سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم سینمایی "گربه سیاه" به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان این روزها مراحل فنی را می‌گذراند. در این فیلم که به مشکلات قشر نوجوان می‌پردازد ترلان پروانه، بهاره کیان افشار، کیا رکنی، حسین پورکریمی و بهرام رادان به ایفای نقش می‌پردازند.

امینی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت این فیلم عنوان کرد: "گربه سیاه" این روزها توسط بهرام دهقانی در حال تدوین است و ایرج شهزادی نیز صداگذاری آن را انجام می‌دهد. از آنجا که فیلم در بخش فنی مراحل خود را طی می‌کند و می‌دانستیم به جشنواره فیلم فجر نمی‌رسد، از ابتدا فرم حضور در جشنواره را پر نکردیم، اما قصد داریم اوایل سال آینده آن را در داخل کشور اکران کنیم، به این دلیل که فیلم علاوه بر این که سرگرم‌کننده است، حرف خود را هم می‌زند. در ادامه برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی نیز آماده می‌شویم.

این کارگردان همچنین به موضوع فیلم اشاره کرد و گفت: پرداختن به جوانان و نوجوانان دهه‌های 1370 و 1380 همواره دغدغه من بوده است. پیش از این نیز قصد داشتم فیلمی درباره این قشر بسازم، اما فضای کار فراهم نبود تا امسال که این اتفاق افتاد. تا جایی که می‌دانم تاکنون تعداد فیلم‌هایی که درباره این قشر از جامعه ساخته شده است، بسیار کم و یا حتی انگشت‌شمار است، در صورتی که عمده مخاطب امروز سینمای ما این قشر هستند. ما در زمان نوجوانی و جوانی به سینما می‌رفتیم، اما الان مخاطب سینمای ما بالای 40 سال است و خوراک مناسبی برای قشر نوجوان تولید نشده است. دوست داشتم در این فیلم هیجان و فضای آنارشیستی مورد علاقه این نسل و این که هیچ‌وقت شرایط برای آن‌ها به‌گونه‌ای نیست که بتوانند به اهدافشان برسند و همواره در پوچی بسر می‌برند، به تصویر بکشم.

امینی دلیل پرداختن به این موضوعات را این‌گونه عنوان کرد: بچه‌ها اگر در خانواده حمایت نشوند جایی در جامعه ندارند و کشور ما نیز مانند کشورهای توسعه‌یافته نیست که جوان از سنین 18-19 سالگی بتواند شغل مناسبی پیدا کند و روی پای خود بایستد، بنابراین همواره وابسته به خانواده و نیازمند حمایت هستند.

این فیلمساز همچنین درباره میزان آشنایی‌اش با قشر جوانان و نوجوانان گفت: بسیار درباره آن‌ها می‌بینم و می‌‎خوانم و برخی از همکارانم نیز در این سن و سال هستند. در جنوب شهر بچه‌هایی هستند که این شرایط را دارند و من آن‌ها را از نزدیک می‌بینم. وضعیت بچه‌های این قشر در شمال شهر با جنوب شهر کاملاً متفاوت است و چون جامعه یکدست نیست و نمی‌تواند فاصله طبقاتی را کنترل کند، فضای طبقه مرفه و فقیر نیز کاملاً از هم جدا شده است و جامعه اغلب به این بچه‌های قشر پایین صدمه می‌زند. ضمن این که در سبد خانوار نیز آموزشی برای آن‌ها وجود ندارد و مانند گیاهی که خودش رشد می‌کند بزرگ می‌شوند.

امینی ادامه داد: من در فیلم "گربه سیاه" چالش این جوانان را نشان می‌دهم. ذره‌ای اشک و ناراحتی به خاطر فقر در فیلم دیده نمی‌شود و حال مخاطب با دیدن فیلم این است که صرفاً به بچه‌های این سن و سال فکر کند و این که بستر خانواده برای آن‌ها چگونه است. نگاه من در این فیلم، اجتماعی و فرهنگی است و به مشکلات پرداختم چرا که باید آن‌ها را بررسی و آسیب‌شناسی کرد، نمی‌شود صرفاً از خوبی‌ها گفت، به این دلیل که وظیفه فیلمساز این است که مشکلات را ریشه‌یابی کند و آن را معرفی کند، اما تلخی بیش از اندازه خوب نیست و نمی‌توان نمایش این مشکلات را سیاه نمایی نامید. من به‌عنوان یک فیلمساز با دغدغه‌های اجتماعی این وظیفه را دارم که آن‌ها را عنوان کنم تا ریشه‌یابی شود. سعی کردم در بستری که مخاطب پس نزند، مشکلات را عنوان کنم که بخصوص مشکل جوانان امروز درد همه است. نوعی سرخوردگی و افسردگی حاکم شده است که با ریشه‌یابی درست می‌توان آن را حل کرد و با بستری مناسب آن‌ها را به جامعه برگرداند. بهرام رادان به‌عنوان بازیگر نیز در این فیلم نقش خودش را بازی می‌کند و مشکلات قشر خودش را نشان می‌دهد در حالی که بسیاری از افراد نمی‌دانند این افراد چطور زندگی می‌کنند. من سعی کردم عین واقعیت را به نمایش بگذارم و سیاه‌نمایی در این فیلم نداشته باشم.