سرویس سینمایی هنرآنلاین: "سرخ پوست" به درستی در زمره صدرنشین‌های نظرسنجی‌های مردمی در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر است، داستان جذابی برای تعریف کردن دارد و اتفاقاً بلد است به خوبی این داستان را تعریف کند و در این رهگذر از عنصر تعلیق به بهترین شکل ممکن بهره می‌برد. همه این مؤلفه‌ها نیازهای مبرم سینماروی ایرانی را برطرف می‌کند.

"سرخ‌پوست" دومین ساخته نیما جاویدی ست، فیلمی که داستانش را بر اساس جغرافیای یک زندان در منطقه دورافتاده جنوب ایران روایت می‌کند. رئیس زندان فردی بسیار جدی با خصوصیات شناخته‌شده افسران نظامی ست که در جستجوی زندانی فراری، گویا خود را می‌جوید و اکسیر گمشده خود را در پایان می‌یابد.

فیلم، مخاطب را درگیر یافتن احمد سرخ‌پوست، زندانی فراری می‌کند و حرکات ظریف دوربین و میزانسن‌های هوشمندانه او را همسفر خود در سلول‌ها و فضای عمومی زندان می‌کند، اما همه این‌ها رویه خوش‌ساخت اثر است، جان‌مایه اصلی داستان عشقی ست که در فیلم جریان دارد و هر لحظه زبانه آتشین آن بیشتر و بیشتر می‌شود.

نیما جاویدی با شخصیت جالب توجهش "نعمت جاهد"، رئیس زندانی بسیار متفاوت را تقدیم سینمای ایران کرده است. در همان دقایق نخست وقتی نعمت جاوید خبر انتسابش به‌عنوان رئیس شهربانی را می‌شنود به پستوی دفترش می‌رود و در خلوت و سکوت می‌رقصد، با سایه‌اش می‌رقصد، خوب هم می‌رقصد و همان‌جا شصت مخاطب خبردار می‌شود که این آقای سروان ما با وجود عصاقورت‌دادگی و جدیتش، جاهایی می‌شنگد! و همین سکانس جذاب زمینه‌ساز باورپذیری واکنش‌های او در برابر خانم مددکار است.

از سوی دیگر کاراکتر نعمت جاهد، لایه‌ای دیگر از توانمندی بازیگری نوید محمدزاده را به رخ کشیده است،

اینجا دیگر با آن نوید محمدزاده با بازی برون‌گرا و عصبی روبرو نیستیم، او با تغییرات چشمگیر در شیوه بازی‌اش، توانسته به خوبی پلیسی باهوش و جدی که کارش را بلد است را به تصویر کشد اما امان از آن روزی که قلب یک مرد بلرزد، آن وقت هفت‌تیری که بارها و بارها در دست گرفته توان شلیک از دست می‌دهد.

در همین راستا بازی‌های "سرخ‌پوست" از تراز مناسبی برخوردار است از پری ناز ایزدیار تا مانی حقیقی و البته حبیب رضایی که با آمدنش هوای تازه‌ای به فیلم می‌وزد، اما سایه سنگین نعمت جاهد با بازی درخشان نوید محمدزاده دیگر نقش‌ها را به حاشیه می‌راند.

"سرخ‌پوست" در سینمای ایران یک غنیمت است، چون قصه دارد و خوب قصه می‌گوید، فرم و ساختار فیلم، همه‌چیز در خدمت ارائه درست این قصه است و هیچ‌یک از عوامل گل‌درشتی نمی‌کنند و از چارچوب فیلم بیرون نمی‌زنند.

حتماً برای محمدصادق رنجکشان و مجید مطلبی دو شریک سرمایه‌گذاری در "سرخ‌پوست"، استقبال مردمی از این اثر مسرت‌بخش است، ویژه آنکه برخی منتقدین معتقدند "سرخ‌پوست" شانس‌های متعددی برای کسب سیمرغ دارد: از نوید محمدزاده تا فیلمبرداری هومن بهمنش، نورپردازی فوق‌العاده، طراح صحنه: محسن نصراللهی و حتی موسیقی: رامین کوشا.

اگر تا به حال این فیلم را ندیدید، حتماً در فهرستگانتان نام آن را آن بالا بنویسید و ببینید.