گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب شامل چهار فصل و ۵۷ بخش همچون «فاصله‌ای به اندازه یک قدم»، «سرآغاز دانایی»، «آینده همین حال هم هست»، «بچه‌ها چطور با سوگ کنار می‌آیند»، «برخوردهای ناخواسته در کوچه و خیابان»، «معتاد»، «دغدغه‌های بنیادین»، «تمامیت در برابر ناامیدی»، «به کسی که دارد می‌میرد چه نباید گفت»، «سیستم ایمنی روان‌شناختی»، «خرابش نکن»، «خوشبختی یعنی گاهی» و «وقفه‌ای در مکالمه» است.

لوری گاتلیب متولد سال ۱۹۶۶ در آمریکا، با «شاید بهتره با یکی حرف بزنی» که در حال حاضر آخرین کتابش محسوب می‌شود در ایران معرفی شده ولی چندین کتاب پرفروش دارد. تخصص اصلی‌اش روان‌درمانی است که با نویسندگی و پیشینه روزنامه‌نگاری پیونده خورده است.

کتاب «شاید بهتره با یکی حرف بزنی» ماجرای جلسات روان‌درمانی گاتلیب و نحوه مواجه او با بیمارانش و سپس مواجه خود او با روان‌درمانگرش وندل برانسون است.

این روان‌درمانگر در ابتدای کتاب از ما می‌پرسد: «ما چطور تغییر می‌کنیم؟» و پاسخ می‌دهد «با ارتباط با دیگران». گاتلیب معتقد است رابطه میان درمانگر و بیمار، اعتمادی مقدس می‌طلبد تا وقوع هرگونه تغییری امکان‌پذیر شود.

آنچه گاتلیب، در این کتاب مکتوب کرده زندگی خودش، بیماران و ما به‌عنوان مخاطبان کتاب است که کم‌وبیش میان همه‌ ما مشترک است. او نخست برای تسلی یافتن و سپس برای شناختن خود و دسترسی به دنیای پیچیده درونی‌اش به روان‌درمانی روی می‌آورد. حرفه‌ای که سال‌ها عمرش را صرف آن کرده و خود نیز از همان برای یاری رساندن به دیگران بهره می‌گیرد.

در بخش ۹ کتاب آمده است: «بعضی لحظه‌های شکار شده نگران کننده‌اند و نگاهی اجمالی به آن‌ها یادم می‌اندازد که ما همه‌مان یک وجه تاریک داریم. بعضی عکس‌ها تارند. آدم‌ها همیشه اتفاق‌ها یا گفتگوها را به روشنی به یاد نمی‌آورند، ولی حتما، آن هم با دقت تمام، یادشان می‌آید که هر تجربه‌ای چه حسی به‌شان داده. درمانگرها باید مترجم و مفسر این عکس‌های تار باشند؛ آن‌ها آگاه‌اند که بیماران لازم است تا حدودی گیج و منگ باشند، چون آن شکار لحظه‌های اول کار کمک می‌کنند به سرپوش گذاشتن روی احساسات دردناکی که ممکن است به قلمرو درونی صلح‌آمیزشان هجوم بیاورند. ولی بعد از مدتی درمی‌یابند که اصلا در جنگ نیستند، که راه رسیدن به صلح اعلام آتش‌بس با خودشان است. برای همین است که اول که آدم‌ها می‌آیند پیشمان‌، ما داریم جایی آن آخرهای راه تصورشان می‌کنیم. این کار را نه فقط در جلسه اول که در تک‌تک جلسات هم می‌کنیم، چون این تصویر ما را قادر می‌سازد آن امیدی را برایشان زنده نگه داریم که خودشان هنوز نمی‌توانند در خودشان پیدا کنند، و همین است که چگونگی روند درمان را مشخص می‌کند».

کتاب «شاید بهتره با یکی حرف بزنی» با عنوان فرعی روایت‌های یک روان‌درمانگر نوشته لوری گاتلیب با ترجمه الهام سلمانی‌فروغی در شمارگان ۷۷۰ نسخه و با قیمت ۱۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.