سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مزدک پنجه‌ای شاعر، روزنامه‌نگار و مدیر هنری انتشارات دوات معاصر که در شهر رشت فعال است، با این توضیح که وضعیت نشر قبل از اپیدمی کرونا هم خوب نبود و شرایط جدید و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب مزید برعلت شده به هنرآنلاین گفت: بخش اعظمی از کتاب‌ها را چاپ نکردیم تا ببینیم شرایط چگونه پیش خواهد رفت و حتی یک ماه آینده نیز چشم به بازار داریم تا شرایط را بسنجیم. این حالت راکد بودن خوب نیست ولی این ترس وجود دارد قیمت‌ بالاتر هم برود. هزینه کاغذ و چاپ در سال جدید حداقل 20 درصد افزایش داشته است. این‌که سیاست‌گذاری درستی نمی‌توانیم درباره چاپ کتاب‌ها داشته باشیم بسیار بد است. مسئله اصلی دیگر  به پخش کتاب مرتبط است که در این اوضاع به شکل مطلوبی انجام نمی‌شود و به کندی صورت می‌گیرد؛ چون بسیاری از باربری‌ها هنوز فعال نشده‌اند. حتی بسته‌های پستی کتاب نیز با تاخیر به دست مشتریان می‌رسد.

او با اشاره به انتشار فراخوانی که از سوی دولت برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند از جمله در بحث هنر، انتشارات، روزنامه‌ها و موسسات، افزود: به نظرم توضیحات در این فراخوان کافی ارائه نشده است که سیاست و تصمیم‌گیری چیست؟ آیا کمک بالاعوض است یا می‌خواهند وام بدهند که اگر به شکل وام باشد که زیاد مطلوب نیست. مقداری همه چیز گنگ طراحی شده. ضمن این که مبلغ 150 هزار تومان برای خرید "بهارانه کتاب 99" بسیار کم است. یک رمان الان 60-70 هزار تومان قیمت دارد. این مبلغ با توجه به قیمت کتاب باید بالاتر در نظر گرفته می‌شد تا علاقه‌مندانی که به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند بتوانند خرید کنند.

پنجه‌ای که مدیرمسئول دوهفته نامه "دوات" است درباره وضعیت انتشار این نشریه، اظهارداشت: مدت چهار است نشریه دوات بدون هیچ وابستگی مالی به جایی، منتشر می‌شود. پرداخت یارانه هم قطره چکانی است و جواب‌گوی هزینه‌ها نیست. به نوعی دچار لجاجت با خودمان هستیم و بارها تصمیم گرفتم تعطیلش کنیم ولی چون خیلی برای انتشار آن تلاش کردیم از تصمیم خود منصرف شدیم. 60-70 درصد مطالب نشریه تولیدی است که در کمتر نشریه استانی شاهد آن هستیم، دوات بسیاری از چهره‌های جوان را در خود جای داده و به‌طور مرتب در هر شماره مطالبی را از آن‌ها در حوزه‌ ادبیات، هنر و معماری منتشر می‌کنیم. شمارگان نشریات به شدت پایین آمده و ما خود از 8 صفحه به 4 صفحه‌ سیاه‌وسفید تقلیل صفحه داده‌ایم. البته بسیاری از نشریات و روزنامه‌ها این مشکل را دارند و فقط مختص ما نیست. شاید هم ضرورت رسانه تغییر کرده و باید از بحث کاغذی به بحث دیجیتالی درآمد که هنوز به این سمت نرفته‌ایم.

"با من پرنده باش"، "چوپان کلمات"، "بادبادک‌های روزنامه‌ای"، "دوست داشتن اتفاقی نیست" و یک آنتولوژی از شاعران سپیدسرای گیلان با عنوان "همه درخت‌ها سپیدارند" از آثار نشر یافته پنجه‌ای محسوب می‌شوند.