سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" جمعه 16 آذرماه با حضور چیا جبری مدیر جشنواره، خاتون شهبازی دبیر جشنواره و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور در مجتمع فرهنگی هنری آسمان آغاز به کار کرد.

نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" با هدف شناسایی افراد خلاق و توانمند در حوزه‌های طراحی لباس، طراحی کیف و کفش، طراحی جواهرات و زیورآلات، عکاسی مد و مد نویسی برگزار می‌شود.

تحقیق و پژوهش در مورد فرهنگ و پوشش لباس اقوام ایرانی، طراحی لباس با محوریت الهام از لباس اقوام و ترویج پوشش لباس ایرانی، به‌روزرسانی لباس و توسعه استفاده آن به‌عنوان لباس اجتماع، معرفی لباس اقوام ایرانی به‌عنوان جاذبه گردشگری برای توریسم خارجی، توسعه آموزش و حمایت از طراحان جوان با ارائه مشاوره و شناسایی طراحان خلاق و مستعد برپا شده است.

 معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در نمایشگاه "سی‌پال" و مشاهده توانایی طراحان و فعالان خلاق در عرصه مد و لباس اذعان داشت: به امید خدا طلیعه آینده روشن، آینده‌ای که برای سرزمینمان و مردم خوبمان با همت هنرمندان ترسیم خواهد شد. باید تشکر کنم از کسانی که امکان برگزاری چنین جشنواره و محافلی را فراهم کردند، از برگزارکنندگان جشنواره "سی‌پال" خانم شهبازی و جبری که با همت و انگیزه و نیت خیری که دارند، تلاش کردند تا جشنواره مد و لباس را برگزار کنند. البته برگزاری چنین رویدادی مشکلات خاص خودش را دارد و ممکن است خیلی از ما با کوچک‌ترین مانع ناامید شویم اما مهم این است که این عزیزان با اعتقادی که با این کار داشتند، با انگیزه‌های قوی‌دلی و معنوی نه‌تنها ناامید نشدند کاملاً مجدانه پیگیر برگزاری جشنواره بودند تا اینکه می‌بینیم این کار به نتیجه رسیده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه وقتی در جشنواره‌ای می‌بینیم از اقصی نقاط کشور طراحان و فعالان مد و لباس وجود دارد، این حرکت به‌عنوان حرکت ملی باید قلمداد شود اظهار داشت: به اعتقاد من حوزه مد و لباس ایرانی، عرصه مهمی است در درجه اول از دید ایده پردازی و خلاقیت و هنر که یقیناً هنر ایرانی را نمی‌توان دستکم گرفت و توجه به این مسئله امروز برای ما از منظر نگاه هویتی به هنر و فرهنگ ایرانی، برای نسل آینده بسیار حائز اهمیت است و اینکه زمینه‌های مختلف را در فرهنگ اقوام در جای‌جای ایران که نگاه می‌کنیم نسبت به موضوع پوشش و لباس چه برای مردان و چه زنان متأثر از تاریخ، تمدن، پیشینه فرهنگی، باورها، متأثر از جلوه‌های طبیعت آن منطقه است، که در لباس‌ها و سایر ملزومات، آثار هنر و خلاقیت ایرانی مشاهده می‌کنیم.

ابتکار گفت: امروز برای تولید پوشاک و مد ایرانی زمینه‌های خوبی در صنعتمان داریم و با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که ایجاد شده است، با تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ما وارد شده و جنگ اقتصادی که بر کشورمان تحمیل کردند اما در این بخش می‌توانیم سربلند بیرون بیایم زیرا به حدی سرمایه‌های داخلی داریم و سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته، همچنین بخش خصوصی به‌خوبی عمل کرده است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند نه‌تنها در این حوزه آسیب نخواهیم دید بلکه به دلیل محدودیت‌هایی که در بحث واردات اتفاق افتاده است، تولید لباس ایرانی رشد هم خواهد کرد و مورد اقبال بازارهای داخلی و حتی بازارهای صادرات قرار خواهد گرفت.

خاتون شهبازی، دبیر نخستین جشنواره اینترنتی "سی‌پال" نیز درباره فراز و نشیب‌های موجود در صنعت مد و لباس گفت: باید سنگلاخ‌هایی که در حوزه مد و لباس وجود دارد را هموار کنیم، از همین رو تصمیم گرفتیم گامی را برداریم و محفلی را ایجاد کنیم تا طراحان و فعالان خلاق مد و لباس در کنار یکدیگر جمع شوند و این گردهمایی طراحان ایرانی، یعنی حمایت تمام و کمال از کالای ایرانی. البته جشنواره‌های می‌توانند بستر معرفی طراحان به جامعه باشند و نوعی کارآفرینی صورت می‌گیرد که مخاطبان با آثار خوب ایرانی که دارای هویت تاریخی و تمدنی است، آشنا شوند.

چیا جبری مدیر جشنواره نیز طی سخنانی بیان کرد: عرصه مد و لباس نوپا است و معتقد هستم که در این عرصه باید ورود آکادمیک داشت و دانشجویان حرفه‌ای و متبحری را در زمینه طراحی مد و لباس تربیت کرد. این عرصه آکادمیک باید فضایی را برای دانشجویان ایجاد کند تا بتوانند با صنعت مد و لباس و طراحی توأمان با هم آشنا شوند، زمانی که فضای آکادمیک هم‌راستا با صنعت مد و لباس قرار بگیرد، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.  

مدیران برند "چیامد" به‌عنوان برگزارکنندگان این رویداد، احقاق این اهداف را بخش مهمی از مأموریت خود دانسته و برآنند در راستای به هم رسانی طراحان و تولیدکنندگان و گسترش این‌گونه کسب‌وکارهای نوین و مشاوره برای اقدام و تقویت آن‌ها برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدتی را در عرصه مد و لباس به انجام رسانند.

سهیلا جبری که در عرصه مد و لباس او را با نام هنری "چیا جبری" می‌شناسند، متولد سال 1343 با بیش از 30 سال سابقه کاری، مدیر موسسه چیامد، محقق و پژوهشگر لباس اقوام، مدرس، طراح و دیزاینر لباس، دارای مدرک صنعتگری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عضو انجمن طراحان لباس ایران و مدیر جشنواره سی‌پال است.

خاتون شهبازی متولد 1359 با بیش از 18 سال سابقه کاری، مدیر کانون آگهی پرکاس، دانش‌آموخته ارتباطات یکپارچه بازاریابی "IMC" مدیرمسئول موسسه هنری چیامد، عضو و بازرس انجمن مؤسسات مد و لباس ایران، عضو اتاق بازرگانی تهران، عضو کانون زنان کارآفرین و بازرگان، نایب رئیس کمیسیون بازرگانی کانون زنان کارآفرین و بازرگان، مدیر مارکتینگ و تبلیغات برندهای ایرانی و خارجی و مدیرهنری و اجرایی جشنواره‌های ملی دبیر این رویداد است.

بالغ بر چهار هزار اثر از سراسر کشور در بخش‌هی مختلف به این رویداد رسیده و پس از داوری آثار در بخش‌های مختلف، دستاوردهای برگزیده در بخش در ویترین نخستین جشنواره اینترنتی مد و لباس "سی‌پال" به نمایش گذاشته شده است.