سرویس سینما هنرآنلاین: فیلم "جاودانگی" اولین فیلم بلند سینمایی مهدی فرد قادری تاکنون نمایش‌های موفقی در جشنواره‌های بین‌المللی از جمله در جشنواره فیلم رم داشته است.

فرد قادری با ارائه توضیحاتی در مورد بازتاب این اثر در سطح بین‌الملل گفت: تجربه‌ای در اکران فیلم‌های کوتاهم داشتم و آن عدم توجه در ایران و به دست آوردن موفقیت در خارج از کشور بود. بعد از دو سه سال در ایران می‌گفتند که چه فیلم خوبی است.

او ادامه داد: فیلم "جاودانگی" هم جدا از این اتفاق نبود. فیلم برای جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد و هر کدام از آقایان هیئت انتخاب بخش هنر و تجربه فیلم فجر دلایل مختلف و متناقضی را برای رد آن عنوان می‌کردند.

قادری اظهار کرد: خدا را شکر محمد اطبایی پخش فیلممان در خارج از کشور را بر عهده گرفت و "جاودانگی" برای اولین بار در جشنواره رم به اکران درآمد و صندلی‌های آن نیم ساعت قبل اجرا پر شد. پس از اکران فیلم در رم، بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردیم و تعدادی از منتقدان ایتالیایی در مورد آن نقدهایی فرمی، محتوایی و جزئی‌ نوشتند که اکثرشان نقدهای مثبتی بود. بعد از اکران در جشنواره رم، فیلم در جشنواره‌های زاگرب در کرواسی، هانوی در ویتنام و جوگجا در اندونزی به اکران درآمد و اخیراً نیز فستیوال مونیخ دعوت‌نامه‌ای برایمان ارسال کرده است.

او در پاسخ به این سؤال که چرا برخی فیلم‌ها در جشنواره‌های داخلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند اما با واکنش متفاوتی در سطح بین‌الملل روبه‌رو می‌شوند توضیح داد: به عنوان فیلمساز جوان متأسفم که یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازهای دنیا در ایران زندگی می‌کرد و دستاوردهای بزرگی در جشنواره‌های مختلف برای این کشور به دست ‌آورد اما مردم کشورمان تازه بعد از فوتش، او را شناختند. در گذشته وقتی فیلم "شیرین" استاد کیارستمی پخش می‌شد، مردم نگاه نمی‌کردند یا حتی جشنواره فیلم فجر هم خیلی از فیلم‌های خوب او را در جشنواره قرار نمی‌داد.

قادری عنوان کرد: در کشور ما فیلم‌ها بر اساس نام‌ها قضاوت می‌شوند و نه بر اساس خود فیلم. جواد نوروزبیگی یکی از موفق‌ترین تهیه‌کنندگان کشور است که همان سالی که فیلم "جاودانگی" از جشنواره فجر حذف شد، شش فیلم دیگر او کنار گذاشته شد، در حالی ‌‌که سال قبل‌تر آن جایزه بهترین تهیه‌کننده جشنواره فجر را به دست آورده بود.

او افزود: زمانی که فیلم را به جشنواره فیلم فجر ارائه دادیم، حرف‌های متناقضی زده می‌شد مثلاً یکی از اعضای هیئت انتخاب می‌گفت که ما فیلمت را دوست داریم ولی صلاح دیدیم که انتخابش نکنیم! من واقعاً متوجه نمی‌شوم که صلاح دیدن را چگونه معنا می‌کنند. این اتفاقات سال‌هاست که در سینمای ما رخ می‌دهد، مثلاً آقای عبدالرضا کاهانی نمونه بارز کارگردان‌های بسیار خوبی است که همواره فیلم‌هایش در جشنواره فجر مورد غضب قرار گرفته و حرف‌های ضدونقیضی در مورد آثار او زده می‌شود.

قادری در رابطه با اکران فیلم "جاودانگی" در ایران گفت: این فیلم از اول آبان ماه در سینماهای بخش هنر و تجربه روزانه دو یا سه سئانس اکران می‌شود. اکران این فیلم در خارج از کشور با استقبال مواجه شد و حالا باید ببینیم که مخاطب ایرانی از آن راضی می‌شود یا خیر. امیدوارم که مردم ما این فیلم را ببینند و بپسندند.