سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم زامبی و پرستاره "مردگان نمی‌میرند" (The Dead Don’t Die) به کارگردانی جیم جارموش به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن انتخاب شد که 14 مه آغاز می‌شود.

به گزارش ورایتی، بیل موری، کلویی سوینی، آدام درایور و تیلدا سوئینتن در سومین همکاری جارموش با استودیو مستقل فوکس فیچرز بازی می‌کنند. داستان در شهر آرام سنترویل روی می‌دهد که ناگهان با حمله زامبی‌ها مواجه می‌شود. موری، درایور و سوینی نقش معاونان کلانتر این شهر کوچک را ایفاء می‌کنند که با جنازه‌هایی که از گور خود بیرون ز‌ده‌اند وارد مبارزه می‌شوند.

جارموش همچنین فیلمنامه کمدی سیاه "مردگان نمی‌میرند" را نوشته است که در بخش مسابقه اصلی کن شانس دریافت جایزه نخل طلایی را دارد.

فیلم همزمان با آغاز جشنواره کن در فرانسه اکران عمومی می‌شود و دقیقاً یک ماه بعد از 14 ژوئن در آمریکا روی پرده می‌رود. سلنا گومز، استیو بوسمی، رزی پرز، دنی گلاور، ایگی پاپ، تام ویتس و کالب لندری جونز، دیگر ستاره‌های فیلم جدید کارگردان آمریکایی هستند.

ارتباط جارموش با جشنواره کن به 1984 بازمی‌گردد که با فیلم "عجیب‌تر از بهشت" برنده جایزه دوربین طلایی شد. در سه دهه گذشته، هفت فیلم دیگر او شانس دریافت جایزه نخل طلایی را داشتند، از جمله فیلم قبلی‌اش "پترسن" باز هم با بازی درایور که در 2016 در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد.

جارموش در 2005 با "گل‌های پژمرده" با بازی موری جایزه بزرگ کن را برد. "زمین‌خورده قانون"، "قطار اسرارآمیز"، "مرد مرده"، "گوست داگ: شیوه سامورایی" و "فقط عشاق زنده ماندند"، دیگر فیلم‌های او هستند که در بخش مسابقه اصلی رقابت کردند.

فیلم کوتاه "کافه و سیگار: جایی در کالیفرنیا" در 1993 جایزه نخل طلای فیلم کوتاه را برد. جارموش در 2016 مستند "Gimme Danger" درباره ایگی پاپ و د استوجز را هم در بخش نمایش‌های نیمه‌شب کن داشت. ضمن این که او پیش از این جایزه یک عمر دستاورد بخش دو هفته کارگردانان کن یا همان جایزه کالسکه طلایی را نیز دریافت کرده است.

ساخت یک فیلم زامبی شاید نوعی تغییر مسیر برای جارموش به حساب بیاید، اما او در دوران کاری طولانی خود ژانرهای مختلف را تجربه کرده است، از جمله وسترن در "مرد مرده"، فیلم‌های خون‌آشامی در "فقط عشاق زنده ماندند" و فیلم‌های جنایی در "گوست داگ: شیوه سامورایی".

آلخاندرو گونزالس ایناریتو کارگردان برنده پنج جایزه اسکار و رئیس داوران بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن و همکارانش، 25 مه در مراسم اختتامیه، جایزه نخل طلایی و دیگر جوایز بخش مسابقه اصلی را اعطاء می‌کنند.