سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اواسط خردادماه بود که نایب رئیس انجمن صنایع نساجی اعلام کرد که تعرفه واردات مواد اولیه صنعت نساجی به پنج درصد کاهش یافته اما ما انتظار داریم حق گمرکی و تعرفه بر واردات مواد اولیه کمتر از این باشد.

حال رئیس فراکسیون نساجی مجلس شورای اسلامی از رایزنی نمایندگان برای کاهش مالیات ارزش‌افزوده نساجی خبر داده و اعلام کرده که ‌احتمال حذف تعرفه واردات پنبه برای حمایت از صنعت داخلی وجود دارد.

در شرایط کنونی، تولید پنبه کشور حدود 50 تا 60 هزار تن است و به گفته نایب رئیس انجمن صنایع نساجی باید 120 هزار تن دیگر وارد کشور شود.

تعرفه گمرکی برای این میزان پنبه به عنوان ماده اولیه تولید پارچه، لباس و دیگر منسوجات تا 20 درصد تعیین شده  که البته در سال جاری به 5 درصد کاهش یافته اما همچنان صحبت بر سر آن است که این میزان هم باید حذف شود.

سید‌ناصر موسوی‌لارگانی رئیس فراکسیون نساجی مجلس شورای اسلامی در جمع اعضای انجمن متخصصان نساجی، از پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعرفه واردات پنبه خبر داده واذعان داشته که نظر مجلس این است که برای پنبه هیچ تعرفه‌ای نداشته باشیم چرا‌که ۷۰ درصد نیاز صنعت نساجی از طریق واردات تامین می‌شود و برای ۳۰ درصدی که از تولید داخلی رفع نیاز می‌شود نیز باید حمایت‌هایی تعریف شود.

اختصاص معافیت‌هایی برای صنعت نساجی و معافیت از مالیات ارزش‌افزوده در صنعت نساجی از دیگر برنامه‌های در دست بررسی این فراکسیون است.

در این میان محصولات پتروشیمی بخش دیگری از مواد اولیه صنعت نساجی است که در داخل کشور با کیفیت خوب و مقدار مناسب تولید می شود اما متاسفانه همین مواد پتروشیمی از ترکیه با قیمت ارزان تر خریداری می‌شود، شرکت های پتروشیمی این مواد را صادر می کنند و تنها بخشی از آن توسط کارخانجات نساجی از طریق بورس کالا تهیه می‌شود.