سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ایسنا به نقل از فرانس تی‌وی اینفو نوشت: جوایز ادبی کشور فرانسه به دور پایانی خود رسیده‌اند و با اندکی فاصله از معرفی برنده جایزه فمینا ۲۰۱۶، نام راه‌یافتگان به مرحله نهایی سه جایزه گنکور، ‌ مدیسی و رنودو نیز اعلام شد.

هیات داوران جایزه گنکور که مهم‌ترین جایزه ادبی کشور فرانسه لقب دارد، از میان هشت نامزد اولیه، چهار نویسنده را به مرحله نهایی فرستادند. برنده نهایی گنکور ۲۰۱۶ روز سوم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) همزمان با معرفی برنده جایزه رنودو، مشخص می‌شود.

گائل فای با کتاب کشور کوچک که موفق نشده به فهرست نهایی نامزدهای جایزه رنودو راه پیدا کند، یکی از فینالیست‌های گنکور است. او در این دوره با کاترین کاست نویسنده دیگری ستایش می‌شد، رژی ژافرت با کتاب آدم‌خوارها و لیلا سلیمانی نویسنده رمان ترانه شیرین رقابت می‌کند.

جایزه گنکور در سال ۲۰۱۵ به رمان قطب‌نما نوشته ماتیاس انارد اعطا شد. این جایزه اولین‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوی ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل ۱۰ یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی گنکور که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار باارزش‌تر از جایزه اصلی است. گفته می‌شود اثر برنده جایزه گنکور بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت.

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از مارسل پروست در سال ۱۹۲۹، سیمون دوبووار در سال ۱۹۵۴ و پاتریک مودیانو، برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۴ نام برد.

*****

پنج رمان‌نویس که سه تن از آن‌ها زن هستند، فهرست نامزدهای نهایی جایزه رنودو را تشکیل می‌دهند. نام نویسندگانی چون سرژ جانکور، لارن ماوینیه و گائل فای که به دور دوم این رقابت راه پیدا کرده بودند، ‌در میان برگزیدگان نهایی به چشم نمی‌خورد.

نامزدهای نهایی رنودو ۲۰۱۶، آدلاید دو کلرمون ـ تونره (آخرین نفر ما)، ‌ رژی ژافرت (آدم‌خوارها)، سیمون لیبراتی (دختران کالیفرنیا)، یاسمینا رضا (بابل) و لیلا سلیمانی (ترانه شیرین) هستند که از میان آن‌ها ژافرت و سلیمانی برای کسب جایزه گنکور هم رودرروی هم قرار گرفته‌اند.

جایزه رنودو در سال ۱۹۲۶ توسط چند منتقد هنری در تکمیل جایزه‌ گنکور راه‌اندازی شد و به نویسنده‌ای که جایزه‌ ادبی بزرگی دریافت نکرده است، اعطا می‌شود. ژولین کراگ تنها نویسنده‌ای بود که در سال ۱۹۵۱ با وجود آن‌که برای کتاب ساحل جزیره‌ سرت موفق به کسب این جایزه شد، از دریافت آن خودداری کرد.

*****

جایزه ادبی مدیسی نیز هفت رمان فرانسوی و هشت اثر خارجی را در فهرست نامزدهای نهایی این دوره جای داده است. برنده پایانی این رقابت ادبی روز دوم نوامبر (۱۲ آبان‌ماه) مشخص خواهد شد.

خشونت گرمسیری رمانی از ناتاشا آپانا، تاریخ شیرمرد نوشته استفن آدگای، جوانی نو از نیکلاس آی‌دیر، لاتیتیا یا مرد پایانی به قلم ایوان جابلونکا، ‌ پسر خوب نوشته دنیس میشلیس، یک بازی کتابی از سلین مینارد و برانسون رمانِ آرنائو ساینارد به مرحله نهایی بخش رمان فرانسوی مدیسی ۲۰۱۶ راه پیدا کرده‌اند.

در بخش رمان خارجی هم هشت رمان آنا نوشته نیکولو آمانتیتی، مردی با اعتقاد کم نوشته نیکلاس باتلر، هسته سفید نوشته کریستوف هِین، صندلی‌های قرمز کوچک نوشته اندا اوبراین، تابو نوشته فردیناند فن شیراک، درهای نیستی نوشته ثمر یازبک، ‌ منتخب نوشته استیو سم ـ سندبرگ و کمدی اشتباهات نوشته نل زینک به عنوان برگزیده نهایی معرفی شدند.

جایزه‌ ادبی مدیسی در سال ۱۹۵۸ راه‌اندازی شد تا نویسندگان خلاق را با وجود ناشناخته بودن‌شان در دنیای ادبیات مورد تقدیر قرار دهد. این جایزه در سال‌های اولیه تنها ویژه بهترین رمان فرانسوی بود، اما از سال ۱۹۷۰ بخش‌ رمان خارجی و سپس در سال ۱۹۸۰ بخش مجموعه مقالات نیز به آن افزوده شد.

از میان نویسندگان سرشناسی که تاکنون موفق به دریافت جایزه رمان خارجی مدیسی شده‌اند می‌توان به پل آستر، اورهان پاموک، میلان کوندرا، ‌ اومبرتو اکو و فیلیپ راث اشاره کرد.