سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجموعه داستان "شرق بنفشه" اثر شهریار مندنی پور پس از دو دهه در نشر مرکز به چاپ سیزدهم رسید. "شرق بنفشه" اولین بار در سال 1377 منتشر شد. این کتاب شامل نه داستان می‌شود. "شرق بنفشه"، "شام سرو و آتش"، " آیلار"، "سالومه"، "نازبانو"،"مهمان"،"کهن دژ"، "هزارویکشب" و "باز رو به رود" این 9 اثر کتاب هستند.

بخشی از این کتاب:

"… حالا که دانسته‌ای رازی پنهان شده در سایه‌ جمله‌هایی که می‌خوانی، حالا که نقطه نقطه این کلام را آشکار می‌کنی، شهد مینو به کامت باشد؛ چرا که اگر در دایره‌ قسمت، سهم تو را هم از جهان دُرد داده‌اند، رندی هم به جان شیدایت واسپرده‌اند تا کلمات پیش چشمانت خرقه بسوزانند. پس سبکباری کن و بخوان. در این کتاب رمزی بخوان به غیر این کتاب: من این رمز را از "ذبیح" و "ارغوان" آموختم. به روزی بارانی، بارانی … نگفته بودیم ببار، اما می‌بارید…"

شهریار مندنی پور(1335) از نویسندگان شناخته شده ادبیات داستانی معاصر است. او در 26 بهمن سال 1335 در شیراز به دنیا آمد. اولین اثر او مجموعه داستانی است با عنوان "سایه‌های غار" که سال  ۱۳۶۸ منتشر شد. او مدت‌ها سردبیر هفته‌نامه عصر پنجشنبه بود. "هشتمین روز زمین" (1371)، "مومیا و عسل" (1375)، "ماه نیمروز" (1376)، "شرق بنفشه" (1377)، رمان "دل دلدادگی" (1378) و "آبی ماورا بحار" (1382) از آثار معروف مندنی پور است.

مندنی پور درسال ۲۰۰۶ با یک بورس ویژه از سوی دانشگاه معتبر"براون" در شرق آمریکا دعوت شد تا برای نوشتن یک کتاب تازه به آمریکا سفر کند. او به مدت یک سال به عنوان میهمان در این دانشگاه به نوشتن پرداخت و "سانسور یک داستان عاشقانه ایرانی " را از طریق انتشارات "کناپف" نیویورک منتشر کرد. این کتاب که توسط سارا خلیلی از زبان فارسی به انگلیسی ترجمه شده به تعداد ۳۰۰ هزار نسخه به چاپ رسیده و هم اکنون در حال ترجمه به زبان های دیگر جهان از جمله کره‌ای و پرتغالی است.