گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» شامل پنج فصل با عناوین «چرا مینیمالیسم؟»، «در اولین گام، چرا این‌قدر وسیله جمع می‌کنیم؟»، «پنجاه و پنج راهکار مفید برای خداحافظی با وسایلتان»، «دوازده عادتی که از زمان خداحافظی با وسایلم آن‌ها را تغیر داده‌ام» و «احساس شادمانی کردن به جای شادمان شدن» است.

فومیو ساساکی در این کتاب فلسفه و تاریخ فرهنگی مینیمالیسم را از دوران بودیسم ذن تا استیو جابز بررسی می‌کند. در کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» در تصاویری رنگی با سبک زندگی قبل و مینیمالیست شدن نویسنده آشنا می‌شویم.  

در فصل نخست درباره کلمه مینیمالیست تعریفی ارائه شده و این که مینیالیست بودن چه معنایی دارد. نویسنده به تعرف مینیمالیستم در دو قالب کاهش وسایل ضروری به حداقل و دور انداختن وسایل اضافه، برای تمرکز روی چیزهایی که واقعا اهمیت دارد پرداخته است. او در ادامه شرح می‌دهد چرا معتقد است جمعیت مینیمالیست در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

در فصل دوم، این سئوال مطرح شده که اصلا چرا گردآوردن چیزهای زیاد برای انسان‌ها اولویت دارد و به عادات و علاقه و به معنایی که داشته‌هایمان دارد پرداخته شده است.

نویسنده در فصل سوم چندین قانون و تکنیک پایه‌ای برای کاستن از دارایی‌های مادی ارائه داده و روش‌هایی را برای دور انداختن چیزهای مختلف تدوین کرده است. علاوه بر آن فهرستی برای آن گروه از مینیمالیست‌ها تهیه دیده که می‌خواهند از شر چیزهای بیشتری خلاص شوند. هم‌چنین شیوه‌ای درمانی ابداع کرده برای آن دسته از مینیمالیست‌هایی که به دور انداختن وسایل معتاد شده‌اند.

ساساکی در فصل چهارم درباره تغییراتی گفته که هنگام کاستن از داشته‌هایش، تا حداقل ممکن پشت سر گذاشته است. در این فصل او علاوه بر نتایج روان‌شناسانه اتفاقات مثبتی را بررسی می‌کند که به‌دلیل مینیمالیست شدن برایش رخ داده و هم‌چنین آن احساس شادمان‌های که از وجودش آگاهی بیشتری پیدا کرده است.

فصل پنجم دریچه‌ای می‌گشاید به این که چرا تغییراتی که پشت سر گذاشته باعث شادمانی او شده است و به‌طور کلی در طول مسیر تغییراتش چه چیزهایی درباره شادمانی یاد گرفته است.

ساساکی معتقد است راز شادمانی در کمتر داشتن نهفته و ادامه می‌دهد: «به همین خاطر است که اکنون وقت خداحافظی با تمام وسایل اضافه‌ای است که داریم.

عبارت بالا تعبیر مینیمالیستی پیامی است که می‌خواهم با این کتاب به خوانندگان منتقل کنم. می‌خواهم به شما نشان دهم کمتر داشتن چقدر شگفت‌انگیز است، هر چند این تعبیر کاملا در تضاد با نحوه شاد بودنی است که به ما آموزش داده‌اند. تصور ما بر این است که هر چقدر بیشتر داشته باشیم، خوشحال‌تر خواهیم بود. کسی نمی‌داند فردا چه اتفاقی می‌افتد، پس تا آن‌جا که می‌توانیم جمع و ذخیره می‌کنیم».

فومیو ساساکی با سه پیراهن، چهار جفت جوراب و متعلقات مادی بسیار اندک در سوئیتی کوچک در توکیو زندگی می‌کند.

کتاب «در باب زندگی مینیمالیستی» با زیرعنوان خداحافظ وسایل اضافه، نوشته فومیو ساساکی با ترجمه شبنم سمیعیان با قیمت ۴۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.