سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "شو لباس" بدون شک از نخستین گام‌های معرفی محصولات یک برند است و چنین رویدادهایی در سال‌های اخیر آنچنان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته که بسیاری از برندها روز به روز بر توفیقاتشان افزوده شده و چه بسا فعالانی که از این مسیر به بهترین شکل ممکن معرفی شده و توانسته اند در سطوح جهانی نامی برای خود دست و پا کنند.

کشور ما نیز در مقاطعی به اهمیت موضوع نمایش زنده لباس پی برد و شاهد برپایی اینچین رویدادهایی در این عرصه بودیم که متأسفانه به دلایلی همچون خروج برخی برگزارکنندگان از حدود قانونی آن، شاهد لغو، محدودیت و در نهایت ممنوعیت و حدف جریان شو لباس در عرصه مد و لباس کشور بودیم.

بطوریکه حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و رئیس جشنواره مد و لباس فجر در نشست خبری ششمین دوره این رویداد به صراحت اعلام کرد که دلایل قانونی متعددی وجود داشت که شاید ما از برخی بخش‌های آن غافل بودیم که ملاحظاتی وجود دارد. تصور ما این بود که با مدارک موجود این کار قابل انجام است ولی در گام‌های بعد متوجه شدیم مفاد قانونی بالا دستی وجود دارد که نفی آن را تاکید می‌کند بنابراین شو لباس را حذف کردیم. اتفاقات و حواشی متعدد این موضوع برای کشور و تخلفات گسترده از سوی افراد غیرقانونی، از جمله دیگر مسائلی بود که باشد این تصمیم شد که از این بخش انصراف دهیم و با هماهنگی سایر دستگاه‌ها ابطال آن را اعلام کنیم. البته قبل از این تصمیم بر اساس آخرین پژوهش یکی از اساتید دانشگاه این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم در دنیا 3 درصد ارزش افزوده را در هنر لباس به دنبال دارد بنابراین از آنجا که به صلاح و صرفه نبود برگزاری این بخش را به مصلحت ندیدیم.

اما آیا 3 درصد ارزش افزوده در هنر لباس به واسطه برگزاری شو لباس می‌تواند توجیهی بر حذف آن از چرخه تولید مد ایرانی و اسلامی باشد؟

اینکه نوجوان و جوان ایرانی به دنبال محتوایی جذاب و تصاویری خیره کننده از نتایج کار هنرمندان و صنعتگران در عرصه فشن و لباس است، آیا نمی‌تواند توجیهی قانع کننده برای توجه بیشتر به یک استراتژی موثر محتوایی همچون شو لباس باشد؟

مقوله مد همواره با عرضه و نمایش تصاویر زیبا همراه بوده اما مشتریان دوست دارند که از نزدیک تجربه پوشیدن پوشیدنی‌های جذاب ایرانی را از نزدیک ببینند و شاهد خلق نگاهی استثنایی و غیر معمول از برندهای وطنی باشند.

شاید مکثی کوتاه برای هدایت و اصلاح روند برگزاری شوهای زنده لباس در ایران منطقی به نظر رسد اما نباید این مهم را فراموش کنیم که اگر قصد مدسازی و صادرات محصولات برندهای ایرانی به سایر نقاط جهان را داریم تا بتوانیم بهره حداکثری از نقش و جایگاه لباس به عنوان یک مؤلفه مهم فرهنگی را ببریم، بد نیست تا نیم نگاهی به پایان حذف صورت مسئله در این باب داشته باشیم.

جالب آنکه کشورهایی هستند که به تازگی با ایده‌هایی نو به ممنوعیت شو زنده لباس پایان داده‌اند. بطور مثال شاید سبک مانکن و مدل اجرای شو زنده لباس در عربستان بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی با عنوان "شو لباس ارواح درعربستان" به اشتراک گذاشته شد و به نوعی تمامی استانداردهای روند برپایی ایندست رویدادها را زیر سؤال برد اما نشان داد حذف صورت مسائل مهم در عرصه های فرهنگی نه تنها کمکی به بهبود شرایط حاکم نخواهد کرد که تداوم و اصرار ورزیدن بر اینچنین تصمیمات موجب افزایش کندی روند مدسازی در کشورمان خواهد شد.     

در ادامه تصاویری از شو زنده لباس در عربستان بدون حضور مانکن‌های زنده را ببینید: