سرویس سینمایی هنرآنلاین:  مهدی فرد قادری کارگردان که با فیلم پلان-سکانس "جاودانگی" در جشنواره‌های داخلی و خارجی درخشید، این بار به سراغ فیلم "بی وزنی" رفته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره "بی وزنی" گفت: در حال حاضر تدوین این فیلم به اتمام رسیده و مراحل فنى فیلم به زودى آغاز مى‌شود.

فرد قادری در پاسخ به این سوال که فیلم جدیدش به لحاظ فرم و محتوا تا چه اندازه به "جاودانگی" نزدیک است، بیان کرد: فیلم از لحاظ فرم پلان‌های طولانی دارد و از این نظر در راستای "جاودانگی" است، اما قصه و فضاسازی آن کاملا متفاوت است. بستر قصه در "جاودانگی" یک پلان بودن بود، اما در "بى وزنى" قصه و فرم با هم جلو می‌روند. فضای کار صرفا فرمالیستی نیست و قصه گوست.

این کارگردان جوان همچنین درباره داستان فیلم افزود: ماجراى اصلى فیلم در یک شب عروسی اتفاق می‌افتد و بر روابط بین زن‌هاى مختلف قصه تمرکز دارد. همیشه دوست داشتم قصه‌اى زنانه را بسازم چرا که پیچیدگى روابط آن‌ها بسیار جذاب و البته غیر قابل پیش بینى است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد فیلم از فضای جادویی برخوردار باشد، عنوان کرد: این جهان ذهنى من است . با اینکه در قصه روابطی را تعریف می‌کنیم که در جامعه وجود دارد اما در تمام جزئیات فیلم تلاش کردم تا مرز دیوانگى برویم! در نتیجه "بى وزنى" فیلمى رئالیستی/اجتماعى نیست. انتخاب این لوکیشن عجیب هم در راستاى همین هدف بود.  دو سال قبل در "جاودانگی" این تلاش را کردم از رئالیسم جادویی استفاده کنم. در حال حاضر در "بى‌وزنى" با استفاده از  لوکیشن، نوع بازی‌ها، گریم، جابه‌جایی زمانی، روایت و تغییر فصل در شب و روز تلاش کردم این اتفاق رخ دهد و این فضاسازی انجام شود. در واقع تلاش شد جهانى متفاوت از جهان روزمرگی ساخته شود، هرچند المان‌هاى آن از جهان واقعى نشات مى‌گیرد.

بی وزنی

فردقادری در ادامه درباره تجربیاتی که از "جاودانگی" به دست آورده است، اظهار کرد: زمانی که "جاودانگی" اولین حضورهای بین‌المللی خود را پشت سر می‌گذاشت مشغول نگارش قصه "بی‌وزنی" بودم. در این فاصله بازخوردهایی دریافت کردم که بسیار در کار به من کمک کرد. اول اینکه مخاطبان خارجی می‌گفتند کاراکترهای زن قصه نسبت به کاراکترهای مرد جذابیت بیشتری دارند با اینکه قصه "جاودانگی" قصه یک مرد بود. دوم اینکه در داخل و خارج از کشور مخاطبان از اینکه فیلم طولانی بود احساس خوشایندی نداشتند، حتی کسانی که فیلم را دوست داشتند ابراز کردند اگر زمان آن کوتاه‌تر بود بر جذابیت فیلم افزوده می‌شد، در نتیجه "بی‌وزنی" با زمان کمتری تولید شده و 105 دقیقه است. نکته سوم این بود "جاودانگى" براى بسیارى از تماشاگران بیش از حد پیچیده آمده بود و این حجم از پیچیدگی گاهى می‌تواند تبدیل به یک نکته منفی شود. به همین دلیل سعی کردم "بی‌وزنی" روایت غیرخطى ساده‌ترى داشته باشد، هرچند کمى پیچدگى فرمى همیشه لازم است!

وی با اشاره به اینکه برای این فیلم مدت زمان زیادی صرف دورخوانی شده است، ابراز کرد: ما برای این فیلم همانند "جاودانگی" تمرین نداشتیم. در "جاودانگی" حدود شش ماه تمرین کردیم ولی در این فیلم تنها دورخوانی داشتیم و برای میزانسن‌ها در صحنه تمرین می‌کردیم تا گروه با هم هماهنگ شوند و بعد تصاویر نهایی ضبط می‌شد.

فردقادری در پاسخ به اینکه تا چه اندازه به  حضور این فیلم در جشنواره‌های بین‌المللی فکر کرده و تمرکز بر آن بوده است، گفت: من همیشه چند ایده در ذهن دارم و هرکدام که سماجت بیشتری داشته باشند می‌سازم. "بی وزنی" دو سال طول کشید تا از ایده به فیلمنامه تبدیل شود و پس از آن هشت ماه زمان صرف شد تا موفق به دریافت پروانه ساخت شدم. در این مرحله به فکر حضور در جشنواره نبودم، همانطور که در "جاودانگی" به آن فکر نکردم، مهمترین مسئله سینما در مرحله اول لذت بردن از روند آن است. اما در نهایت تلاش کردم قصه‌ای را به تصویر بکشم که هم مخاطب خارجى و هم مخاطب داخلى بتواند با آن ارتباط برقرار کند.