سرویس سینمایی هنرآنلاین: علیرضا معتمدی را بیشتر در مقام نویسنده می‌شناسیم تا کارگردان، اما او در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلم "رضا " در مقام کارگردان حضور یافته است.

"رضا " یک عاشقانه امروزی است که در آن علاوه بر علیرضا معتمدی، سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، رضا داودنژاد، افسراسدی، سولماز غنی و ... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص این فیلم بیان کرد: ایده این فیلم از جایی شروع شد که فکر کردم یک قصه عاشقانه بنویسم و فیلمی درباره یک عاشق بسازم، عاشق‌هایی که در طول تاریخ ادبیات و هنر داریم مربوط به گذشته هستند. می‌خواستم نشان دهم اگر یکی از آنها در روزگار ما بودند زندگی‌شان و واکنششان در مورد دوری از یار چطور بود. در واقع این فیلم درباره عاشق‌های امروزی است.

وی در ادامه درباره چرایی پرداختن به این موضوع و ارجاع به داستانی خاص گفت: رشته تحصیلی من ادبیات فارسی بود و از نوجوانی با ادبیات عجین بودم. برای نگارش فیلمنامه نیازی به رجوع نداشتم، اما مدت زمان زیادی صرف نگارش این فیلمنامه شد و به شکل‌های مختلف نوشته شد. در واقع شش نسخه متفاوت از این داستان نوشتم و در نهایت به این آخری رسیدم که به سرانجام رسید. ارجاع مستقیم به داستا‌ن‌های قدیمی ندارم، اما ساختار فیلم درباره آدمی است که عشقی یک‌طرفه دارد که در همه شرایط آن را حفظ می‌کند.

معتمدی در پاسخ به این سوال که عدد هفت در این فیلم چه نقشی ایفا می‌کند و روایت داستانی دیگر از زبان رضا درباره هفت روز زندگی یک پیرمرد، اظهار کرد: انتخاب عدد هفت بی دلیل نبود و داستانی که رضا تعریف می‌کند داستان رستگاری و از مرگ برگشتن یک انسان است که طی هفت روز اتفاق می‌افتد. ضمن این که عدد هفت یک عدد سمبلیک است و انگار خود رضا هم در طی این مدت با آن شخصیت داستان به رستگاری می‌رسد که این رستگاری را ما در سکانسی از فیلم می‌بینیم. در واقع انتخاب عدد هفت و روایت آن داستان، لایه اسطوره‌ای فیلم است.

فیلم رضا

این نویسنده درباره سوالی دیگر مبنی بر اینکه عشقی که او در فیلم به تصویر کشیده است بسیار ایده‌آلیستی است و ممکن است مخاطب آن را باور نکند، گفت: من این‌طور فکر نمی‌کنم، البته که ممکن است این‌طور هم باشد. فیلم "رضا" واقع گرایانه نیست و ادعا ندارد که معضل اجتماعی را حل کند. "رضا" یک قصه است همانطور که داستان‌های دیگر را باور می کنیم. این فیلم هم یک قصه دارد. 

وی درباره انتخاب شهر اصفهان پاسخ داد: اصفهان شهر زادگاه من است و علاوه بر این شهر مورد علاقه من نیز هست و آن را چون بهتر می‌شناختم و زیبایی‌هایی که دارد هرگز در فیلم‌ها نمایش داده نشده است. طبیعی بود که شهر زادگاهم را انتخاب کنم. همچنین دوست داشتم فیلم شکیل و زیبا باشد و چون زوایای فیلم را می‌شناختم نقاطی را که در فیلم‌های دیگر به نمایش درنیامده بود در فیلم نشان دادم.

نویسنده فیلمنامه "آقای هفت رنگ " در ادامه به انتخاب بازیگران اشاره کرد و افزود: در زمان نگارش به بازیگر خاصی فکر نکردم و حتی تصور این را نداشتم که خودم بازی کنم، اما پس از پایان نگارش فیلمنامه در انتخاب بازیگر به سحر دولتشاهی رسیدم که به خاطر توانایی‌های بازیگری او و همچنین ویژگی‌هایی است که دارد. باقی دوستان را هم بر همین اساس انتخاب کردم. استایل بازی و نوع مواجه آنها را دوست دارم و حس کردم بهتر می‌توانم با این گروه از بازیگران ارتباط برقرار کنم.

معتمدی همچنین درباره بازی خود اظهار کرد: بازی در فیلم نه تنها کار من را سخت نکرد بلکه اتفاقا راحت‌تر هم کار کردم چرا که ایفای نقش رضا کار بسیار سختی بود. زمان نگارش فیلمنامه هم مطمئن بودم که باید یک نابازیگر این نقش را ایفا کند و دلم نمی‌خواست بازیگر شناخته شده آن را ایفا کند چرا که نابازیگر برای ایفای این نقش انعطاف بیشتری دارد. به همین دلیل خودم بازی کردم و این بازی به من به عنوان کارگردان هم کمک کرد. به این دلیل که بازیگر مطیعی برای خودم بودم و دوست داشتم رضا کاملا طبیعی باشد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا ریتم فیلم تا حدی کند است، بیان کرد: به دلیل این که فیلمنامه با همین ریتم نوشته و ساخته شده است. رضا آدم آرامی است و با خودش به صلح رسیده است و دوست داشتم این ریتم در فیلم جاری باشد و این حس آرامش را مخاطب پس از دیدن احساس کند. دوست داشتم مخاطب با دیدن فیلم پس از تلاطم‌هایی که داشت با آرامش از سالن خارج شود. در واقع نوع تدوین فیلم و ریتم آن براساس استایل خود فیلم شکل گرفته و با وجود آن که فیلم پر از پلان سکانس است تدوین سختی را هم پشت سر گذاشت.

فیلم رضا

 معتمدی درباره حضور در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: فیلم من در هیچ یک از بخش‌ها حضور نداشت و تنها در بخش بازار به نمایش درآمد. همانطور که در جشنواره ملی فیلم فجر هم حضور نداشت و برخی از دوستان حتی اجازه ندادند هیئت انتخاب فیلم را ببینند. اینکه در بخش بازار حضور یافتیم فقط به این خاطر بود که دوست داشتم ابتدا فیلم در داخل کشور دیده شود و این فرصت خوبی برای ما بود که این اتفاق رخ دهد. با اینکه دو نمایش داشتیم و در زمان‌های خوبی هم اکران نشد اما خوشبختانه بازخوردها خوب بود و خوشحالم که فیلم دیده شد. بازار جشنواره جهانی فیلم فجر برای فیلم‌هایی که بنا به دلایلی دوستان اجازه دیدن آن را نمی‌دهند و فیلم‌ها را با بهانه‌های مختلف نادیده می‌گیرند، کمک خوبی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا "رضا " می‌تواند با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند یا نه عنوان کرد: نمی‌دانم و هیچ پیش بینی نمی‌شود کرد اما گذشته از تماشاگر داخلی یا خارجی فکر می‌کنم رضا با یک طیف خاصی از مخاطب می‌تواند ارتباط برقرار کند. فیلم متعلق به کشور یا زمان خاصی نیست و داستان عشق است که داستانی است ابدی و همیشه در تمام ادبیات جهان وجود داشته است.

معتمدی در خاتمه درباره زمان اکران فیلم گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم در نیمه دوم سال فیلم را اکران کنیم. همچنین جا دارد از کیومرث پوراحمد تشکر کنم که از من حمایت کرد و در مقام تهیه کننده پشت من ایستاد تا "رضا " ساخته شود.