گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد شهبا پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه، با این توضیح که به‌زودی ترجمه کتاب «کندوکاوی روان‌شناختی در عملکرد و تاثیر هنر» نوشته الن وینر به پایان می‌رسد به هنرآنلاین گفت: این اثر مهم و معروف که در سال ۲۰۱۹ نشر یافته است بررسی می‌کند چرا هنر بر ما تاثیر می‌گذارد؟ چرا برای یک تابلو نقاشی پول فراوانی پرداخت می‌کنیم؟ چرا موسیقی غمناک گوش می‌دهیم؟ چرا فیلم‌های تراژیک می‌بینیم؟ اصلا هنر جدید چیست و هنر مدرن چه کار می‌کند؟

او این کتاب را کاملا علمی دانست و افزود: تمام موارد مطرح شده در کتاب توسط پژوهشگران آزمایش، سپس نتایج آن نشر یافته است؛ مثلا در مورد این که گفته می‌شود موسیقی مهارت‌های ریاضی بچه‌ها را افزایش می‌دهد آیا این ادعا درست است یا نه؟ یا این که چرا با شخصیت‌ داستان‌ها و فیلم‌ها همدردی و همدلی می‌کنیم با این که می‌دانیم واقعی نیستند.  

شهبا با بیان این که کتاب «کندوکاوی روان‌شناختی در عملکرد و تاثیر هنر» از سوی نشر افکار منتشر می‌شود، ادامه داد: درباره ماهیت هنر، کتاب به زبان فارسی موجود است ولی محتوای آن‌ها به دهه چهل یعنی ۶۰ سال پیش برمی‌گردد ولی این کتاب تازه است و مسایل روز هنر را که با آن مواجه هستیم مطرح کرده و از هنر مفهومی گفته است. اصلا به چه می‌گوییم هنر؟ و یا مردم عادی تصورشان از هنر چیست؟ کتاب جذابی در زمینه‌های مختلف هنر بصری، تجسمی، موسیقی، ادبیات و سینما محسوب می‌شود.

او که کتاب «درس‌نامه علوم‌شناختی و رسانه» را با همکاری مهرداد پورعلم تالیف کرده، اظهارداشت: در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌ای به اسم «علوم‌شناختی و رسانه» داریم. سرفصل‌های این کتاب، درس‌هایی است که در این دوره تدریس می‌شود. در مورد جنبه‌های گوناگونی که علوم‌شناختی و رسانه در دوره پر رسانه روز از نشریات تا شبکه‌های تلویزیونی، رسانه‌های تعاملی و شبکه‌های اجتماعی که چه ارتباطی با علوم‌شناختی دارند گفته شده است. البته علاقه‌مندان به این حوزه نیز می‌توانند از کتاب بهره ببرند. این اثر به‌زودی توسط انتشارات افکار منتشر می‌شود.  

شهبا درباره وضعیت کتاب «نظریه‌های ژانر در سینما» نیز اظهارداشت: کتاب تحویل انتشارات هرمس شده اما دو سه بار ساختار آن تغییر کرد. عنوان آن نیز فعلا به «ژانر سینما» تغییر یافته است.

او هم‌چنین در مورد مجموعه «سینمای امروز جهان» که به‌صورت قاره‌ای است، تصریح‌کرد: این مجموعه مدام بازنگری می‌شود. فیلم‌های جدید و مهم ساخته شده، انیمیشن‌های تازه و لایو اکشن‌ها به آن افزوده می‌شود. نمی‌توان از آثار پرفروش و مهم ساخته شده گذر کرد.

شهبا درباره آخرین کتاب منتشر شده‌اش از سوی انتشارات افکار با عنوان «الگوهای بسط فیلمنامه سینمایی به مجموعه تلویزیونی» که با همکاری مانیا محسنی تالیف شده، گفت: تعدادی از فیلمنامه‌های سینمایی در تاریخ سینما به مجموعه تلویزیونی تبدیل شده‌اند مانند «فارگو»، «جهان غرب» و «قلمرو حیوانات». در کتاب گفته‌ایم بسط فیلمنامه‌های سینمایی به مجموعه‌های تلویزیونی از چه الگوها و شیوه‌های خاصی پیروی می‌کند. چگونه یک فیلمنامه سینمایی صد دقیقه‌ای به یک مجموعه تلویزیونی ۲۰ قسمتی حدود بیست ساعت تبدیل می‌شود؟ چه الگوهایی به کار می‌رود که شخصیت‌ها، مکان‌ها، روابط و فضا گسترش پیدا می‌کند. با این محوریت برای نخستین بار به زبان فارسی اثری تالیف شده و نمونه خارجی ندارد.

او اضافه کرد: امسال چاپ دوازدهم کتاب «سینما چیست؟» نوشته آندره بازن، چاپ دهم «عناصر سینما» نوشته استفان شارف، چاپ ششم «رازی در میان نیست» پیتر بروک، چاپ دوم کتاب «کوهستان پاییزی» نوشته جمعی از نویسندگان و چاپ چهارم «مقدمه‌ای بر هالیوود جدید» اثر جف کینگ در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. چاپ دهم «نظریه‌های روایت» نوشته والاس مارتین نیز منتشر می‌شود.