سرویس مد و لباس هنرآنلاین: هفته گذشته و همزمان با روز جهانی گردشگری از سهیلا جبری، محقق و پژوهشگر لباس اقوام و طراح لباس برند "چیامد" با حضور علی‌اصغر مونسان، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیر به عمل آمد.

جبری در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: توجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به موضوع لباس اقوام و رصد کردن فعالیت طراحان لباس دراین عرصه ستودنی است چرا که طی سال‌های اخیر این جریان اثبات شده است که گردشگران خارجی تمایل دارند بیش از پیش با لباس اقوام ایرانی آشنا شوند.

او با تأکید بر اینکه لازم است لباس اقوام از شکل موزه‌ای به یک جریان در مسیر افزایش جاذبه گردشگری در کشورمان تبدیل شود اظهار داشت: صنعت گردشگری برای هر کشوری سودآور است و در این بین باید ‍لباس اقوام ایرانی را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کنیم.

جبری ادامه داد: خوشبختانه این سازمان نگاه مثبتی به جریان لباس اقوام ایرانی نشان می دهد و دیدگاه ارزشمندی در مسیر افزایش وسعت و پایداری صنعت گردشگری و افزایش جاذبه های به چشم می‌خورد.

این طراح لباس افزود: کشور ما دارای جاذبه‌های بسیاری در زمینه معماری است و حتی گردشگران با غذاهای ایرانی هم به خوبی آشنا هستند اما خلاء معرفی لباس اقوام ایرانی همواره مشهود بوده است.

جبری با اشاره به جنبه‌های گوناگون پرداختن به لباس اقوام ایرانی اظهار داشت: لباس‌ها به شکل سنتی دارای جنبه‌های دیداری بالایی هستند، اما اگر می‌خواهیم گردشگرایرانی تمایل داشته باشد تا از اینچنین مجموعه‌هایی خریداری هم انجام دهد و لباس اقوام به صنعت گردشگری در مسیر درآمدزایی نیز یاری رساند، باید آنها را بروز کرد و جذابیت‌ پوشش‌ها را برای ذائقه گردشگر خارجی افزایش داد.

او گفت: متأسفانه آنچه بیشتر در جامعه ایرانی به عنوان پوشش دیده می‌شود فاقد نشان و المان های اصیل ایرانی است و با کلاژ کردن و یا چسباندن بته جقه، لباس اقوام ایرانی احیا نمی‌شود.

جبری در خاتمه بیان کرد: با تکیه بر دو مجموعه "شهرزاد" و "توسان" مقرر شده است تا از این پس مجموعه "چیامد" همکاری‌های بیشتری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشد و امید است بتوان ‍لباس اقوام ایرانی را در آینده نزدیک به یک جاذبه گردشگری تبدیل کنیم.