سرویس سینمایی هنرآنلاین: کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلمنامه نویس سه‌شنبه چهارم آذر به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان دی تهران درگذشت. او 65 ساله بود.

پرتوی مدتی قبل به دلیل انجام عمل جراحی قلب در بیمارستان بستری شده بود و با ایجاد مشکل ریوی بار دیگر  به بیمارستان مراجعه کرد.

کامبوزیا پرتوی متولد 1334 در رشت بود. او تحصیلات در دانشگاه هنرهای دراماتیک را نیمه‌کاره رها کرد و نخستین آثارش را در قالب فیلم کوتاه در سینمای آزاد دماوند تولید کرد و پس از آن با کارگردانی فیلم داستانی "عینک" به شبکه دو سیما آمد.

پرتوی در همان سال‌ها فیلم "ماهی" را ساخت که منجر به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا، جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا شد.

او در 1366 با داریوش مهرجویی "شیرک" و منوچهر عسگری نسب "خانه در انتظار" را کار کرد. پس از آن "گلنار"، "گربه آوازخوان" و "بازی بزرگان" را کارگردانی کرد که جزو آثار به یادماندنی سینمای کودک و نوجوان هستند.

پرتوی در فیلم‌هایی چون "آدم" (رضا کاهانی)، "شبانه‌روز" و "پنج ستاره" مشاور کارگردان و در فیلم‌هایی مثل "شب یلدا" (کیومرث پوراحمد)، "یک شب و "سه زن" (منیژه حکمت) و "سوت پایان" (نیکی کریمی) مشاور فیلمنامه بود.

وی همچنین نویسندگی فیلمنامه فیلم‌های دیگری همچون "دایره" (جعفر پناهی)، "شب" و "خیابانهای آرام" را بر عهده داشته‌است. پرتوی در ساخت "خانه دوست کجاست" با عباس کیارستمی همکاری داشت و فیلمنامه "ایستگاه متروک" را بر اساس طرحی از او نوشت.

پرتوی برای کارگردانی "کافه ترانزیت" جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد. وی همچنین برای کارگردانی این فیلم در بخش بهترین کارگردان کاندیدا شد.

او پیش‌تر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم "من ترانه ۱۵ سال دارم" (رسول صدر عاملی) در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود. پرتوی در طی این سال‌ها برای سومین و چهارمین بار نیز این جایزه را برای فیلمنامه فیلم‌های "فراری" (علیرضا داوودنژاد) و "کامیون" دریافت کرد.

او همچنین دو جایزه بهترین فیلمنامه از جشن خانه سینما را برای فیلم‌های "قطعه ناتمام" (مازیار میری) و "کافه ترانزیت" از آن خود کرد. او نویسنده سریال "گل پامچال" و نویسنده طرح اولیه فیلم "گروهبان" نیز بوده‌است.

فیلم "پرده" در سال ۱۳۹۱ با کارگردانی مشترک او و جعفر پناهی ساخته شد، فیلمی متفاوت که خود او نقش اول آن را بازی کرد. پرتوی و پناهی به صورت مشترک برای این فیلم نامزد جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، نامزد جایزه بهترین فیلم به انتخاب مخاطبان جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه چشم‌انداز جدید جشنواره فیلم سیتخس و برنده جایزه خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۳ شدند و جایزه ویژه بهترین بازخورد جامعه منتقدان فیلم آنلاین را از آن خود کردند.

آخرین ساخته پرتوی در سال 1396 با فیلم "کامیون" رقم خورد که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی "محمد (ص)" به کارگردانی مجید مجیدی از واپسین یادگارهای کامبوزیا پرتوی در سینمای ایران بود.

هنرآنلاین درگذشت این هنرمند را به خانواده او  و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.