سرویس سینمایی هنرآنلاین: هیئت داوران بخش "جریان های نو" این دوره جشنواره بوسان به ریاست اصغر فرهادی کارگردان ایرانی فیلم‌های "سیزده" ساخته هومن سیدی از ایران و فیلم کره‌ای "پایان زمستان" به کارگردانی کیم دائوان را به طور مشترک به عنوان برندگان جایزه اصلی بخش "جریان های نو" انتخاب کرد.

"سیزده" داستان پسری سیزده ساله را روایت می‌کند که در سن رشد پدر و مادرش از هم جدا می‌شوند و او از روی تنهایی با جوان‌های بزرگتر از خودش دوست می‌شود و...

امیر جعفری، ویشکا آسایش، آزاده صمدی، ریما رامین‌فر و مهران احمدی در "سیزده" بازی می‌کنند که دومین تجربه کارگردانی سیدی پس از فیلم "آفریقا" است.

"پایان زمستان" نیز کندوکاوی درباره جدایی اعضای یک خانواده است.

امسال در بخش "جریان های نو" جشنواره بوسان 12 فیلم از 10 کشور یا منطقه حضور داشتند. برگزارکنندگان جشنواره از ایران و کره جنوبی دو فیلم انتخاب کرده‌ بودند و فیلم‌هایی از تایوان، ژاپن، لبنان، بنگلادش، فیلیپین، چین، هند و عراق هم انتخاب شدند. "در دنیای تو ساعت چند است؟" ساخته صفی یزدانیان دیگر نماینده سینمای ایران در این بخش بود.

بونگ جون-هو کارگردان کره‌ای، دینا ایوردانوا استاد دانشگاه از بریتانیا، سهاسینی مانیراتنام بازیگر هندی و ژاک رانسیره فیلسوف فرانسوی همکاران فرهادی در هیئت داوران بخش "جریان نو" بودند.

این بخش به معرفی آثار کارگردانان پرجنب و جوش که پیشتاز سینمای آسیا هستند، اختصاص دارد و هیئت داوران در پایان دو فیلم را انتخاب می‌کند که به آن‌ها جوایز نقدی اعطاء می‌شود. برگزارکنندگان جشنواره بوسان امسال برای اولین بار در بخش "Vision" بهترین بازیگران مرد و زن کره‌ای در یک فیلم را معرفی کردند. چوی وو-ویک برای "رهایم کن" جایزه بهترین بازیگر مرد را برد و چو سوهیانگ برای "گل‌های وحشی" این جوایز را دریافت کردند.

جایزه "Mecenat" به طور مشترک به "توفان‌سازان" به کارگردانی گیوم سون از کامبوج و فیلم کره‌ای "فروپاشی" ساخته مون جئونگیون و لی وونوو رسید. فیلم تایوانی "پله‌ها" ساخته مت وو و فیلم کره‌ای "شب" به کارگردانی چوی کیون نیز به طور مشترک جایزه "سونجی" را بردند. فیلم لبنانی "غدی" ساخته امین دوره جایزه فیلم منتخب تماشاگران KNN را از آن خود کرد.

برندگان جوایز جشنواره فیلم بوسان شنبه صبح در یک نشست مطبوعاتی معرفی شدند. برندگان جوایز خود را شنبه غروب در مراسم اختتامیه و پیش از نمایش فیلم هنگ کنگی "روز پرداخت گانگستر" در اختتامیه جشنواره دریافت می‌کنند.

در این دوره جشنواره بوسان 314 فیلم از 79 کشور به نمایش درآمدند که 98 فیلم اولین اکران جهانی خود را داشتند. فرهادی جدا از اینکه ریاست داوران بخش مسابقه "جریان نو" را به عهده داشت، به همراه بلا تار فیلمساز مجار در بوسان یک کلاس پیشرفته نیز برگزار کرد. نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان 2 تا 11 اکتبر (10 تا 19 مهر) در کره جنوبی برگزار ‌شد. جشنواره بوسان یکی از معتبرترین رویدادهای سینمایی آسیاست.

ورایتی / 10 اکتبر

علی افتخاری