گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان از هجده فصل با عناوین «وقتی دانشمند و غیردانشمند حیران می‌شوند»، «بحث اعضای موسسه ولدون بدون اتفاق نظر»، «وقتی تازه‌ وارد نیازی به معارفه ندارد چون خودش را معرفی می‌کند»، «درباره فرایکولین پیشخدمت که ماه را روسفید می‌کند»، «وقتی دشمنی بین رئیس و دبیر موسسه ولدون به حالت تعلیق درمی‌آید»، «بهتر است مهندس‌ها، مکانیک‌ها و سایر دانشمندها بگذرند»، «عمو پرودان و فیل اوانز همچنان نمی‌خواهند متقاعد شوند»، «روبور تصمیم می‌گیرد به سئوال مهمی که از او شده پاسخ دهد»، «پیمودن مسیر ده هزار کیلومتری که به جهشی حیرت‌انگیز ختم می‌شود»، «چرا و چگونه فرایکولین پیشخدمت را یدک کشیدند؟»، «وقتی خشم عمو پرودان مثل مجذور سرعت افزایش می‌یابد»، «مهندس روبور انگار می‌خواست برنده جایزه فرهنگستان علوم فرانسه شود»، «عبور عمو پرودان و فیل اوانز از روی اقیانوس بدون دریازدگی»، «آلباتروس کاری می‌کند که شاید هرگز نتوان کرد»، «اتفاقاتی که واقعا ارزش نقل کردن دارند»، «وقتی احتمالا خواننده به ابهامی ملال‌آور دچار می‌شود»، «دو ماه به عقب بازمی‌گردیم و نه ماه به جلو می‌رویم» و «پایان ناتمام داستان واقعی آلباتروس» تشکیل شده است.

«روبور فاتح» یکی از رمان‌های علمی تخیلی ژول ورن است که ابتدا به‌صورت پاورقی از ۲۹ ژوئن تا ۱۸ اوت سال ۱۸۸۶ در روزنامه مباحثات سیاسی و ادبی فرانسه چاپ شد. سپس در قالب مجموعه سفرهای شگفت‌انگیز نشر یافت. این رمان آینده‌نگرانه، رویای پرواز و پیشرفت تدریجی علم بشر را به تصویر می‌کشد و تحقق این رویا را در ماجرایی هیجان‌انگیز روایت می‌کند. دو رقیب و دشمن سرشناس از اعضای باشگاه هوانوردی فیلادلفیا، به همراه مهندسی ناشناس، قهرمانان این رمان‌ هستند که جدال لفظی آن‌ها بر سر مباحث تخصصی خواندنی است.

در فصل هشت این رمان، می‌خوانیم: «رئیس موسسه ولدون شگفت زده بود و دبیرش مبهوت. ولی هیچ‌کدام نمی‌خواستند اندکی از این حیرت طبیعی را بروز دهند.

اما فرایکولین پیشخدمت احساس وحشتش را، از رفتن به آسمان سوار بر چنین وسیله‌ای، پنهان نمی‌کرد و اصلا سعی نداشت ترسش را مخفی کند.

در طول این مدت، ملخ‌های تعلیقی به‌سرعت بالای سر آن‌ها می‌چرخیدند، اگرچه این سرعت چرخش قابل توجه بود، چناچنه آلباتروس قصد رفتن به نواحی مرتفع‌تر را می‌کرد، می‌توانست سه برابر شود.

دو پیشران هم در هنگام حرکت با سرعت ملایم قدرت جابه‌جایی بیست کیلومتر در ساعت را به وسیله انتقال می‌دادند.

مسافران آلباتروس با خم شدن به بیرون از عرشه می‌توانستند روبان مایع بلند و مارپیچی را مشاهده کنند که مثل جویباری از میان منطقه‌ای ناهموار و پیچ‌درپیچ‌ عبور می‌کرد، در میان درخشش چند تالاب که پرتو مایل خورشید را منعکس می‌کردند. این جویبار یک رودخانه بود و از مهم‌ترین رودهای این منطقه. در کرانه سمت چپ رشته کوهی نمایان بود که تا چشم کار می‌کرد ادامه داشت».

کتاب «روبور فاتح» نوشته ژول ورن با ترجمه زهرا فلاح شاهرودی در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۴۸ هزار تومان از سوی نشر آفرینگان زیر مجموعه انتشارات ققنوس منتشر شده است. تصاویری نیز ضمیمه این اثرست.

ژول ورن متولد سال ۱۸۲۸ و درگذشته به سال ۱۹۰۵، نویسنده فرانسوی است که با نگارش رمان‌های ماجراجویانه معروف شد. چند فیلم سینمایی با اقتباس از آثار او ساخته شده که خوش درخشیدند. ژول ورن پیش از این که «روبور فاتح» را در سال ۱۸۸۵ بنویسد. ۲۹ رمان دیگر در قالب مجموعه داستان «سفرهای شگفت‌انگیز» نوشته بود و همچنین داستانی افسانه‌ای با عنوان «فریت فلک» و داستانی کوتاه به نام «شورشیان کشتی بونتی». «دور دنیا در هشتاد روز»، «سفر به مرکز زمین»، «دور ماه»، «پنج هفته در بالن»، «از زمین تا ماه»‌، «میشل استروگف» و «بیست‌هزار فرسنگ زیر دریاها» از دیگر آثار این نویسنده هستند.