هنرآنلاین، هم‌زمان با پایان سال 2017 و آغاز سال نو مسیحیان، مراسم گردهمایی "تجلی دوستی و الفت بین مسلمانان و مسیحیان در ایران" عصر روز یکشنبه 10 دی ماه در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد.

در این مراسم که در آن چهره‌های شاخصی از مسلمانان و مسیحیان حضور داشتند، اسقف اعظم سبوه سرکیسیان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین گردهمایی گفت: در این روزهای جشن سال نو بسیار مهم است که همه انسان‌ها را به خاطر بیاوریم. همان‌طور که انجیل مقدس می‌گوید: برادرت را مانند خودت دوست داشته باش زیرا همه ما با یکدیگر، برادر، دوست و خواهر هستیم.

او ادامه داد: زمانی که شما برای من دعا می‌کنید یا زمانی که من برای شما دعا می‌کنم، در حقیقت به تسبیح خداوند پرداخته‌ایم زیرا خداوند انسان را به صورت خود آفریده است به همین خاطر دوستی‌ها بسیار ارزشمندند.

اسقف اعظم با انتقاد از سیاست‌های غلط رئیس جمهور آمریکا گفت: یک سال تمام به پایان رسیده و اکنون زمان اندیشیدن به کارهایی است که می‌توانستیم انجام دهیم لذا باید قدر زمان را بدانیم. در همین راستا نیز من یادی از برادران فلسطینی‌مان می‌کنم و تصمیمات نابخردانه ترامپ که جهان را با بحران مواجه کرده است را محکوم می‌کنم.

او ادامه داد: ما به عنوان مسیحیان، دولتی تحت عنوان اسرائیل را باور نداریم زیرا اسرائیل همان زمان که حضرت عیسی مسیح (ع) را از سرزمین مقدس راند، به تاریخ پیوست به همین خاطر تمام مسیحیان ارامنه این تصمیم را محکوم می‌کنند زیرا ما معتقدیم که اورشلیم پایتخت ابدی فلسطین است.

اسقف اعظم در پایان برای قدرت و اقتدار ایران دعا کرد و گفت: همه ما دشمنان بی‌شماری در دنیا داریم که خواهان نابودی ما هستند اما من معتقدم که ایرانیان به ملت و کشور خود وفادار هستند لذا برای حمایت از کشور خود همواره در عرصه حضور دارند.

مراسم تجلی دوستی و الفت مسلمانان و مسیحیان

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام عبدالله حسینی، رئیس مرکز اسلامی آفریقا و مسئول گروه "امت" هیئت انگلیسی زبانان مقیم تهران، نیز ریشه مسیحیت و دین اسلام را از یک منبع دانست و گفت: اسلام و مسیحیت هر دو از یک ریشه سرچشمه گرفته‌اند لذا هدف غایی هر دو آن‌ها عشق و صلح است.

او ادامه داد: در قرآن کریم 38 بار نام حضرت عیسی (ع) ذکرشده که نشان می‌دهد تا چه حد مسیحیت برای ما مسلمانان اهمیت دارد.

شیدا مهنام، مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز در ادامه این مراسم بر لزوم وحدت مذاهب تأکید کرد. او ضمن ابراز خرسندی از وحدت و همراهی به وجود آمده در این گردهمایی، سال نو میلادی را به همه مسیحیان تبریک گفت.

الهام فخاری، نماینده شورای شهر تهران نیز ضمن تبریک سال نو در این مراسم گفت: امیدوارم بتوانیم در آینده، شرایط بهتر و عادلانه‌تری را برای همه همشهریان به خصوص مسیحیان عزیز فراهم کنیم.

علیرضا رجایی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره مرکز بین‌المللی توسعه خواهر شهرهای ایران، در پایان این مراسم از ادامه یافتن این‌گونه برنامه‌ها خبر داد و گفت: این مراسم شروعی برای افزایش قرابت بین مسلمانان و مسیحیان است لذا امیدواریم که به زودی بتوانیم از پتانسیل این بخش در راستای دیپلماسی دینی در شهر بهره‌مند شویم.

او ادامه داد: در شورای شهر این مساله در حال بررسی است و انجمن‌هایی نیز در این راه قدم گذاشته‌اند، امیدواریم که در آینده نه چندان دور شاهد دیپلماسی شهر و استفاده از ظرفیت مسیحیان عزیز در این راستا باشیم.

بر اساس این گزارش، گردهمایی "تجلی دوستی و الفت بین مسلمانان و مسیحیان جهان" با همت مرکز بین‌المللی توسعه خواهرخواندگی شهرهای ایران، انجمن حمایت از قربانیان ترور، انجمن دوستی ایران و ساحل عاج، مجمع خیرین بیماران صعب‌العلاج، انجمن دوستی فرانسه، شبکه انجمن‌های دوستی ایران برگزار شد.

در این مراسم، آیه‌ای مربوط به حضرت مسیح که توسط مرتضی نداف بر روی یک دانه گندم کار شده بود به کلیسای ارامنه هدیه شد.

همچنین در پایان، از دو اثر سوخته نگاری عیسی مسیح (ع) و نقاشی مریم مقدس (س) اثر استاد مرتضی نداف رونمایی شد.

بر اساس این گزاش، در این مراسم نهادهایی چون: مرکز تشکل‌های شاهد و ایثارگران، کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، اعضاء و هواداران برخی از انجمن‌های دوستی ایران و سایر ملل نیز حضور داشتند.