سرویس سینمایی هنرآنلاین: فرزاد خوشدست کارگردان مستند "خط باریک قرمز" که این روزها مشغول نگارش فیلمنامه اثر جدیدش این بار در قالب یک فیلم داستانی است، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران این فیلم مستند گفت: برنامه ما اکران اول فروردین بود و کارهایش را نیز انجام دادیم، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی سالن‌های سینمایی این اتفاق رخ نداد. همچنان مشتاقم تا تکلیف اکران‌ها مشخص شود. اگر همه چیز خوب پیش برود و سالن‌های سینمایی بازگشایی شوند، ما برای تیرماه صحبت‌های لازم را انجام داده‌ایم و می‌توانیم به‌محض باز شدن سالن‌های سینما اکران فیلم را آغاز کنیم.

این مستندساز در ادامه درباره اکران آنلاین فیلم نیز بیان کرد: در چنین شرایطی، آنلاین فیلم را اکران نمی‌کنم، چون وقتی فیلم روی پرده و در سالن سینما دیده می‌شود تأثیرگذاری بیشتری دارد. ضمن این که اکران این فیلم‌ها مانند حرکت روی لبه تیغ است، در تجربیاتی که برای اکران فیلم داشتم هیجان داخل سالن برای پایان‌بندی و پس از آن تشویق مخاطبان برایم دلچسب بود و این اتفاقات تنها در سالن‌های سینمایی رخ می‌دهد. نکته بعدی این که من این فیلم را با همراهی دوستانم در تئاتر ساختم و ساخت آن را مدیون تئاتری‌ها هستم و موضوعش تئاتر است. بنابراین تا سالن‌های تئاتر مانند سالن‌های سینما باز نشوند دوست ندارم از آن درآمدی داشته باشم و سخت است که آن‌ها در خانه بنشینند و فیلم را در خانه ببینند و من فیلمم را اکران کنم. پس صبر می‌کنم تا با برنامه‌ریزی درست سازمان سینمایی و گروه هنر و تجربه سالن‌ها باز شوند و فیلم را بتوانیم اکران کنیم.

وی افزود: باید از این فضا آدم‌های خلاق استفاده کنند و سالن‌‌ها باز شوند. در دنیا هم سالن‌ها کم‌کم در حال بازگشایی هستند و نباید فکر کرد که سالن‌های سینما از واگن‌های مترو یا حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای آلوده‌تر هستند. در سالن‌های سینمایی ما به‌صورت عادی هیچ‌وقت تمام صندلی‌هایمان در بهترین حالت پر نمی‌شود و بسیار اندک بوده که برای فیلمی کل سالن پر شود. در سالن‌های هنر و تجربه که هرگز این اتفاق رخ نداده است. می‌شود برای اکران فیلم‌ها یک سقفی تعیین کرد چون جامعه نیاز دارد از آپارتمان‌های کوچک بیرون بزند و اگر سالن‌ها را امن کنند می‌توان از این فضا استفاده کرد و اتفاقاً به شکل درست‌تری سالن‌ها را تبدیل به پناهگاهی برای مخاطبان کرد. در این فضا فیلم‌هایی که می‌خواهند اکران شوند باید توسط دولت حمایت شوند و بودجه بهتری برای آن‌ها در نظر گرفته شود، چرا که نیازمند تبلیغات جدی‌تری هستیم تا این فضا شکسته شود.

خوشدست همچنین اظهار کرد: اگر بودجه بهتری صرف تبلیغات آثار سینمایی شود مخاطبان نیز می‌توانند به شکل درست‌تری از این امکان استفاده کنند. امروز تمامی پردیس‌ها تهویه مناسب دارند و افراد می‌توانند با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد این فضاها شوند.

این کارگردان درباره فیلم‌هایی که برای بازگشایی سالن‌های سینمایی در نظر گرفته شده است، گفت: فیلم‌هایی که قرار است اکران شوند متعلق به قبل از ماجرای کرونا هستند و با خود چیزی از این جهان کرونایی ندارند و این حس غریبگی برای مخاطبی که امروز با ماسک و دستکش تردد می‌کند وجود دارد. از این نظر بله ریزش مخاطب داریم چون پردازش اجتماعی آن ربطی به این جهان ندارد. اما ما فیلم‌های خوبی در جشنواره فیلم فجر در بخش‌های داستانی، مستند و حتی فیلم کوتاه داشتیم که می‌توانند جذب مخاطب کنند.

وی همچنین درباره پیش‌بینی وضعیت اکران فیلم‌ها پس از بازگشایی نیز توضیح داد: من مطمئن هستم در هفته‌های اول بسیار آهسته پیش می‌رویم و این طبیعی است به همین دلیل همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردم دولت باید برای فیلم‌هایی که در این سه ماه اول اکران می‌شوند بودجه مضاعف در بخش تبلیغاتی در نظر بگیرد. اما به نظرم در این شرایط تماشاگر به یک پیشمرگ نیاز دارد، بنابراین در اکران فیلم‌های پیش رو باید رونمایی‌های خوبی داشته باشیم و اهالی سینما حتی اگر فیلم رقیبشان اکران می‌شود یکدیگر را حمایت کنند و در این رونمایی‌ها پرشور حضور یابند. ما نباید برای ورود به سالن‌های سینمایی از مردم بخواهیم آغازگر باشند بلکه باید از خودمان شروع کنیم و این اتفاق باعث می‌شود تا مخاطب نیز اعتماد کرده و به سالن بیاید. ما سینماگران باید پیشمرگ تماشاگرانمان باشیم و پس از آن از مردم بخواهیم که به سالن‌ها بیایند و از آثار حمایت کنند.