سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره صبح امروز در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم از آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: بنای همراه اول حمایت از آثار فاخر هنری و فرهنگی و ورود به این عرصه است و خوشحالیم که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی در کنار دوستان هستیم. این اولین ورود ما نیست و قطعاً آخری نیز نخواهد بود.

داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره نیز در ادامه ضمن تشکر از اهالی رسانه گفت: شما باعث شکوه جشنواره فیلم فجر هستید و برای تلاش‌هایی که می‌کنید سپاسگزارم. در طی این مدت اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره جشنواره و روند برگزاری آن انجام شده است. ما در بخش سودای سیمرغ 22 فیلم و در بخش نگاه نو 10 فیلم در جشنواره به نمایش خواهیم گذاشت. در جشنواره امسال برای اولین بار 3 انیمیشن خواهیم داشت و سیمرغ بهترین فیلم کوتاه و مستند را نیز به بهترین آثار اهدا خواهیم کرد. سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم نیز امسال با کمک همراه اول روش ساده‌تری به خود گرفته است. افرادی که بلیت پیش‌فروش دارند می‌توانند شرکت کنند تا آرا بیشتری را داشته باشیم.

وی همچنین افزود: فیلم‌های جشنواره در استان‌ها اکران می‌شوند و حقوق پخش مردمی در تهران نیز امسال برای نخستین بار در اختیار صاحبان آثار قرار خواهد گرفت. همچنین یک مراسم مهمانی داریم و تمامی سینماگرانی که در این سی و هفت سال سیمرغ گرفتند 14 بهمن در این مراسم ضیافت حضور خواهند داشت.

داروغه زاده در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او در اولین سؤال به مشکل فیلم محسن امیریوسفی اشاره کرد و گفت: امیدواریم مشکلات فیلم "آشغال‌های دوست‌داشتنی" مرتفع شود و به روال قانونی این فیلم نیز اکران شود.

دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره نحوه انتخاب تعداد فیلم‌های اول حاضر در بخش مسابقه افزود: تعداد فیلم‌های اول حاضر در بخش سودای سیمرغ بستگی به نظر هیئت انتخاب دارد و آن‌ها تشخیص می‌دهند که چه تعداد فیلم حضور داشته باشد. درباره تعداد آثار در آیین‌نامه جشنواره مطلبی ذکر نشده است و به نظر هیئت انتخاب بستگی دارد.

وی همچنین درباره فیلم‌های بخش رزرو نیز اظهار کرد: فیلم‌های رزرو باید درخواست بدهند تا در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآیند که اکثر فیلمسازان دوست دارند اثرشان در بخش مسابقه و رقابتی حضور داشته باشد.

داروغه زاده در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی سینمای ایران است. کدام حوزه را سراغ دارید که تا این اندازه در جهان دیده شود و ایجاد همدلی در دوران دفاع مقدس و سازندگی داشته باشد. از ابتدا نیز انقلاب ما فرهنگی بود و مهم‌ترین دستاورد ما همین سینماست. امام خمینی (ره) نیز در همان ابتدا فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد و فحشا مخالفیم و این ذهنیت منفی با صحبت‌های ایشان از سینما برداشته شد. خوشحالیم که سینمای ما یک سینمای اخلاقی و هنری است که در جهان حرفی برای گفتن دارد.

وی همچنین درباره انتخاب رئیس هیئت داوران نیز توضیح داد: ما در جشنواره رئیس هیئت داوران نداریم و با رأی اکثریت نظرها اعلام می‌شود. از آنجایی که چند روزی در ایام جشنواره تعطیلی داریم داوری آثار نیز زودتر از موعد آغاز شده است تا هیئت داوران با طیب خاطر آرا خود را اعلام کنند.

دبیر جشنواره در پاسخ به این سؤال که برای قهرمانی تیم ملی فوتبال و همزمانی آخرین بازی با ایام جشنواره نیز آیا تدابیری در نظر گرفته شده است، گفت: امیدوارم که تیم ملی فوتبال ما برنده میدان باشد و اگر این اتفاق افتاد برای جشن قهرمانی آن تدابیری در نظر گرفتیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که شبهاتی به وجود آمده درباره این که فیلم‌ها کامل در اختیار هیئت انتخاب قرار نگرفته است، عنوان کرد: فیلم‌هایی که نسخه دی سی پی نداشته باشند داوری نمی‌شوند. نسخه‌ها قابل بازبینی هستند و اگر انتخاب شوند مراحل لابراتوار خود را پشت سر می‌گذارند. از نظر ما فیلمی که برنامه نمایشش مشخص شده آماده است و داوری خواهد شد.

داروغه زاده ادامه داد: خوب است که خود رسانه‌ها این فرهنگ را گسترش دهند که مهم‌ترین رکن جشنواره داوری است و باید به آن احترام گذاشته شود. اگر هر کسی با رأی و نظر خود داوری را قضاوت کند شرایط را برای داوری سخت می‌کند. همین الان نیز داوران شرایط سختی دارند و تلاش می‌کنند تا بین آثار بهترین‌ها را انتخاب کنند. قول می‌دهم با دقت نظر بهترین‌ها را انتخاب کنند. سینماگران نیز تلاش کردند که آثار خوبی ارائه دهند. امسال تنوع در آثار بسیار زیاد است و یکی از بهترین دوره‌ها را پیش رو خواهیم داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که حقوق صاحبان در بخش استان‌ها بر عهده چه کسی است، گفت: سال گذشته به شکل منظم بخش نمایش شهرستان‌ها را داشتیم و حقوق صاحبان آثار توسط سازمان سینمایی پرداخت شد. یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که شکل گرفت همین بود که از طریق سازمان سینمایی این امر انجام شود و سازمان نیز از محل هزینه‌های جانبی این بودجه را تأمین می‌کند. رقمی که از طریق خانه سینما و سازمان پرداخت می‌شود و بین صاحبان تقسیم می‌شود، یک میلیارد و 600 میلیون تومان است که بین همه صاحبان آثار این رقم تقسیم می‌شود.

داروغه زاده همچنین درباره پول‌های مشکوک نیز تأکید کرد: از طرف سازمان سینمایی از قوه قضاییه و دادستانی درخواست می‌کنم هرگونه اطلاعاتی درباره پول‌های مشکوک یا پرونده‌ای در این ارتباط اگر دارند به ما اطلاع دهند تا فیلم‌هایی که مشکل دارند در جشنواره نمایش نداشته باشند تا تکلیف آن‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: در طی این سال‌ها آثار خوبی ساخته شده‌اند که بعضاً به آن‌ها کم‌لطفی می‌شود و هیئت داورانشان حقوقی دارند و اجازه دخالت به هیچ ارگانی را درباره انتخاب آثار نمی‌دهند بنابراین هیچ نهادی نبود که سفارشی روی فیلم خاصی داشته باشد و فیلم‌های خوب از هر نظر جایزه خود را دریافت خواهند کرد.

دبیر جشنواره درباره فراهم کردن شرایط برای شهروندان معلوم یا کم‌توان نیز گفت: در فضاهای شهری امکانات لازم برای شهروندانی که کم‌توان هستند نداریم و این یک نقصان است که باید فرهنگ‌سازی شود. در بسیاری از سینماها نیز این امکان وجود ندارد؛ اما در جشنواره سی و هفتم ما یک سئانس در سینما بهمن برای فیلم "غلامرضا تختی " برای دوستان روشندل در نظر گرفتیم و امیدواریم سال آینده این مشکلات برایشان برطرف شود. همچنین برای شهروندان ناشنوایان نیز در پردیس کورش شرایط برایشان فراهم شده است.

وی در ادامه درباره اعلام اسامی شرکت‌کننده در جشنواره اظهار کرد: جشنواره فجر وظیفه‌اش حمایت از سینماست و هر آنچه به نفع فیلمساز باشد ما از آن استقبال می‌کنیم. در سال‌های گذشته اسامی فیلم‌های ثبت نام شده را اعلام نکردیم تا فیلمی که بیرون ماند برایش جنبه تبلیغی منفی نداشته باشد؛ بنابراین امسال نیز ما سکوت می‌کنیم و به حقوق سینماگران احترام می‌گذاریم. مهم‌ترین جشنواره سینمایی‌مان را در ایام دهه فجر با جشن انقلاب برگزار می‌کنیم و هم‌زمان دو کار انجام می‌دهیم هم ادای دین به انقلاب که نمایش مردمی را در آن داریم و هم برگزاری جشنواره فیلم فجر که به شکل کاملاً تخصصی در حال انجام است.

داروغه زاده همچنین درباره تغییراتی که در آئین‌نامه وجود دارد گفت: جشنواره فیلم فجر برای همه اهمیت دارد و پیشنهادهایی داده می‌شود چرا که نهادها برگزارکننده هستند و تغییراتی در آیین‌نامه انجام می‌شود اما بخش اصلی کمترین تغییرات را در طی این سال‌ها داشته است، بعضی از این تغییرات اجتناب‌ناپذیر هستند؛ مثلاً امسال مطرح شد که پروانه سینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد، چرا که دیگر ضبط فیلم‌ها به شیوه 35 میلی‌متری نیست و امروز فیلم‌ها به شکل دیجیتال و ویدئویی ضبط می‌شوند. برخی از این تغییرات به دلیل پویایی خود سینما است که اعمال می‌شود.

در پایان نیز از پوستر نکوداشت‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد.

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از 10 تا 22 بهمن‌ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می‌شود.