سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" با حضور سهیلا جبری مدیر جشنواره، خاتون شهبازی دبیر جشنواره، اعضای شورای سیاست‌گذاری، هیئت‌داوران و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور، جمعه 29 آذر برگزار شد و "سی‌پال" در مجموعه فرهنگی آسمان زعفرانیه به ایستگاه پایانی رسید.

سجاد محمد یار زاده عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد در سخنانی با تقدیر از گروه علمی و اجرایی جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" اظهار داشت: تمام افرادی که در این زمان گرد هم آمده‌اند از سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور هستند. حرفه من معماری است و نکاتی که به آن‌ها اشاره می‌کنم درباره واقعیت‌های کشور و برخی بی‌مهری‌ها با حوزه معماری و مد و لباس است.

او با اشاره به اینکه میان طراحی لباس و معمای نقاط مشترک بسیاری وجود دارد بیان کرد: هر دو حوزه نیاز به کانسپ و شناخت دارد که در هر دو امر باید به ظرفیت‌های عظیم کشورمان توجه کنیم. ضمن اینکه هر دو مورد در امنیت اجتماعی نقش بسزایی دارند.

یارزاده در ادامه تصریح کرد: مد و لباس بر پرورش شخصیت جامعه اثرگذار است درنتیجه لازم است طراحان ایرانی به رشد شخصیتی افراد توجه داشته باشند زیرا لباس‌های ما نباید منتج به بی‌هویتی شخصیت‌ها شود. مد و معماری هر دو دارای تقارن، ریتم و قرینه‌سازی هستند پس باید به این مفاهیم توجه ویژه کرد تا دچار بی‌نظمی در امر طراحی آثار نشویم.

این عضو شورای سیاست‌گذاری در خاتمه از تلاش بخش خصوصی و مؤسسه "چیا مد" در توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از پوشش اصیل ایرانی تجلیل کرد.

خاتون شهبازی دبیر دو دوره جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" دیگر سخنران این مراسم بود.

شهبازی با تجلیل از همراهی تمامی فعالان عرصه مد و لباس کشور با این رویداد به ارائه گزارشی از روند برگزاری دومین جشنواره "سی‌پال" پرداخت.

او با اشاره به جاده ابریشم به‌عنوان موضوع برگزاری دومین جشنواره "سی‌پال" اظهار داشت: اهداف کلی این رویداد در دو محور شناسایی و معرفی فعالان این عرصه از سراسر کشور و ایجاد ارتباط میان آن‌ها با بخش توسعه کسب‌وکار سی‌پال در قالب همراهی ارگان و سازمان‌هایی که دغدغه هنر و میراث فرهنگی را دارند، رقم خورده است.

او افزود: چشم‌اندازمان این است که در بخش آموزشی و تخصصی به پیشرفت‌هایی دست‌یابیم و نوع ارائه آثار فعالان مد و لباس را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کنیم. پس از ارتقاء و آموزش، موضوع کارآفرینی را موردتوجه قرار داده‌ایم چراکه متأسفانه بسیاری از افراد علی‌رغم قابلیت‌های بسیار اما به دلیل نداشتن فرصت‌های شغلی مناسب، به‌راحتی از این عرصه کنار می‌روند.

شهبازی به موضوع تقسیم‌بندی "سی‌پال" به دو بخش حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: در داوری‌ها میان این دو بخش فاصله‌ای ایجاد کردیم و درعین‌حال تمیزی میان بخش  تک اثر و کالکشن در نظر گرفتیم.

دبیر دو دوره جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" همچنین به برپایی بالغ‌بر 300 نشست تخصصی در طول برگزاری دو دوره جشنواره "سی‌پال" در سراسر کشور اشاره کرد و تشکیل شورای راهبردی جوانان را یکی از دستاوردهای این جلسات برشمرد.

او همچنین بر لزوم پژوهش و ارتقاء سطح دانش فعالان حوزه مد و لباس در زمینه تولید محتوا تأکید کرد.

شهبازی به موضوع عقد تفاهم‌نامه "سی‌پال" با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باهدف همراهی و همدلی و کمک در قالب آیتم‌های مشخص به‌منظور بهبود و توسعه کسب‌وکار و پرداختن به موضوعات پژوهشی اشاره کرد.

دبیر جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" همچنین به موضوع عقد تفاهم‌نامه با بازار بزرگ ایران "ایران مال" در راستای برپایی نمایشگاه فروش آثار برگزیده جشنواره در اسفندماه سال جاری اشاره کرد.

او همچنین از همراهی رسانه "شبکه مد ایران" با جشنواره در طول ایام برگزاری تجلیل کرد.

سهیلا جبری مدیر جشنواره "سی‌پال" نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه هیچ لذتی برای او بالاتر از این نیست که پس از پشت سر گذاشتن خستگی‌ها در کنار خانواده بزرگ سی‌پال باشد، اذعان داشت: در زمان تقدیرها و اهدای تندیس‌ها ممکن است به افرادی برخوریم که در قالب چند نفر برای دریافت یک تندیس روی صحنه بیایند زیرا واقعیت این است که در این دوره تأکید بسیار زیادی بر انجام کارگروهی داشتیم و بنا داریم از تلاش گروهی اعضای خانواده سی‌پال نیز قدردانی کنیم.

او افزود: همچنین ممکن است در یک بخش دو نفر تندیس دریافت کنند. در این راستا باید به داوران حق داد که میان دو کار بسیار عالی نتوانند یکی را به‌عنوان بهترین اثر انتخاب کنند.

جبری به همراهی پربار جوانان و نوجوان با این جشنواره اشاره کرد و گفت: 85 درصد از شرکت‌کنندگان جشنواره جوان بودند و 15 نوجوان نیز با ما همراه شدند که این همراهی سبب شد ما بخش نوجوان را برای نخستین بار به جشنواره اضافه کنیم و از سال آینده شاهد حضور هر چه پررنگ‌تر نوجوانان با این رویداد باشیم.

تقدیر از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره، رونمایی از پارچه زربافت ایرانی به‌عنوان پارچه سال و تجلیل از برگزیدگان در حوزه‌های طراحی لباس،  تصویرسازی لباس، طراحی زیورآلات و جواهرات،  تصویرسازی زیورآلات و جواهرات، طراحی کیف و کفش،  تصویرسازی کیف و کفش، طراحی اکسسوری، تصویرسازی اکسسوری، عکاسی مد، مد نویسی، تحقیق و پژوهش، مقالات، پایان‌نامه و خوش‌پوشی با حضور هیئت‌داوران از دیگر بخش‌های آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی مد و لباس "سی‌پال" بود.