سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان، جمعه 27 بهمن با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مینو پدرام دبیر جشنواره و جمعی از اساتید دانشگاه، طراحان و صاحبان برند در سالن همایش های مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برگزار شد.

قبادی در این مراسم با تقدیر از تمام برگزارکنندکان و هنرمندان و تولیدکنندگان بیان کرد: به واقع همه چیز با پول و امکانات دولتی فراهم نمی شود و اراده است که زمینه برپایی چنین دستاوردهایی را فراهم می‌کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: تجربیات حاصل از ادوار برگزاری جشنواره مد و لباس فجر نشان داد که به موضوعات مختلف میتوان به شکل مستقل پرداخت و یکی از این حوزه ها، جشنواره ملی پارچه و لباس کودک و نوجوان بود.

قبادی با اشاره به اینکه تجربیات و راهنمایی های اصولی حامی این رویداد بود اظهار داشت: فکر و اندیشه باید پشتوانه اصلی گام های شما طراحان و تولیدکنندگان در عرصه لباس کودک و نوجوان باشد و باید شما طراحان بر خلاقیت و اندیشه خود اصرار کنید.

اختتامیه جشنواره ملی پارچه و لباس کودک

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تأکید کرد: شما طراحان باید رفتار فرهنگی و هنری را از نگاه تجاری در عرصه لباس کودک و نوجوان تفکیک کنید و خواهشمندم نگاه و اصول فرهنگی و هنری را در این مسیر از دست ندهید.

پدرام: آثار برگزیده جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان به تولید انبوه می‌رسند

مینو پدرام، دبیر نخستین جشنواره ملی طراحی لباسو طراحی پارچه کودک و نوجوان نیز در این مراسم با ارائه آماری از برگزارکنندگان این رویداد بیان کرد: در مجموع 390 اثر از زمان انتشار به دبیرخانه ارسال شد که 330 اثر در بخش لباس و 60 اثر در بخش طراحی پارچه به دست ما رسید که در مرحله دوم داوری، 258 اثر شامل 200 لباس و 55 طرح پارچه انتخاب شدند و در نهایت 100 لباس و 55 طرح پارچه به جشنواره راه یافتند.

او افزود: یکی از دستاوردهای مهم و چشمگیر این رویداد، برپایی نشست‌های علمی و تخصصی در حاشیه جشنواره از اتفاقات مهمی بود که امیدواریم در تمام ایام سال ادامه داشته باشد.

اختتامیه جشنواره ملی پارچه و لباس کودک

پدرام با اشاره به بخش مسابقه زنده طراحی  با عنوان "از ایده تا اجرا" بیان کرد: مسابقه طی سه روز برگزار و با وجود مشاورانی از برندهای لباس کودک و نوجوان آثاری درخور خلق شد و قرار است آثار برگزیده جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان به تولید انبوه رسند.

او با اشاره به کارگاه‌های آموزشی که در حاشیه این رویداد برگزار شد اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف و رویکردهای ما، توجه به موضوع استعدادیابی در عرصه طراحی لباس کودک و نوجوان است و در این کارگاه‌های، بسیاری از حضار ابراز علاقه مندی کردند تا در ادامه راه وارد حوزه تخصصی و علمی دانشگاهی طراحی لباس کودکان و نوجوانان شوند.

اختتامیه جشنواره ملی پارچه و لباس کودک

در ادامه این مراسم، بیاینه هیأت داوران و اسامی برگزیدگان به شرح زیر قرائت شد:

با عنایت به الطاف الهی، نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان تحت نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس و همکاری انجمن طراحان لباس و پارچه در دو بخش کودک و نوجوان توسط هیئت داوران انجام شد. اساسی ترین شاخصه های مد نظر داوران، خلاقیت و نوآوری، قابلیت تولید انبوه و رعایت اصول علمی در طراحی آثار بودند. در نهایت سه اثر در بخش طراحی پارچه و سه اثر در بخش طراحی لباس کودک و برگزیده و دو طرح در حوزه لباس، شایسته تقدیر اعلام شدند.

هیئت داوران در بررسی آثار، هیچ یک از طرح های گروه سنی نوجوان را شایسته دریافت جایزه نداشتند.

امید است در دوره های بعد، با توجه به نیاز مبرم جامعه به طراحی لباس در این رده سنی، شاهد ارائه آثار متناسب و خلاقانه باشیم.

هیئت داوران ضمن قدردانی و تشکر از کلیه شرکت کنندگان محترم در بخش رقابتی و پس از بررسی های فنی و تخصصی از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، نفرات برگزیده بخش های مختلف نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان را به شرح ذیل اعلام می‌نماید؛

بخش طراحی پارچه:

نفر اول: سرکار خانم الهه آقارضایی با ارائه اثر (شهر خیالی من) – خلاقیت نوآوری و به کارگیری هوشمندانه نقش مایه ها در اجزای کلکسیون(لوح تقدیر+ تندیس جشنواره+جایزه نقدی(دو میلیون تومان)

نفر دوم: سرکار خانم یاسمن ولاشجردی با ارائه اثر(فوتبال)- تناسب طرح با رده سنی و دارا بودن شناسنامه علمی و کیفیت بالا در اجرای اثر(لوح تقدیر+ جایزه نقدی(یک میلیون تومان)

نفر سوم: سرکار خانم شبنم جوانمردی با ارائه اثر(عروسک دو)- رعایت بکارگیری متناسب نقش مایه های ایرانی و قومی و هماهنگی آن بارده سنی.(لوح تقدیر+جایزه نقدی(پانصد هزار تومان)

اختتامیه جشنواره ملی پارچه و لباس کودک

بخش طراحی لباس کودک:

نفر اول: سرکار خانم آرزو ضرغامی با ارائه اثر (آدرینا 3) – خلاقیت و نوآوری در طرح(ترکیب بندی مناسب پارچه، رنگ و توجه در انتخاب آگاهانه تزئینات) – (لوح تقدیر+ تندیس جشنواره+ جایزه نقدی به مبلغ دو میلیون تومان)

نفر دوم: سرکار خانم عاطفه غفاریان با ارائه اثر (مجموعه تورنج و دیهاپو) – ارائه کلکسیون مناسب با رده سنی، سایزبندی و الگوسازی صحیح و قابلیت اجرا برای تولید انبوه.(لوح تقدیر+ جایزه نقدی به مبلغ یک میلیون تومان)

نفر سوم: سرکار خانم فرنوش احمدی با ارائه اثر (سارافون) – خلاقیت ، نوآوری و ترکیب بندی مناسب با رده سنی، قابلیت اجرا برای تولید انبوه، رعایت اصول علمی در طراحی لباس. (لوح تقدیر+ جایزه نقدی به مبلغ پانصد هزار تومان)

اختتامیه جشنواره ملی پارچه و لباس کودک

شایستگان تقدیر بخش طراحی لباس کودک:

سرکار خانم نرگس محسن درویش با ارائه اثر (یلدای 2) – ابتکار و خلاقیت در پارچه سازی و کاربرد آگاهانه در تزئینات لباس، کیفیت مناسب دوخت و انتخاب صحیح پارچه. (لوح تقدیر)

سرکار خانم سمیه شاهرخی با ارائه اثر با نام (آرسو) – توجه در الهام گرفتن از لباس های محلی و قومی ایران و ارائه مناسب طراحی لباس با توجه به رده سنی(لوح تقدیر)

اختتامیه جشنواره ملی پارچه و لباس کودک

انتخاب ویژه داوران:

سرکار خانم سکینه باقری با ارائه اثر (لباس چند منظوره) – توجه ویژه به بخش کاربردی و بهداشت و سلامتی کودک، خلاقیت و ابتکار در اجرا، چند منظوره بودن لباس و کیفیت مناسب دوخت و الگوسازی صحیح.(لوح تقدیر)

بخش مسابقه زنده :

رتبه اول: گروه ترانه، رتبه دوم: گروه گل نرگس، رتبه سوم: گروه فاطر