یافته‌ است.

دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر، در پاسخ به این سؤال که تأثیر تحریم‌ها و نبود محصولات خارجی در بازار کشور بر صنعت کیف و کفش را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: درست است که نه تنها قاچاق بلکه حتی ورود کفش ساخته شده به کشور هم ممنوع است و ما از نظر قانونی اجازه ورود پایپوش تمام شده به کشور را نداریم و باید اقلام و مواد اولیه این صنعت وارد شود اما بستر برای طراحان به چند دلیل همچنان فراهم نیست.

او افزود: بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه صنعت چرم از حلّال‌ها گرفته تا زیره و رویه و ... وارداتی است بنابراین تحریم‌ها این صنعت را با مشکلاتی بزرگ‌تر از قبل درگیر کرده است. کفش جزو اقلام ضروری زندگی است ضمن اینکه صنعت کفش صنعتی اشتغال زا است و اگر این صنعت را سرپا نگه نداریم به زودی بسیاری از تولیدی‌ها از صحنه خارج می‌شوند. از سوی دیگر پرورش نیرو در هنر ـ صنعت کیف و کفش کار ساده‌ای نیست و لازم است اموزش‌های عملی و تئوری به صورت تخصصی به فعالان این عرصه ارائه شود.

سلیمی اعلام کرد: با برگزاری جلساتی با مسئولان دولتی به دنبال بازبینی قوانین ورود مواد اولیه لازم و ارائه آنها به کارخانه‌ها هستیم.

دبیر بخش کیف و پایپوش دهمین جشنواره مد و لباس فجر در پاسخ به این سؤال که ایا جشنواره فجر زمینه بیان نیازها و ضرورت‌های این صنعت به مسئولان دولتی عملکرد موفقی داشته است؟ گفت: طی ۱۰ سال گذشته تعامل خوبی بین دانشگاه، صنعت و کارگروه ساماندهی مد و لباس برقرار شده است؛ شاید گفته شود ۱۰ سال زمان زیادی است اما ما طی این مدت از سنتی بودن به سمت صنعتی شدن در تولید کیف و کفش حرکت کرده‌ایم، بنابراین به نقطه‌ای رسیدیم که بشود تعامل را افزایش و نیازمندی‌ها را به مسئولان بازگو کرد و امیدواریم در آینده بتوانیم این تعامل را بیشتر کنیم.

او اضافه کرد: برای حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر شدن طراحی کیف و پایپوش چند دوره از خارج از کشور استاد طراحی دعوت کردیم که این اقدام در بخش‌های مختلف باید افزایش پیدا کند. برای طراحی هر بخش از کیف و یا پایپوش طراح حرفه‌ای ویژه همان بخش مورد نیاز است که باید تربیت شود چرا که ما بیشترین ضعف را در طراحی کفش داریم.

سلیمی با اشاره به اینکه از سال ۸۷ تا امسال در مقطع کاردانی رشته طراحی کفش وجود داشت و امسال مقطع کارشناسی این رشته مطرح و در حال تدوین دروس آن هستند، گفت: مطرح شدن این موضوع‌ها و برگزاری سمینارهایی در جشنواره فجر و سایر نمایشگاه‌های مربوط به کیف و کفش نشان دهنده پویاتر شدن صنعت و حرکت به سمت آکادمیک شدن طراحی آن است.