سرویس استان‌های هنرآنلاین: سیدرضا صالحی‌امیری در همایش ملی زبان و هویت در شیراز ؛ اهالی فرهنگ و ادب این سرزمین را با فضیلت و با معرفت خواند و گفت: زبان فارسی یکی از ارکان اساسی هویت ملی ایران است و این زبان فاخر، زبان عرفان و گسترش دهنده فرهنگ اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع نخبگان ، پژوهشگران و اهالی فرهیخته شیراز افزود: زبان فارسی، زبان حکمت است؛ زبان ادبیات کلاسیک پر آوازه ایران است و اگر چه تاریخ، اسطوره، مذهب و سنت ها برای ایرانیان تجربه مشترک تاریخی را به وجود آورده است؛ اما بی تردید این زبان فارسی است که سرچشمه حس مشترک در ادبیات، عرفان، نیایش و زندگی را برای مردم ایران رقم زده است و به همین دلیل است که هویت ملی ایرانیان بر تاریخ و جغرافیا، دین اسلام و زبان فارسی استوار است.

صالحی امیری ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ و گسترش این زبان از همین روست که می فرمایند زبان فارسی یک میراث عظیم و با شکوه و بسیار ارزشمند و مایه سربلندی و از گنجینه های عظیم مواریث فرهنگی است و در واقع همه چیز ما و رمز هویت ما است .

وی توضیح داد: هویت ایرانی دارای اجزا و عناصری است که با آنها شناخته می شود؛ نمادهای ملی چون پرچم،‌سرود ملی،‌اسطوره ها و اعیاد و نظایر آن از این جمله اند،‌اما زبان یکی از مهمترین مقوله های این امر است. چرا که زبان نه تنها در بیان واقعیت ها و شناخت پیرامونی خنثی نیست، ‌بلکه در ساخت واقعیت ها تاثیر گذار است و مفاهیم و تعامل های انسانی را باز گو می کند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: بی شک  حفظ هویت ملی ایران، بر پایه دو ستون زبان و تاریخ استوار است و ا آنجا که زبان به مثابه عامل پیوند دهنده ملت عمل می کند و عامل اصلی اعتبار جریان سیال فرهنگی است حفظ و پرداختن به آن ضرورتی انکار ناپذیر است.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: باید به خاطر بسپاریم که زبان ملی، بزرگترین سرمایه فرهنگی و مهمترین عامل حفظ، استمرار و استقلال فرهنگ ها و پاسداری از هویت ملی است که در کنار دیگر مولفه ها همچون قلمرو جغرافیایی و ارزش های دینی اجتماعی و انسانی نمود می باید.

1 (17)

وی گفت: اما امروز دل باختگی به زبان ملی و هویت ملی این مرزو بوم دغدغه و احساس خطری را در ماهیت زبانی ما پدیدار آورده که در صورت نشناختن ریشه های آسیب رسان این دغدغه خود می تواند ناخواسته به شیوه حفظ  و حراست از زبان آسیب رساند.

وی ادامه داد: ورود واژگان بیگانه به زبان یکی از این دغدغه های رایج است که همگان را به یافتن راه گریزی از آن بر انگیخته است اما باید به یاد داشت صرف ورود واژه های بیگانه که هیچ زبان از آن برکنار نیست به خودی خود نمی تواند خطری برای زبان به شمار آید.

صالحی امیری گفت: اگر چنین بود زبان فارسی در رابطه هزار ساله خود با زبان عربی و اخذ هزاران واژه و اصطلاح از آن زبان،‌تا کنون می بایست،‌به کلی نابود شده باشد که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه تکامل نیز یافته است.

وی تاکید کرد: بزنگاه خطر برای تخریب و ابتذال هر زبانی در جایگاه دیگری است؛ یکی قطع رابطه با سنت فرهنگی به سبب نامفهومی آثار مکتوب بازمانده از گذشته و اختلال از مهمترین کار زبان که ایجاد ارتباط میان افراد است.

وزیر ارشاد اظهار کرد: بنابراین کوشش مستمر ما برای در امان ماندن از این آسیب جدی،‌باید معطوف به این دو امر باشد و خوشبختانه بر اساس مطالعات انجام شده در سنجش نسبت زبان ملی و زبان های قومی در ایرانی این  دو گروه زبانی نه تنها در تعارض با یکدیگر نیستند بلکه مقوم یکدیگر اند و به همین دلیل تقویت زبان های قومی عاملی برای تعالی زبان فارسی و انسجام هویت ملی خواهد بود.

دریافت ١٥٠ مقاله به دبیرخانه همایش ملی زبان و هویت

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم در همایش یاد شده گفت: در دبیرخانه همایش ملی زبان و هویت ١٥٠ مقاله دریافت شده که از این تعداد ٤٩ مقاله به عنوان برگزیده انتخاب گردیده است؛ همایش ملی زبان وهویت با حضور وزیر ارشاد در شیراز گشایش یافت.

بهزاد مریدی افزود: فراخوان ارسال مقاله برای این جشنواره تابستان جاری اعلام شد که پس از داوری ها در این همایش ٢٥ مقاله فاخر این جشنواره برای علاقه مندان ارائه می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه مولفه هایی از جمله زبان تشکیل دهنده هویت ملی است که عموم مردم را به هم متصل می کنند بیان کرد: زبان و فرهنگ حوزه ای گسست ناپذیر است لذا به واسطه اندیشه ها و دغدغه های بزرگان بحث تقویت و توسعه زبان ملی در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

دبیر همایش ملی زبان و هویت اظهارداشت: بسیار ساده انگارانه است که خیال کنیم زبان بی حوزه فرهنگ معنا دارد و باید دانست که زبان و فرهنگ در کنار هم تکمیل کننده و راهگشا هستند.

1 (9)

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: هویت ایران رنگین کمانی از اقوام است که زبان و گویش های آنان هویت ملی را قوام و دوام می بخشد.

بهزاد مریدی با برشمردن چند مولفه برای زبان و هویت ملی و بیان اینکه مولفه هایی که همه را به هم بسته می کند دین، زبان و نژاد است، افزود: با یادآوری اینکه خاطرات جمعی و نژاد دیگر مولفه هاییست که همه ایرانیان را همبسته می سازد، باید دانست که زبان همه را گرد خویش می آورد.

این استاد دانشگاه با توجه به برپایی نخستین همایش ملی «همایش ملی زبان و هویت" در شیراز، عنوان کرد: طلیعه این همایش از تابستان امسال شکل گرفت و با مشارکت اهالی علم و دانش و فرهنگ آغاز شد و بیش از ۱۵۰ مقاله گردآوری گردید تا در نهایت ۴۹ مقاله انتخاب و ۲۵ مقاله اکنون توسط شرکت کنندگان ارایه می شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این همایش بحث توسعه زبان فارسی را به شکل جدی مد نظر دارد.

وی در پایان اظهار داشت: امیدواریم این رخداد ارزشمند ملی، فتح بابی به حساب آید تا فارس به عنوان رنگین کمان اقوام و شاید پرگویش ترین مناطق ایران زمین بتواند ترسیم کننده سیاست گذاری فرهنگی باشد.

نشست های علمی این همایش با حضور استادان دانشگاه در صبح و عصر با محورهایی مانند، همایش ملی زبان و هویت نظریه ها و دیدگاه ها در زبان و هویت، تحول جامعه و تأثیر آن بر زبان و هویت، ویژگی ها و کارکردهای زبان و هویت در جامعه، مختصات فرهنگی اجتماعی زبان و هویت و رابطه زبان با هویت خرد ملی و کلان جهانی برگزار شد.

چگونگی آموزش زبان فارسی برای تقویت زبان و هویت ایرانی اسلامی در جهان، زبان و سطوح هویت (هویت جهانی، منطقه ای، ایران فرهنگی، ملی و محلی)، زبان و خودبیگانگی فرهنگی هویتی، آسیب شناسی مباحث هویت ایرانی اسلامی در ارتباط با زبان، راهبردها و سیاست های تقویت هویت ایرانی اسلامی از طریق زبان، چگونگی کاربرد زبان ها و گویش های ایرانی در تقویت زبان و هویت ملی از موضوع های مرتبط با این همایش است.

همایش ملی زبان و هویت به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شده و بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور از دیگر نهادهایی هستند که در برپایی این همایش همکاری کرده اند.

زبان فارسی در بازار و فضای اقتصادی در حال خفه شدن است

محمد یوسف نیری در همایش ملی زبان و هویت در شیراز عنوان کرد: با ابراز تاسف باید گفت امروز لحن هایی دربازارعامه رواج دارد و تابلوهایی از اسامی، عنوان ها و کلمه های ناپسندی در سر در مغازه ها گذاشته شده که زبان فارسی را دچار چالش کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: چطور است که اگر یک پزشک در تابلو مطب خود دچار خطا شود سریع به او اخطار داده می شود اما هیچ کس نیست که به نام هایی که برای مغازه ها انتخاب می شود نظارت داشته باشدو به این اسامی ناپسند تذکر دهد؟

‌پروفسور نیری با بیان اینکه متاسفانه امروز زبان فارسی متولی مشخصی ندارد اظهارداشت: نمی دانم آیا مغازه دارانی که از زبان فارسی در نام گذاری اسامی مغازه های خود استفاده نمی کنند احساس سرشکستگی می کنند؟

وی اضافه کرد: سعدی ملاک زیبایی، بقا و هویت زبان فارسی است و اگر می خواهیم زبان فارسی به عنوان ارزش و هویت ما پاس داشته و حفظ شود باید مردم ما با زبان سعدی باهم حرف بزنند زیرا سعدی ملاک جاویدان است.

او ادامه داد: بر این اساس مرکز سعدی شناسی ما باید به عنوان یک مرکز علمی دائمی، مستقل و قدرتمند با بهره گیری از استادان برجسته در استان فارس فعال شود تا بتواند در مورد زبان فارسی تصمیم گیری کند.

‌ پروفسور نیری با بیان اینکه مرکز سعدی شناسی شیراز باید مورد توجه جدی قرار گیرد و تقویت شود عنوان داشت: اگر زبان تضعیف شود خرده فرهنگ های ما در کشور از بین می رود و به همین دلیل لازم است توجه جدی به حفظ زبان فارسی شود.

وی گفت: زبان فارسی یکی از عظیم ترین ظرفیت ها و گرانسنگ ترین میراث بشری است که صرفا به عنوان یک زبان مطرح نیست بلکه یک هویت مقدس دارد.

زبان ملی برای حفظ یگانگی تقویت شود

استاندار فارس هم در این همایش گفت: باید برای حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور زبان ملی بیش از گذشته تقویت شود که این مهم نیازمند اهتمام و همت بزرگان این عرصه است.

سید محمد علی افشانی در همایش ملی زبان و هویت در شیراز بیان کرد: زبان به مثابه سازه ای است که ادیان و اقوام مختلف را در کشور به هم مرتبط می کند و انسجام و وحدت ملی در کشور حاصل زبان است.

وی افزود: تضعیف زبان به معنای تضعیف هویت و منافع ملی یک ملت است لذا صاحب نظران و فعالان باید برای حفظ زبان ملی بکوشند.

افشانی با بیان اینکه بدون زبان امکان هیج مبادله ای نخواهد بود اظهارداشت: زبان عامل تکامل و پیشرفت و توسعه بشری است و زبان عنصری است که بیش از همه، جامعه ما را به هم مرتبط می سازد.

او ادامه داد: دانش بشری حاصل تجمیع همه داشته هایی است که در طول تاریخ توسط زبان اندک اندک جمع شده است.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی کارهای بزرگی را در کشور انجام داد به طوری که وی گشاینده انسدادهای پیش روی انقلاب بود.

وی عنوان داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در کنار مردم بود و مردم با فرهنگی غنی ما نیز در بدرقه او نشان دادند که قدر می دانند و خدمت گزاران خود را فراموش نمی کنند.

نخستین"همایش ملی زبان و هویت" به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد. این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد سعدی، دانشگاه شیراز، پایگاه استنادی جهان اسلام و دانشگاه پیام نور از دیگر نهادهایی هستند که در برپایی این همایش همکاری کرده اند. نشست های علمی این همایش ملی با حضور استادان دانشگاه صبح و عصر نیزبرپا شد.

الهه بهرامی