سرویس سینمایی هنرآنلاین: پائولو باراتا رئیس بی‌ینال ونیز و آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره ونیز روز پنجشنبه در یک نشست خبری در رم اسامی فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل و بخش مسابقه افق‌ها و دیگر بخش‌های این دوره جشنواره را اعلام کردند.

"متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی از ایران یکی از فیلم‌های بخش افق‌ها (دومین بخش مسابقه رسمی) جشنواره ونیز 2019 است. پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و فرهاد اصلانی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. "متری شیش و نیم" در بخش افق‌ها با 18 فیلم دیگر رقابت می‌کند. نوید محمدزاده دو سال پیش با فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" در لیدو جایزه بهترین بازیگر مرد این بخش را دریافت کرد. نیمی از کارگردان‌های فیلم‌های این دوره بخش افق‌ها، بانوان فیلمساز هستند.

از سوی دیگر، در بخش مسابقه بین‌الملل، 21 فیلم برای دریافت جایزه شیر طلایی و جوایز شیر نقره‌ای رقابت می‌کنند که شامل تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازانی چون رومن پولانسکی، اولیویه آسایاس، آتوم اگویان، استیون سودربرگ، روی آندرشون، پابلو لارین و ماریو مارتونه است.

Brad Pitt in _Ad Astra_

برد پیت در "به سوی ستاره‌ها"

چهار فیلم آمریکایی در فهرست آثار بخش مسابقه بین‌الملل هستند. فیلم علمی تخیلی "به سوی ستاره‌ها" از شرکت فاکس به کارگردانی جیمز گری یکی از این فیلم‌هاست. برد پیت در "به سوی ستاره‌ها" نقش روی مک‌براید یک فضانورد را بازی می‌کند که مأموریت دارد منظومه شمسی را از تخریب قریب‌الوقوع نجات بدهد. او یک مأموریت شخصی هم دارد؛ این که پدر گمشده‌اش (با بازی تامی لی جونز) را پیدا کند. "به سوی ستاره‌ها" بعد از "جاذبه" و "اولین انسان"، سومین فیلم مهم آمریکایی با موضوع فضا است که اولین بار در دنیا در لیدو روی پرده می‌رود.

marriage-story

"داستان ازدواج" با بازی آدام درایور و اسکارلت جوهانسن

شرکت نت‌فلیکس امسال هم حضوری پررنگ در لیدو دارد، جایی که سال گذشته که فیلم "رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون از این شرکت اولین بار در دنیا روی پرده رفت و شیر طلای بهترین فیلم را برد و "ترانه باستر اسکراگز" برادران کوئن جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. امسال نت‌فلیکس درام "داستان ازدواج" به کارگردانی نوا بامبک و "The Laundromat" به کارگردانی استیون سودربرگ را در بخش مسابقه بین‌الملل دارد.

"داستان ازدواج" با بازی آدام درایور و اسکارلت جوهانسن درباره زن و شوهری هنرمند است که برای دریافت حضانت بچه‌شان درگیر جدال حقوقی شده‌اند. لورا درن، آلن آلدا، ری لیوتا و مریت ویور از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مریل استریپ، گری اولدمن و آنتونیو باندراس بازیگران کمدی سیاه "The Laundromat" هستند. این فیلم بر مبنای انتشار اسناد پاناما شامل 11.5 میلیون سند محرمانه و 214 هزار سند در ارتباط با پول‌شویی، فرار مالیاتی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی ساخته شده است. جفری رایت، دیوید شوئیمر، لری ویلمور، جیمز کرامول و شارون استون هم در این فیلم بازی می‌کنند.

Joker

واکین فینیکس در "جوکر"

همان‌طور که انتظار می‌رفت فیلم درجه R "جوکر" از شرکت برادران وارنر به کارگردانی تاد فیلیپس با بازی واکین فینیکس و رابرت دنیرو یکی دیگر از فیلم‌های آمریکایی بخش مسابقه بین‌الملل است.

فیلم آمریکایی "سیبرگ" (با نام قبلی "در برابر تمام دشمنان") از شرکت آمازون با بازی کریستن استوارت در نقش جین سیبرگ (1979-1938) بازیگر آمریکایی ساکن فرانسه، در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود.

این تریلر به کارگردانی بندیکت اندروز درباره تلاش اف‌بی‌آی برای بی‌اعتبار کردن سیبرگ به خاطر حمایت او از حزب پلنگ سیاه (بلک پنتر) در دهه 1960 است. اف‌بی‌آی بین سال‌های 1956 تا 1971 یک برنامه ضداطلاعاتی موسوم به "کواینتل‌پرو" را اجرا می‌کرد که شامل مجموعه‌ای از پروژه‌های مخفیانه و گاه غیرقانونی و هدف از آن پاییدن، نفوذ، بی‌اعتبار کردن و ایجاد اخلال در گروه‌های سیاسی داخلی بود. حزب پلنگ سیاه یک سازمان سوسیالیست آمریکایی بود که برای دفاع از حقوق سیاه‌پوستان در آمریکا کار می‌کرد و از جنجالی‌ترین گروه‌های سیاسی در دهه 1960 محسوب می‌شد.

"شاه" به کارگردانی دیوید میشود کارگردان استرالیایی دیگر فیلم نت‌فلیکس در این دوره جشنواره ونیز است. این فیلم که در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود اقتباسی است از چند نمایشنامه شکسپیر و بازیگرانی چون تیموتی شالامه، رابرت پتینسن و لیلی-رز دپ در آن بازی می‌کنند.

به گزارش ورایتی، در میان 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل تنها دو فیلم را بانوان فیلمساز کارگردانی کرده‌اند: "بهترین کاندیدا" به کارگردانی هیفاء المنصور کارگردان اهل عربستان سعودی و "دندان‌های شیری" اولین تجربه کارگردانی شانون مورفی از استرالیا.

"بهترین کاندیدا" یک کمدی درام درباره یک پزشک زن جوان سعودی است که می‌کوشد با مانور در جامعه محافظه‌کار و مردانه خود در انتخابات شهرداری شرکت کند. المنصور 45 ساله اولین فیلمساز زن عربستان سعودی است. "وجده" اولین فیلم او نخستین بار در 2012 در جشنواره ونیز نمایش داده شد و سال بعد به‌عنوان نماینده این کشور در بخش خارجی‌زبان هشتاد و ششمین جوایز اسکار به آکادمی معرفی شد. "دندان‌های شیری" یک کمدی درباره زوجی است که دختر نوجوان بسیار مریض آن‌ها به شکلی دیوانه‌وار عاشق یک قاچاقچی مواد مخدر شده است.

اولیویه آسایاس کارگردان فرانسوی با تریلر جاسوسی و انگلیسی‌زبان "شبکه زنبور" (Wasp Network) در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کند. پنه‌لوپه کروز و گائل گارسیا برنال در این فیلم بازی می‌کنند.

"گلوریا موندی" به کارگردانی روبر گدیگیان که داستان آن در مارسی روی می‌دهد، دیگر فیلم فرانسوی است که بخت دریافت جایزه شیر طلایی را دارد. همین‌طور "یک افسر و یک جاسوس" تازه‌ترین ساخته رومن پولانسکی کارگردان فرانسوی/لهستانی با بازی ژان دوژاردن در نقش سرهنگ ژرژ پیکوار افسر ارتش فرانسه که تلاش کرد به اصل "ماجرای دریفوس" که از یهودستیزی در فرانسه پرده برداشت پی ببرد.

Jean Dujardin and Louis Garrel in J’accuse – also titled An Officer and a Spy – by Roman Polanski

"یک افسر و یک جاسوس" به کارگردانی رومن پولانسکی

ماجرای دریفوس یک رسوایی سیاسی بود که در اواخر دهه 1890 و اوایل دهه 1900 فرانسه را دستخوش چند‌دستگی کرد. سال 1894‌ سروان آلفرد دریفوس افسر توپخانه که یک جوان فرانسوی یهودی‌تبار بود، به‌اشتباه به جرم دادن اطلاعات محرمانه ارتش فرانسه به سفارت آلمان مجرم شناخته شد. او به حبس ابد محکوم و به جزیره شیطان فرستاده شد. سرهنگ ژرژ پیکوار افسر ارتش فرانسه به‌تدریج متوجه شد خائن فرد دیگری است. تلاش پیکوار برای اثبات بی‌گناهی دریفوس باعث درگیر شدن او با مقامات مافوق شد و خودش به جرمی که مرتکب نشده بود، متهم شد. دریفوس در نهایت تبرئه شد، اما این روند 12 سال طول کشید.

پولانسکی هفت سال پیش خبر تولید این فیلم را رسانه‌ای کرد که آن زمان "د" نام داشت. او آن زمان در بیانیه‌ای گفت: خیلی وقت است قصد دارم فیلمی درباره ماجرای دریفوس بسازم، نه در قالب یک درام تاریخی بلکه در قالب یک داستان جاسوسی. به این شکل می‌توان ارتباط آشکار آن ماجرا را با آنچه در دنیای امروز اتفاق می‌افتد نشان داد: آزار گروه‌های اقلیت، پارانویای امنیتی، دادگاه‌های نظامی مخفیانه، مؤسسات اطلاعاتی غیرقابل‌کنترل، لاپوشانی حکومت‌ها و جنون رسانه‌ای.

امانوئل سینیه و لویی گارل از دیگر بازیگران "یک افسر و یک جاسوس" هستند که از روی فیلمنامه‌ای نوشته‌ رابرت هریس ("نویسنده پشت پرده") ساخته شده است. می‌سازد. پولانسکی آخرین بار دو سال پیش فیلم "بر مبنای یک داستان واقعی" را روی پرده داشت که اولین بار در بخش خارج از مسابقه جشنواره کن نمایش داده شد. پولانسکی که به خاطر محکومیت خود در یک پرونده تجاوز در 1977 اخیراً از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اخراج شد، به‌تازگی برای عضویت مجدد در آکادمی به دادگاه شکایت کرد و انتظار می‌رود حضور او در لیدو جنجالی شود. پولانسکی در 1993 جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد.

آتوم اگویان فیلمساز باسابقه کانادایی-ارمنی با فیلم "مهمان افتخاری" با بازی دیوید تیولیس و لوک ویلسن به لیدو می‌آید. "A Herdade" به کارگردانی تیاگو گجیس فیلمساز پرتغالی دیگر فیلم بخش مسابقه بین‌الملل است.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد فیلم "حقیقت" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا کارگردان ژاپنی فیلم افتتاحیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز است. کاترین دونوو، ژولیت بینوش و ایتن هاوک در "حقیقت" بازی می‌کنند که در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره رقابت می‌کند. "حقیقت" اولین فیلمی است که کوره-ادا در خارج از کشورش ساخته است.

آسیا درمجموع حضوری پررنگ در بخش مسابقه بین‌الملل دارد، به‌جز دو فیلم "بهترین کاندیدا" و "حقیقت"، "چری لین شماره 7" اولین فیلم انیمیشن یونفان کارگردان باسابقه هنگ کنگی نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. این فیلم داستان یک مثلث عاشقانه با حضور یک دانشجو، مادری مجرد و دختر نوجوان اوست. تریلر سیاه‌وسفید "داستان شنبه" ساخته لو یی کارگردان چینی دیگر رقیب آسیایی جایزه شیر طلایی است. گونگ لی ستاره سینمای چین در این فیلم نقش یک بازیگر زن معروف در شانگهای 1941 در دوران اشغال ژاپن را بازی می‌کند.

کارگردانان آمریکای جنوبی دو نماینده در بخش مسابقه بین‌الملل دارند. پابلو لارین کارگردان شیلیایی ("جکی") با "اما" به لیدو می‌آید. گائل گارسیا برنال در این فیلم نقش یک رقصنده را بازی می‌کند که با همسرش مشکل پیدا کرده است. سیرو گرا کارگردان کلمبیایی ("آغوش مار" و "پرندگان مهاجر") با فیلم ایتالیایی "در انتظار بربرها" رقابت می‌کند. این فیلم با بازی جانی دپ، مارک رایلنس و رابرت پتینسن از روی رمان تحسین‌شده جی.ام. کوتسی نویسنده متولد آفریقای جنوبی ساخته شده است. داستان "در انتظار بربرها" در یک شهر کوچک مرزی تحت سلطه سیاسی که به تعبیری "امپراتوری" است، اتفاق می‌افتد و دادرس شهر شخصیت اصلی و راوی اصلی داستان است.

روی آندرشون کارگردان کهنه‌کار سوئدی که در 2014 با فیلم "یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد" جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز را دریافت کرد، با "درباره بی‌پایانی" که فیلمی به همان اندازه ابزورد است به لیدو برمی‌گردد.

واتسلاو مارهول کارگردان اهل جمهوری چک با "پرنده رنگین" رقابت می‌کند. استلان اسکاشگورد، جولین سندز و هاروی کایتل در این فیلم بازی می‌کنند که با اقتباس رمان هولوکاستی یرژی کوشینسکی ساخته شده است.

داستان فیلم‌های ایتالیایی بخش مسابقه بین‌الملل همگی در جنوب این کشور روی می‌دهد. ماریو مارتونه "شهردار ریونه سانیتا" را با خود می‌آورد که یک اقتباس معاصر از نمایشنامه‌ای نوشته ادواردو دی فیلیپو نمایشنامه‌نویس اهل ناپل با موضوع جنایات سازمان‌یافته است. "مارتین ایدن" به کارگردانی پیترو مارچلو اقتباسی از رمان جک لندن درباره یک ملوان آمریکایی خودآموخته است که می‌کوشد یک نویسنده شود. داستان و فضا و مکان فیلم به ناپل قرن نوزدهم منتقل شده است. فرانکو مارسکو فیلمساز اهل سیسیل با "مافیا دیگر مانند سابق نیست" شانس خود را امتحان می‌کند. این فیلم نگاهی گروتسک به پالرموِ دوران معاصر از منظر لتیتزیا باتایا عکاس معروف دارد که در دهه‌های 1970 و 1980 جنگ‌های مافیایی در پالرمو را به تصویر کشید.

دو اثر تلویزیونی معروف ایتالیایی نیز در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شوند: "پاپ جدید" به کارگردانی پائولو سورنتینو با بازی جود لاو و جان مالکوویچ که اپیزودهای 2 و 7 آن در لیدو نمایش داده می‌شود و "صفرصفرصفر" به کارگردانی استفانو سولیما که اپیزودهای 1 و 2 روی پرده می‌رود. هر دو کار تولید اسکای استودیوز هستند. "پاپ جوان" فصل قبلی مجموعه تحسین‌شده سورنتینو نیز اولین بار در 2016 در لیدو روی پرده رفت. "صفرصفرصفر" تازه‌ترین ساخته سولیما بعد از مجموعه محبوب "گومورا" است. هر دو سریال از روی کتاب روبرتو ساویانو ساخته شده‌اند. سریال جدید درباره خشونت و قدرت در دنیای قاچاق کوکائین است.

"تشییع جنازه رسمی" به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا فیلمساز اوکراینی از دیگر فیلم‌های بخش خارج از مسابقه است. این فیلم مستندی درباره مرگ استالین است.

"موصل" اولین تجربه کارگردانی متیو مایکل کارناهان فیلمنامه‌نویس آمریکایی ("جنگ جهانی زد") نیز در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید. این فیلم بر مبنای گزارش‌های لوک موگلسن، خبرنگار نیویورکر از دورانی ساخته شده است که همراه یک یگان SWAT (سلاح‌ها و تاکتیک‌های ویژه) راهی جبهه‌های نبرد با داعش در شمال عراق شد.

همان‌طور که قبلاً اعلام شد تریلر هنری "The Burnt Orange Heresy" به کارگردانی جوزپه کاپوتوندی با بازی کِلِیس بَنگ، الیزابت دبیکی، دانلد ساترلند و میک جگر فیلم اختتامیه جشنواره ونیز 2019 است. این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

لوکرسیا مارتل کارگردان آرژانتینی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز است که 28 اوت تا هفتم سپتامبر برگزار می‌شود. جولی اندروز بازیگر بریتانیایی و پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت می‌کنند.

جشنواره فیلم ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیاست، در سال‌های اخیر به ویترینی برای نمایش فیلم‌های مطرح در فصل جوایز سینمایی در هالیوود تبدیل شده است. "جاذبه"، "بردمن"، "لا لا لند"، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"، "رسیدن"، "سوگلی"، "شکل آب" و "ستاره‌ای متولد می‌شود" جزو فیلم‌هایی هستند که در سال‌های اخیر در جشنواره ونیز روی پرده رفتند و بعداً در فصل جوایز سینمایی موفق ظاهر شدند.

فهرست فیلم‌های جشنواره ونیز 2019 به این شرح است:

بخش مسابقه بین‌الملل

"درباره بی‌پایانی" (About Endlessness) به کارگردانی روی آندرشون (سوئد/آلمان/نروژ)

"به سوی ستاره‌ها" (Ad Astra) به کارگردانی جیمز گری (آمریکا)

"دندان‌های شیری" (Babyteeth) به کارگردانی شانون مورفی (استرالیا)

"اما" (Ema) به کارگردانی پابلو لارین (شیلی)

"گلوریا موندی" (Gloria Mundi) به کارگردانی روبر گدیگیان (فرانسه/ایتالیا)

"مهمان افتخاری" (Guest of Honour) به کارگردانی آتوم اگویان (کانادا)

"A Herdade" به کارگردانی تیاگو گجیس (پرتغال/فرانسه)

"جوکر" (Joker) به کارگردانی تاد فیلیپس (آمریکا)

"The Laundromat" به کارگردانی استیون سودربرگ (آمریکا)

"مافیا دیگر مانند سابق نیست" (The Mafia Is No Longer What It Used to Be) به کارگردانی فرانکو مارسکو (ایتالیا)

"داستان ازدواج" (Marriage Story) به کارگردانی نوا بامبک (آمریکا)

"مارتین ایدن" (Martin Eden) به کارگردانی پیترو مارچلو (ایتالیا/فرانسه)

"شهردار ریونه سانیتا" (The Mayor of Rione Sanità) به کارگردانی ماریو مارتونه (ایتالیا)

"چری لین شماره 7" (No.7 Cherry Lane) به کارگردانی یونفان (هنگ کنگ) - انیمیشن

"یک افسر و یک جاسوس" (An Officer and a Spy) به کارگردانی رومن پولانسکی (فرانسه/ایتالیا)

"پرنده رنگین" (The Painted Bird) به کارگردانی واتسلاو مارهول (جمهوری چک/اوکراین/اسلواکی)

"بهترین کاندیدا" (The Perfect Candidate) به کارگردانی هیفاء المنصور (عربستان سعودی/آلمان)

"داستان شنبه" (Saturday Fiction) به کارگردانی لو یی (چین)

"حقیقت" (The Truth) به کارگردانی هیروکازو کوره (فرانسه/ژاپن) - فیلم افتتاحیه

"در انتظار بربرها" (Waiting For The Barbarians) به کارگردانی سیرو گرا (ایتالیا)

"شبکه زنبور" (Wasp Network) به کارگردانی اولیویه آسایاس (برزیل/فرانسه/اسپانیا/بلژیک)

فیلم‌های خارج از مسابقه داستانی

"بزرگسالان در اتاق" (Adults in the Room) به کارگردانی کوستا گاوراس (فرانسه/یونان)

"The Burnt Orange Heresy" به کارگردانی جوزپه کاپوتوندی (بریتانیا/ایتالیا) – فیلم اختتامیه

"شاه" (The King) به کارگردانی دیوید میشود (بریتانیا/مجارستان)

"موصل" (Mosul) به کارگردانی متیو مایکل کارناهان (آمریکا)

"سیبرگ" (Seberg) به کارگردانی بندیکت اندروز (آمریکا)

"زیستن"" (To Live) به کارگردانی فرانچسکا آرکیبوجی (ایتالیا)

"Tutto il mio folle amore" به کارگردانی گابریله سالواتورس (ایتالیا)

فیلم‌های خارج از مسابقه غیرداستانی

"45 ثانیه خنده" (45 Seconds of Laughter) به کارگردانی تیم رابینز (آمریکا)

"شهروند خ" (Citizen K) به کارگردانی الکس گیبنی (بریتانیا/آمریکا)

"شهروند رزی" (Citizen Rosi) به کارگردانی دیدی نوکی و کارولینا رزی (ایتالیا)

"گروهی" (Collective) به کارگردانی الکساندر ناناو (رومانی/لوکزامبورگ)

"I diari di Angela - Noi due cineasti. Capitolo secondo" به کارگردانی یروانت گیانیکیان (ایتالیا)

"سیاست‌گذار پشت پرده" (The Kingmaker) به کارگردانی لورن گرینفیلد (آمریکا)

"Il Pianeta in Mare" به کارگردانی دانیله سگر (ایتالیا)

"راجر واترز: ما + آن‌ها" (Roger Waters: Us + Them) به کارگردانی شان اونز و راجر واترز (بریتانیا)

"تشییع جنازه رسمی" (State Funeral) به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا (هلند/لیتوانی)

"زن" (Woman) به کارگردانی یان آرتوس-برتران و آناستازیا میلکووا (فرانسه)

فیلم‌های خارج از مسابقه نمایش‌های ویژه

"Electric Swan" به کارگردانی کونستانتینا کوتزامانی (فرانسه/یونان/آرژانتین)

"چشمان کاملاً بسته" (Eyes Wide Shut) به کارگردانی استنلی کوبریک (آمریکا/بریتانیا)

"Irreversible – Inversion Integrale" به کارگردانی گاسپار نوئه (فرانسه)

"هیچ‌وقت تنها یک رؤیا نبود: استنلی کوبریک و چشمان کاملاً بسته" (Never Just a Dream: Stanley Kubrick And Eyes Wide Shut) به کارگردانی مت ولز (بریتانیا)

"پاپ جدید" (The New Pope) – اپیزود 2 و 7 – به کارگردانی پائولو سورنتینو (ایتالیا/فرانسه/اسپانیا)

"کسی جا نمانده است" (No One Left Behind) به کارگردانی گی‌یرمو آریاگا (مکزیک)

"صفرصفرصفر" (ZeroZeroZero) – اپیزود 1 و 2 - به کارگردانی استفانو سولیما (ایتالیا)

افق‌ها

"خون پلیکان" (Pelican Blood) به کارگردانی کاترین گبه (آلمان/بلغارستان)

"Zumiriki" به کارگردانی اسکار آلگریا (اسپانیا)

"حوا، مریم، عایشه" (Hava, Maryam, Ayesha) به کارگردانی صحرا کریمی (افغانستان)

"Bik Eneich – Un Fils" به کارگردانی مهدی م. برساوی (تونس/فرانسه/لبنان/قطر)

"مرد جنایتکار" (The Criminal Man) به کارگردانی دمیتری مامولیا (گرجستان/روسیه)

"Blanco en Blanco" به کارگردانی تیو کورت (اسپانیا/شیلی/فرانسه/آلمان)

"غول‌ها تنها هستند" (Giants Being Lonely) به کارگردانی گریر پترسن (آمریکا)

Mes Jours de Gloire"" به کارگردانی آنتوان دو باری (فرانسه)

"بادکنک" (Balloon) به کارگردانی پما سدن (چین)

"Nevia" به کارگردانی نونتزیا دی استفانو (ایتالیا)

"حکم دادگاه" (Verdict) به کارگردانی ریموند ریبای گوتیه‌رز (فیلیپین)

"Moffie" به کارگردانی اولیور هرمانوس (آفریقای جنوبی/بریتانیا)

"متری شیش و نیم" (Just 6.5) به کارگردانی سعید روستایی (ایران)

"Rialto" به کارگردانی پیتر مکی برنز (ایرلند/بریتانیا)

"سایه آب" (Shadow of Water) به کارگردانی سانال کومار ساسیدهاران (هند)

"Revenir" به کارگردانی جسیکا پالو (فرانسه)

"تنها" (Sole) به کارگردانی کارلو سیرونی (ایتالیا/لهستان)

"Madre" به کارگردانی رودریگو سوروگوین (اسپانیا/فرانسه)

"آتلانتیس" (Atlantis) به کارگردانی والنتین واسیانوویچ (اوکراین)