سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ادوارد سعید متولد یک نوامبر 1935 روشنفکر و نظریه پرداز ادبی فلسطینی - آمریکایی و بنیانگذار نظریه شرق شناسی است.

او در اورشلیم (در آن زمان جزء خاک فلسطین بود) به دنیا آمد و به واسطه پدرش شهروندی ایالات متحده را نیز دریافت کرد. کودکی‌اش را در اورشلیم و قاهره گذراند و به مدارس نمونه بریتانیایی و آمریکایی رفت. پس از آن به آمریکا رفت و دوره لیسانس را در دانشگاه پرینستون طی کرد و در نهایت دکترای ادبیات انگلیسی را از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. در سال 1983 به دانشگاه کلمبیا رفت و در 1991 استاد ادبیات انگلیسی و ادبیات تطبیقی آنجا شد.

به عنوان منتقد فرهنگی، سعید بیشتر با کتاب شرق شناسی که در 1978 منتشر شد شناخته می شود. در آن، او به تشریح عناصر بنیادین نظریه شرق شناسی می پردازد. لفظی که به باز تعریف حضور غرب در جوامع خاورمیانه، آسیا و شمال آفریقا (به طور کلی شرق) اطلاق می کرد. او مدعی است که دانش شرق شناسی به طور جدایی ناپذیری به جوامع امپریالیستی‌ای که به وجود آورنده آن بوده‌اند متصل بوده و هست. شرق شناسی بر پایه دانش ادوارد سعید از ادبیات استعماری، نظریه ادبی و پساساختارگرایی شکل گرفته است. آثار او تاثیراتی بر علوم انسانی به خصوص نظریه ادبی و همچنین تاثیر دگرگون کننده‌ای بر تحقیقات محققان در زمینه خاورمیانه داشت. افرای که شروع به مطالعه، امتحان، توضیح و تشریح فرهنگ های خاورمیانه می‌کردند.

به عنوان یک روشنفکر، سعید در زمینه فرهنگ، ادبیات، موسیقی و سیاست معاصر فعال بود. رابرت فیسک روزنامه نگار انگلیسی نشریه ایندیپندنت او را "قدرتمند ترین صدای سیاسی" فلسطین معرفی کرد. او منتقد دولت های عربی منطقه نیز بود و عقیده داشت آنها بر خلاف نظر جوامع شان رفتار می کنند.

او در 25 سپتامبر 2003 بر اثر سرطان درگذشت.

هرمان بروخ

هرمان بروخ نویسنده اتریشی متولد یک نوامبر 1886 و یکی از مهمترین شخصیت های مدرنیست است.

یکی از مهم‌‎ترین آثار وی "مرگ ویرژیل" است که در 1945 برای اولین بار، همزمان با انتشار نسخه آلمانی و ترجمه انگلیسی آن منتشر شد. در هشت سال بعدی بروخ وقت خود را صرف گسترش و دوباره سازی این نوشته کرد. مدت کوتاهی در اتریش زندانی بود، سپس با پروازی از طریق انگلستان به اسکاتلند رفت و در نهایت در آمریکا تبعید شد.

این مسائل و سختی ها باعث در هم آمیختن واقعیت و توهم با شعر و نثر شد که به بازسازی و نمایش 18 ساعت آخر زندگی ویرژیل در بندر بریندیسی منجر شد. در آن، ویرژیل که در تب شدید می سوزد، با نگاهی به زندگی مصیبت زده ملتی که در انه ئید باعث افتخار وی بودند تصمیم به سوزاندن داستان خود می گیرد اما در لحظه آخر پیش از آن که به وسیله بیماری مزمنش از پا بیفتد از طریق یکی از دوستان نزدیکش و امپراطور آگوستوس منصرف می شود. بخش پایانی نمایش اما سفر دریایی ویرژیل به سرزمینی دور دست است که او در آنجا شاهد داستان آفرینش که در کتاب مقدس آمده است، به صورت انتها به ابتدا است.

آهنگساز فرانسوی ژان باراک چندین کار تحت تاثیر "مرگ ویرژیل" ساخته است. سایر آثار بروخ از آن جمله اند: خفتگان بیدار و بی گناه. خفتگان بیدار داستانی ترسناک است. داستانی که توسط میلان کوندرا تحسین شده است. نویسنده‌ای که عمیقا نوشته‌هایش تحت تاثیر بروخ است.

بروخ در 30 می 1951 درگذشت.

آلفرد ژاری

آلفرد ژاری در سال 1873 به دنیا آمد و در اول نوامبر 1907 از دنیا رفت.

مهمترین اثر آلفرد ژاری "شاه اوبو" است؛ اثری که بسیاری نخستین نمایشنامه ابزورد می‌دانند. از طرفی دیگر این نویسنده را از پیشگامان آثار سوررئالیستی می‌دانند.

گیوم آپولینر، آندره سالمون و ماکس ژاکوب و پابلو پیکاسو از کسانی بودند که به آثار این نویسنده بزرگ فرانسوی علاقه داشتند.