سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علیرضا بهرامی، شاعر و روزنامه نگار در گفت‌وگو با هنرآنلاین از رونمایی کتاب شعر دوزبانه‌اش و افتتاح نمایشگاه عکس‌‌هایی از کی‌یف در آخرین روزهای انقلاب اوکراین خبر داد. او گفت: رونمایی از مجموعه شعر جدیدم که به‌صورت دوزبانه فارسی - اوکراینی منتشر شده و همچنین نمایشگاه عکس‌هایم از کی‌یف در روزهای آخرین انقلاب در اوکراین، درواقع بخش‌هایی از سلسله برنامه‌های روزهای گفت‌وگو فرهنگی ایران – اوکراین هستند که از ششم تا یازدهم شهریورماه جاری در تهران برگزار می‌شود.

او توضیح داد: در این برنامه‌ها که به میزبانی شهر کتاب فرشته و گالری فرشته، با همکاری انتشارات آرادمان و سفارت اوکراین در تهران برگزار می‌شود، عصر روز سه‌شنبه ششم شهریورماه (ساعت 18) مراسم رونمایی و جشن امضاء مجموعه شعرم با عنوان "لندن 1939" برگزار خواهد شد. درواقع پس از آشنایی با مترجم ارجمند اوکراینی – ایرانی، سرکار خانم کاترین کریکونیوک که هم‌اکنون در کشور ولز اقامت دارد، یک پیشنهاد بود مبنی بر این‌که گزیده‌ای از شعرهایم به زبان اوکراینی ترجمه شود. این فرصت را به این شکل هدایت کردم که مجموعه شعر جدیدم که در ادامه همان حال و هوای مجموعه‌ی "اقیانوس آرام" (نشر مروارید) است، به‌صورت دوزبانه منتشر و در ایران و اوکراین توزیع شود.

شاعر دفتر شعر "پروانه‌ای سرگردان در شهر" گفت: از این رو، می‌توان گفت مجموعه‌ی "لندن 1939" یک مجموعه شعر سپید جمع و جور است که این شانس را یافته که به‌عنوان سخن این روزهای من، برای دو گروه از جامعه مخاطبان در دو منطقه جغرافیایی و دو فرهنگ متفاوت روایت شود. در این راه البته حمیدرضا بیدقی، هنرمند طراح بین‌المللی ما که او نیز در خارج از کشور اقامت دارد، همراه شایانی بود که طرح جلد قابل تامل و کارآمدی برای کتابی دوطرفه طراحی کرد که برای هر دو گروه جامعه مخاطبان قابل استفاده باشد.

بهرامی ادامه داد: البته در این مراسم، کتاب "خانواده کایداش" هم که رمانی از ادبیات قرن نوزدهم اوکراین است، با برگردان فارسی خانم کریکونیوک که در انتشارات آرادمان منتشر شده،  معرفی و درواقع جشن امضاء مشترکی برای هر دو کتاب برگزار خواهد شد. برای این مراسم چهره‌هایی از حوزه‌‌های ادبیات، رسانه، موسیقی و سینما برای حضور و سخنرانی دعوت شده‌اند.

او در پایان گفت: نمایشگاه عکس‌هایم از اوکراین نیز شامل 25 عکس از پایتخت این کشور است که با عنوان "کی‌یف؛ شهر انقلاب و زندگی" در گالری فرشته، واقع در طبقه فوقانی مجموعه شهر کتاب فرشته برپا خواهد شد. این نمایشگاه درواقع برنامه‌ دوم از هفته روزهای گفت‌وگو فرهنگی ایران – اوکراین است که آن‌هم با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری، روز جمعه نهم شهریورماه از ساعت 18 افتتاح خواهد شد..

لازم به یادآوری است؛ پایان‌بخش این سلسله برنامه‌ها، برگزاری نشست فرهنگی و مصاحبه با سفیر اوکراین در تهران است که روز یکشنبه یازدهم شهریورماه جاری در سالن شهر کتاب فرشته ترتیب خواهد یافت.

شهر کتاب فرشته تهران در خیابان شریعتی، ضلع جنوب شرقی تقاطع بزرگراه صدر، روبه‌روی پارکینگ رویال واقع است.

از علیرضا بهرامی پیش‌تر مجموعه شعرهای "تا آخر دنیا برایت می‌نویسم"، "وقتی‌که برف می‌بارد"، "اصلا مهم که نیست"، "غم صدای تو یعنی..." (نامزد کتاب سال)، "روانه‌ای سرگردان در شهر" (به زبان عربی در مصر)، "اقیانوس آرام" و "یاد تو" (به‌همراه آلبوم صوتی با صدای مهرداد اسکویی) منتشر شده است.

 

 

 

حجم ویدئو: 5.64M | زمان ویدئو: 00:00:35