سرویس سینمایی هنرآنلاین: سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین ماه تا 7 اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی چارسو به دبیری سیدرضا میرکریمی برگزار می‌شود.

این چهارمین دوره از جشنواره جهانی است که به شکل مستقل از فجر ملی با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود. جشنواره جهانی از سه بخش اصلی سینمای سعادت، جلوه‌گاه شرق و جام جهان نما تشکیل شده و در این بخش فیلم‌های ایرانی و خارجی مختلفی حضور دارند که تعدادی از آنها نخستین حضور جهانی خود را تجربه می‌کنند. حالا در آستانه چهارمین سال از تفکیک جشنواره جهانی از بخش ملی کارگردانان ایرانی بسیار علاقمند هستند آثار خود را در این بخش به نمایش بگذارند و در این فضای مناسب به ارزیابی جهانی اثر خود نیز بپردازند. بخش جنبی جشنواره نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل یافته که می‌توان به بخش‌های زیر ذره بین ویژه آثار مستند، فانوس خیال که سال گذشته به ژانر وحشت اختصاص یافته بود و امسال به فیلم‌های نوآور و ژانرهای مختلف تعلق گرفته و بازار فیلم اشاره کرد.

در این فرصت معرفی کوتاهی از آثار ایرانی حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره داریم تا مخاطبان بتوانند با آگاهی بیشتری به تماشای این فیلم‌ها بنشینند.

در بخش "سینمای سعادت" که یکی از بخش‌های اصلی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر است 6 فیلم بلند و کوتاه ایرانی با آثار خارجی به رقابت می‌پردازند: فیلم های بلند "تنگه ابوقریب" به کارگردانی بهرام توکلی، "چهل و هفت" به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی، و "هت‌تریک" به کارگردانی رامتین لوافی و فیلم‌های کوتاه "آقای گوزن" به کارگردانی مجتبی موسوی، "ترخیص" به کارگردانی آزاده موسوی و "چتر خاکستری" به کارگردانی محمد پوستین دوز.

تنگه ابوقریب

"تنگه ابوقریب"

به کارگردانی بهرام توکلی که در جشنواره ملی خوش درخشید و جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین صدا، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. داستان این فیلم که در ژانر جنگ ساخته شده است درباره آخرین روزهای جنگ ایران و عراق  است که گروهی از سربازان ایرانی از سه نسل در حال بازگشت به خانه‌اند. اما خبر حمله عراق به مرزهای استراتژیک آن‌ها را با انتخابی دشوار روبه‌رو می‌کند؛ پس از سال‌ها دوری از خانواده به خانه برگردند، یا دوباره عازم جبهه‌های نبرد شوند؟ جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، علی سلیمانی، مهدی پاکدل و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"چهل و هفت"

نخستین ساخته مشترک احمد اطراقچی، علیرضا عطاء‌الله تبریزی در مقام کارگردان است و اولین نمایش این فیلم در سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر رقم خواهد خورد. این فیلم روایتی است متفاوت از زندگی سه زن 47 ساله  که به شکلی ناخواسته روی زندگی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. حمیدرضا آذرنگ، مهدی احمدی، لادن مستوفی، ریما رامین‌فر، شقایق فراهانی، محمدرضا غفاری، شیدا خلیق، مهرنوش ستاری در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

"هت‌تریک"

ساخته رامتین لوافی است در مقام کارگردان، در خلاصه داستان فیلم آمده است: یه عبارت بی‌مزه هست که می‌گه آدم‌ها یه دفعه تغییر نمی‌کنن، این ماییم که دیر به دیر نگاشون می‌کنیم... صابر ابر، همایون ارشادی، ماهور الوند، پریناز ایزدیار، امیر جدیدی بازیگران این فیلم هستند.

"آقای گوزن"

به کارگردانی سید مجتبی موسوی در بخش سینمای سعادت با اثار فیلم کوتاه به رقابت می‌پردازد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: در یک ایستگاه مترو ویران‌شده که شبیه به متروهای جوامع مدرن اروپایی است، مردم چهره‌های حیوانی دارند و انسانیت را فراموش کرده‌اند...

"ترخیص"

ساخته آزاده موسوی است و در آن وحید نفر، نازنین ملکوتی، گیتی قاسمی به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان فیلم اینطور امده است: زوج جوانی که نوزادشان را فروخته‌اند، در بیمارستان منتظرند تا پولشان را بگیرند. ماجرای واریز شدن پول به حسابشان را از پرستاری پی‌گیری می‌کنند که در این معامله واسطه‌شان با خریداران بوده است و پرستار خبر می‌دهد که آن‌ها از انجام این معامله پشیمان شده‌اند.

"چتر خاکستری"

محمد پوستین دوز این فیلم را ساخته و داستان آن درباره مردی است که دچار یک عادت همیشگی است تا زمانی که... مردی با چتر وارد زندگی او می‌شود.

اما یکی دیگر از بخش‌های اصلی جشنواره بخش "جلوه‌گاه شرق" است. بخش "جلوه گاه شرق" یا همان پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی امسال میزبان سه فیلم بلند داستانی "اردک‌لی" به کارگردانی بهروز غریب پور، "آستیگمات" به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی و "پاسیو" به کارگردانی مریم بحرالعلومی است. در این بخش رقابتی جشنواره سه فیلم کوتاه "بچه خور" ساخته محمد کارت، "زیبای زیبا" ساخته سید سجاد موسوی و "مردی با کت و شلوار آبی" ساخته جمشید بهمنی نیز از ایران پذیرفته شده اند.

"اردک لی"

بهروز غریب پور پس از سال‌ها دوری از سینما بار دیگر دست به ساخت یک فیلم سینمایی متفاوت زده است. در خلاصه داستان فیلم آمده: پدر اردک‌لی که کارگر فنی راه‌آهن تبریز است، به‌خاطر معالجه همسر بیمارش که مریضی صعب‌العلاج دارد، ناچار می‌شود به تهران کوچ کند و فرزند باهوش و درس‌خوانش را در مدرسه نمونه هدایت ثبت‌نام کند. غافل از این‌که بداند نام و اسم فامیل پسرش چه عواقب تراژیکی برایش به بار خواهد آورد. شاهرخ فروتنیان، هنگامه قاضیانی، احسانی امانی، ژیلا شاهی  بازیگران این فیلم متفاوت ساخت غریب‌پور هستند.

آستیگمات

"آستیگمات"

مجیدرضا مصطفوی این فیلم را کارگردانی کرده است، فیلمی که از بخش ملی جشنواره فیلم فجر بازماند و حالا در بخش بین‌المللی به نمایش در می‌آید. در این فیلم که  محسن کیایی، مهتاب نصیرپور، هادی  حجازی فر، حسین  پاکدل، سیامک  صفری، باران کوثری، نیکی کریمی، بهنوش بختیاری به ایفای نقش پرداخته‌اند، داستان درباره مردی است که  بعد از جدایی چند ساله از خانواده برگشته و می‌خواهد خانه‌اش را از زن و پسر و عروس و نوه‌اش پس بگیرد. پسرش که در زیرزمین خانه زالو پرورش می‌دهد و می‌خواهد از این راه ثروتی بهم بزند، سعی می‌کند زن و مرد را آشتی دهد تا در خانه بمانند اما مادرش می‌خواهد با مردی دیگر ازدواج کند. در این بین نوۀ زن هم در مدرسه برای معلمش مشکلاتی به وجود می‌آورد که کل زندگی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و همین باعث می‌شود تا خانوادۀ پسر و خانوادۀ معلم به خاطر این موضوع بهم بر‌یزد.

"پاسیو"

مریم بحرالعلومی به واسطه کار پدرش از این فضا دور نبود و پس از چندین سال دستیاری و برنامه ریزی در سینما بالاخره نخستین فیلم بلند سینمایی خود را تولید کرد. در خلاصه داستان این فیلم اینطور امده: این فیلم قصه‌ آدم‌هایی است که شهرشان هر چقدر هم بزرگ باشد، باز هم برایشان به اندازه‌ یک پاسیو کوچک است! بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، پوریا پورسرخ، بابک انصاری، حسین ملکی، شقایق فراهانی، یاسمن ترابی، سحر غمخوار، محمد رسول صفری بازیگران این فیلم هستند.

"بچه خور"

محمد کارت پیش از این با آثارش خبر از نگاهی جدید در سینما داد. حالا او با "بچه خور"در سی وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد. علیرضا کریمی، علیرضا مهران، فرحانه سبحانی، بهرام ابراهیمی، علی بحری بازیگران این فیلم هستند و در خلاصه داستان آن آمده : هیچ‌کس عشق کودکان را جدی نمی‌گیرد، اما درحقیقت هیچ‌چیز زیباتر و قدرتمندتر از عشقی کودکانه نیست.

"زیبای زیبا"

سید سجاد موسوی این فیلم را کارگردانی کرده است. زیبا در دادگاه عمومی برای اجرای حکم به همراه دخترش حضور پیدا کرده است... یک زن جوان، یک بچه و یک دنیای پیش رو... کمیل عطایی، مهرناز احدیان، عادل خزائی، ریحانه مقسومی بازیگران این فیلم کوتاه 8 دقیقه‌ای هستند.

"مردی با کت و شلوار آبی"

ساخته جمشید بهمنی است و در 15 دقیقه تولید شده است. مردی بعد از مرگ همسرش به وصیت او عمل‌ نمی‌کند تا اعضای بدنش را به بیمارستان اهدا کند. اما بیمارستان سعی دارد او را مجاب کند و در این بین اتفاق دیگری می‌افتد.حسن تاثیری، لیلا یوسفی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

اما در بخش "جام جهان نما" یا همان جشنواره جشنواره‌هاست که آخرین بخش از بخش اصلی جشنواره است.

در بخش "جام جهان نما" در کنار آثاری از دیگر کشورها فیلم های ایرانی "درساژ" ساخته پویا بادکوبه و "راه رفتن روی سیم"ساخته احمدرضا معتمدی پذیرفته شده و به نمایش درمی آیند.

درساژ

"درساژ"

نخستین ساخته پویا بادکوبه را شکل می‌دهد که موفق شد در جشنوارۀ فیلم برلین و در بخش نسل بالای 14 سال، نامزد دریافت جایزۀ بهترین فیلم اول شود و در نهایت مورد  تقدیر ویژۀ هیئت داوران قرار گیرد. "درساژ" درباره گلسا دختری 16 ساله است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر اوقات خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آنها تصمیم می‌گیرند تا دست به اقدامی هیجان‌انگیز بزنند؛ اقدامی که پیامدهای غیرمنتظره‌ای در پی خواهد داشت و از کاری صرفاً سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، به دردسری پیچیده تبدیل می‌شود. اتفاقاتی که رخ می‌دهد، از اساس دیدگاه گلسا نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد. نگار مقدم، علی مصفا، شبنم مقدمی، یسنا میرطهماسب، به‌آفرید غفاریان، هوشنگ توکل، باسط رضایی در این فیلم به هنرنمایی می‌پردازند.

"راه رفتن روی سیم"

ساخته احمدرضا معتمدی است و احمد مهرانفر، حامد کمیلی، اندیشه فولادوند، هومن برق‌نورد در آن بازی می‌کنند. فیلم  رویای یک گروه موسیقی زیرزمینی  است که می‌خواهند در خارج از ایران کنسرتی برگزار کنند. همه چیز را آماده کرده‌اند و قصد دارند قانونی از کشور خارج شوند، اما مشکلاتی موجب می‌شود به سراغ شیوه‌های غیرقانونی خروج از کشور بروند و اتفاقات آن‌طور که انتظار می‌رود، پیش نمی‌رود.

اما در بخش جنبی جشنواره بخش "فانوس خیال" یکی از بخش‌های مورد توجه مخاطبان است.

در این بخش فیلم‌های ایرانی "سرو زیر آب" ساخته محمدعلی باشه آهنگر، "مارموز" ساخته کمال تبریزی و "گرگ بازی"ساخته عباس نظام دوست نیز پذیرفته شده و به نمایش در می آیند.

"سرو زیر آب"

محمدعلی باشه آهنگر را به واسطه آثاری که در ژانر سینمای جنگ و دفاع مقدس تولید کرده است می‌شناسیم. او در آخرین ساخته سینمایی خود نیز همچنان بر دیدگاه خود پافشاری کرده و روایتی متفاوت از دوران جنگ و دفاع مقدس ایران دارد. نخستین نمایش این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رقم خورد. در خلاصه داستان فیلم آمده: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می‌کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آن‌ها را تغییر می‌دهد... در این فیلم بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی نقش‌آفرینی می‌کنند.

گرگ بازی

"گرگ بازی"

نخستین ساخته عباس نظام دوست در مقام کارگردان است. او اولین فیلم خود را براساس یک بازی بین‌المللی تولید کرده است. چند دوست قدیمی یک شب در خانه موروثی یکی‌شان جمع می‌شوند. با ورود مهمانان تازه به جمع ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد. علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سعید چنگیزیان، سهیلا گلستانی، مهسا علافر، فهیمه امن‌زاده، احسان گودرزى، حمید پورآذرى بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

"مارموز"

ساخته کمال تبریزی است.  کارگردانی که آثار درخشانی از سینمای جنگ و اجتماعی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. تبریزی این بار به سراغ یک موضوع سیاسی ظاهرا رفته است چرا که در خلاصه داستان اثرش آمده: قدرت‌الله صمدی شخصی است در آرزوی رسیدن به نمایندگی مجلس با پیشینه اعمال خودسرانه. در این راه با اشخاص و احزاب اصول‌گرا رایزنی می‌کند، اما کسی او را که سابقه چندانی ندارد، جدی نمی‌گیرد. بعد از چندی او به‌خاطر یک اتفاق معروف می‌شود. این شهرت یکی از احزاب اصلاح‌طلب را بر آن می‌دارد تا جای خالی لیستش را با قدرت پر کند. قدرت وارد حزب و جریان انتخابات می‌شود. درنهایت با رد صلاحیت توسط شورای نگهبان برآشفته می‌شود و حرکات غیرقانونی‌اش باعث می‌شود گرفتار شود و سپس به ترکیه فرار کند. در ترکیه بعد از ورود به یک شبکه سلطنت‌طلب، با مرور گذشته خود و سوءاستفاده جریان سلطنت‌طلب پشیمان می‌شود و به ایران برمی‌گردد. حامد بهداد، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، آزاده صمدی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

علاوه بر این 17 اثر 5  فیلم مستند نیز در بخش "زیر ذره بین" به نمایش درخواهد آمد. ۳۱ فیلم بلند داستانی از سینمای ایران نیز در بخش بازار سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

مغزهای کوچک زنگ زده

امسال در بخش بازار فیلم‌های "آستیگمات" مجیدرضا مصطفوی، "آندرانیک" حسین مهکام، "اتاق تاریک" روح الله حجازی، "اردک لی" بهروز غریب‌پور، "بنفشه آفریقایی" مونا زندی حقیقی، "به وقت خماری" محمدحسین لطیفی، "به وقت شام" ابراهیم حاتمی‌کیا، "پاسیو" مریم بحرالعلومی، "تنگه ابوقریب" بهرام توکلی، "چهل و هفت" احمد اطراقچی، علیرضا عطاءالله تبریزی، "حکایت دریا" بهمن فرمان آرا، "دارکوب" بهروز شعیبی، "در وجه حامل"بهمن کامیار، "درساژ" پویا بادکوبه، "راه رفتن روی سیم" احمدرضا معتمدی، "رضا" علیرضا معتمدی، "سراسر شب" فرزاد موتمن، "سرو زیر آب" محمدعلی باشه آهنگر، "سوء تفاهم" احمدرضا معتمدی، "سورنجان" محمدرضا رسولی، "فیلشاه" هادی محمدیان، "کار کثیف"خسرو معصومی، "گرگ بازی" عباس نظام‌دوست، "لکنت" محمدرضا حاجی غلامی، "مارموز" کمال تبریزی، "ماهور" مجید نیامراد، "مغزهای کوچک زنگ زده" هومن سیدی، "موریانه" مسعود حاتمی، "هت‌تریک"رامتین لوافی، "هندی و هرمز" عباس امینی، "یک کیلو و بیست و یک گرم" رحیم طوفان برای مهمانان خارجی و داخلی و خریداران به نمایش درخواهند آمد.