گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: همتی نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره این مجموعه نمایشنامه، به هنرآنلاین گفت: منظور از ۷ کوتوله، هفت نمایشنامه کوتاه و تمساح یک نمایشنامه بلند است. احساس کردم باید یک نمایشنامه بلند هم در کنار متن‌های کوتاه در این کتاب باشد تا هنرجو، دانشجو و علاقه‌مندانی که کتاب را می‌خوانند فرق این دو را بدانند.

او با این توضیح که مضمون نمایشنامه‌ها مرتبط با کودکان، حیوانات و کلیله‌ودمنه نیست، ادامه داد: این نمایشنامه‌ها به‌شدت پرمفهوم هستند و برای نگارش هر کدام ماه‌ها وقت گذاشته‌ام. موضوع هفت نمایشنامه «کمک»، «هفتاد و پنج هزار»، «در»، «شش در چهار»، «تالار»، «پمپ»، «هاپولی» و «تمساح» آزاد است و هر کدام ژانرهای متفاوتی دارند. در این متن‌ها مجموعه‌ای از مسایل روز، انسانی، طنز، اجتماعی، سیاسی و انتقادی گنجانده شده است. در حقیقت محتوا تجمیع تمام اموری محسوب می‌شود که یک شخص در حال حاضر و در دهه‌های اخیر با آن برخورد داشته و یا خواهد داشت.

همتی با بیان این که در مقدمه کتاب «۷ کوتوله و تمساح» توضیح داده شده فن، تکنیک و تجربه لازمه نوشتن درام و یا نمایشنامه کوتاه است، افزود: به‌نظرم نوشتن نمایشنامه کوتاه سختی‌های خاص خود را دارد. باید در این نوع نمایشنامه، مفهوم، کانسپت، شخصیت‌پردازی، اتفاق و به‌طور کلی مفهوم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه داد.

او درباره انگیزه نگارش این نمایشنامه‌ها، اظهارداشت: داور جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران بودم که اهمیت نگارش نمایشنامه‌های کوتاه که در ذهن داشتم و برایم دغدغه بود چندین برابر شد. ضعف بزرگ جشنواره‌هایی هم‌چون مونولوگ و یا کوتاه، نداشتن یک متن در شان خود جشنواره است.

به‌گفته همتی، کتاب «۷ کوتوله و تمساح» از سوی انتشارات کتاب‌ نیستان منتشر شده است و تمامی متن‌ها قابل اجرا هستند.

او دو فیلمنامه «آیینه» و «چند- پامنار» را نیز نوشته است، که اولویت اول آن با ساخت و سپس انتشار در قالب کتاب است. همتی این روزها مشغول تمرین برای اجرای نمایش رادیویی است.