به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس، حسین‌علی ملکان کارشناس حوزه طلا و جواهرات در نشست تخصصی حوزه زیور آلات همایش بین‌المللی طراحی و تولید پوشاک و منسوجات که در هفته نوآوری در صنعت مد و پوشاک بارویکرد توسعه پایدار، در دانشگاه الزهرا برگزار شد اظهار داشت: کشورمان ایران با برگزاری هرسال المپیاد ملی طلا و جواهر سازی، گام‌های مؤثری در پیشرفت و شکوفایی صنعت طلا و جواهرسازی در جهان برداشته است. ایران در المپیاد جهانی ساخت طلا وجواهر سازی کشور انگلستان سال ۲۰۱۱ رتبه پنجم، در المپیاد جهانی کانادا سال ۲۰۰۹ دیپلم افتخار و رتبه هفتم، درسال ۲۰۱۳ در آلمان رتبه دوم و مدال نقره، در سال ۲۰۱۵ در برزیل دیپلم افتخار و رتبه پنجم را کسب کرده است و در حال حاضر جزو پنج کشور برتر طلا و جواهرسازی در جهان است.

ملکان با بیان اینکه طلا و جواهرات به عنوان ملحقات مد و لباس در کشور مطرح است، گفت: ایران با شرکت در المپیادهای جهانی، در ساخت طلا وجواهرات وضعیت مطلوبی در جهان دارد به طوری که در زمره پنج کشور اول جهان در زمینه ساخت طلا و جواهرسازی است.

او افزود: در جهان هر دو سال یکبار المپیاد طلا و جواهر سازی برگزار می‌شود اما در ایران المپیاد ملی هر سال در سه سطح شهرستان، استانی و کشوری برگزار می‌شود، سن شرکت کنندگان زیر ۲۲ سال است و نفرات برگزیده هر سه سطح در اردوی تخصصی طلا و جواهرسازی شرکت می‌کنند و پس از قبولی در آزمون دوره، در اردوی تکمیلی شرکت کرده و در نهایت نفرات برتر برای شرکت در مسابقات جهانی انتخاب می‌شوند. این پروسه چهار سال به طول می‌انجامد تا نفرات برتر کشوری در مسابقات المپیاد طلا و جواهرسازی جهان شرکت کنند.

کارشناس و طراح پروژه‌های داخلی و خارجی مسابقات طلا و جواهر سازی تصریح کرد: در جشنواره‌های مد و لباس، چند سالی است که طلا و جواهر به عنوان مکمل و ملحقات لباس مطرح شده است، به همین دلیل توجه به صنعت طلا و جواهر در بازار داخلی با توجه به نیاز بانوان، مهم و است.

ملکان اظهار داشت: در زمینه ساخت طلا و جواهرسازی در وضعیت مطلوبی در جهان قرار داریم اما در زمینه صادرات صنعت جواهرسازی و تولید انبوه، دچار ضعف جدی هستیم.

رئیس انجمن آموزشگاه‌داران تهران در ادامه بیان کرد: کشور ترکیه ۱۰ سال پیش، طلا و جواهرات دست دوم ایران را خریداری می‌کرد و پس از پرداخت و نوسازی به کشورهای مختلف صادر می‌کرد، در حال حاضر ترکیه به یکی از صادرکنندگان مطرح در زمینه طلا و جواهر سازی درجهان مطرح بوده، این در حالی است که کشورمان با داشتن معادن طلا و سنگ‌های قیمتی می‌تواند سهم خود را برای صادرات جواهر و طلا افزایش بدهد با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح درآموزش، ساخت طلا وجواهر می‌توانیم مانند ترکیه کشور همسایه در زمینه تولید انبوه و صادرات طلا و جواهرسازی به کشورهای مختلف سهم جهانی داشته باشیم.

اومی گوید: به نظر می‌رسد با افزایش قیمت دلار، واردات کالاهای خارجی به ویژه طلا وجواهر به کشور، دیگر برای تجار واردات طلا و جواهرات خارجی مقرون به صرفه نباشد تا به واردات طلا وجواهرات ادامه دهند.

ملکان با بیان اینکه برگزاری المپیادهای داخلی و خارجی می‌تواند به شکوفاشدن صنعت طلا و جواهرسازی کمک کند، خاطرنشان کرد: همه جوانانی که در المپیادهای داخلی و خارجی طلا و جواهر سازی شرکت می‌کنند به خودباوری می‌رسند و با انگیزه اقدام به تأسیس کارخانجات و کارگاه‌های طلا و جواهر سازی می‌کنند و همین امر باعث اشتغال‌زایی و کارآفرینی در حوزه صنعت طلا و جواهرسازی در کشور می‌شود، بنابراین برگزاری المپیادهای داخلی ساخت طلا و جواهر بسیار مهم و ضروری است.