گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمدحسن شهسواری نویسنده، با این توضیح که سه جلد رمان «ایران‌شهر» را به انتشارات شهرستان ادب تحویل داده به هنرآنلاین گفت: سه جلد این رمان بلند و دنباله‌دار منتشر شده، جلدهای چهار، پنج و ششم دست ناشر است و مشغول نگارش جلد هفتم هستم که به‌زودی به پایان می‌رسد.

او با بیان این که داستان در خرمشهر می‌گذرد و از شروع جنگ تا سقوط خرمشهر را دربرمی‌گیرد، ادامه داد: این رمان طولانی در بازه زمانی ۳۷ روز مکتوب می‌شود. از دو روز قبل از شروع جنگ تا روز چهار آبان ماه یعنی از ۲۹ شهریور ۱۳۵۹ تا چهارم آبان همین سال.

شهسواری با این توضیح که رمان «ایران‌شهر» بیش از ۱۵ جلد است، افزود: روز به روز جلو می‌آیم و برای این که حجم کمتری داشته باشد چندین مجلد می‌شود چون داستان و رخدادها زنجیره‌وار است رمان باید به ترتیب و پشت سر هم خوانده شود. هر جلد آن نیز حدود سیصد صفحه است.

او که مدت هفت سال است مشغول نگارش این رمان طولانی است، اظهارداشت: وقایع این رمان مستند است اما تاریخ نیست و داستان محسوب می‌شود ولی باز سعی کردم تا جایی که ممکن است براساس مستندات موجود باشد. از درگیری نیروهای ارتش، سپاه تا حضور مردم عادی در جنگ است.  

شهسواری با این توضیح که جنگ دراماتیک است و برای هر ملتی بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: احساسات و اندیشه‌های هر ملتی در جنگ بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ گرچه جنگ بی‌شک از نقاط تاریک بشری است ولی از سویی دراماتیک‌ترین اتفاقی است که برای یک ملت و یک انسان رخ می‌دهد. انسان‌ها عیارشان را در این موقعیت نشان می‌دهند؛ بنابراین چه از آثار باستانی از «شاهنامه» فردوسی یا تراژدی‌های یونان تا آثار مدرن مانند «جنگ و صلح» تا متونی که در حال حاضر در تمام دنیا منتشر می‌شود در حوزه ادبیات و حتی در حوزه سینما به جنگ می‌پردازند. من هم با نگاه خودم به این موقعیت پرداخته‌ام. تا نگارش این رمان بلند هم تمام نشودکار جدیدی را شروع نمی‌کنم.

شهسواری نویسنده و روزنامه‌نگار، دانش‌آموخته رشته ارتباطات است. نخستین کتاب او مجموعه ‌داستان «کلمه‌ها و ترکیب‌های کهنه» است و نخستین رمانش «پاگرد». «شب ممکن»، «شهربانو»، «وقتی دلی» و «شهریور شعله‌ور» از دیگر آثارش هستند.