سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نشست خبری نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان با حضور مینو پدرام دبیر جشنواره و علی‌اصغر زیلایی مدیر امور استان‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور جمعی از اصحاب رسانه، روز دوشنبه 23 بهمن‌ماه در سالن جلسات ساختمان معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

مینو پدرام، دبیر نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان در این نشست با اشاره به بخش‌هایی از آنچه در فراخوان جشنواره آمده است اظهار داشت: نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان با هدف همراهی گروه‌های مختلف در بخش طراحی، صنعت پوشاک و همچنین بر اساس نیاز شدید به طرح پارچه و لباس، الگوی مناسب و کیفیت مطلوب دوخت در این عرصه، فرصتی را برای گردهمایی و شناسایی نیروهای متخصص و کارآمد و فضای رقابتی سالم و تخصصی در بین فعالان این حوزه فراهم آورده است.

او تصریح کرد: این عرصه از ابعاد گوناگون شخصیت‌پردازی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی مورد توجه است و به دلیل میزان اهمیت موضوع، طی برگزاری جلسات متعدد و عقد تفاهم‌نامه تصمیم بر آن شد تا این رویداد از جشنواره فجر تفکیک شود.

دبیر نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان با اشاره به کمیت و کیفیت مطلوب در آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره و حذف بخش نوزاد به دلیل اهمیت و ویژگی‌های خاص این بخش از جشنواره لباس کودک و نوجوان اظهار داشت: در مجموع 390 اثر از زمان انتشار به دبیرخانه ارسال شد که 330 اثر در بخش لباس و 60 اثر در بخش طراحی پارچه به دست ما رسید که در مرحله دوم داوری، 258 اثر شامل 200 لباس و 55 طرح پارچه انتخاب شدند و در نهایت 100 لباس و 55 طرح پارچه به جشنواره راه یافتند.

پدرام درباره بخش‌های مختلف جشنواره گفت: این بخش‌ها با تکیه بر محتوای مطرح در جلسات شورای فنی جشنواره مشخص شدند که در آن اساتیدی از بخش علمی و دانشگاهی، بخش طراحی و حوزه صنعت حضور داشتند.

او افزود: آثار برگزیده در سالن شماره 2 مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان به نمایش درمی‌آید و علاوه بر نمایش آثار، برپایی کارگاه‌های آموزشی و ویترین ملی شامل غرفه آثار 10 برند مطرح ایرانی در حوزه لباس کودک و نوجوان نیز در دستور کار قرار دارد.

 دبیر نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان ادامه داد: بخش مسابقه زنده نیز از بخش‌های قابل توجه است که در این بخش، 16 گروه 4 نفره شامل طراح، الگوساز، دوزنده و طراح پارچه حضور دارند.

او گفت: ارتقاء دانش فنی و ایجاد ارتباط و تعامل سازنده میان بخش صنعت و دانشگاه از مهم‌ترین اهداف ما در بخش مسابقه زنده است.

پدرام به نقش مؤثر رسانه‌ها در افزایش همراهی آحاد جامعه با این جشنواره مهم اشاره کرد و گفت: تأثیر جشنواره‌ها در فرهنگ‌سازی غیرقابل‌انکار است و اگر می‌بینیم که بر روی لباس فرزندانمان، طرح‌های عجیب‌وغریب درج شده است از برخی کم‌توجهی‌ها در مقاطع مختلف زمانی نشئت می‌گیرد که امید است در سایه برپایی این جشنواره، بخشی از معضلات و نواقص در عرصه لباس کودک و نوجوان مرتفع شود.

نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و طراحی پارچه کودک و نوجوان، از 24 تا 27 بهمن‌ماه 96 از ساعت 10 تا 20 و در سالن 2 مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان میزبان علاقه‌مندان است. مراسم افتتاحیه نیز در روز نخست و از ساعت 16 برگزار می‌شود.