سرویس سینمایی هنرآنلاین: استیون هاوکینگ فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده‌ بریتانیایی و خالق کتاب پرفروش "تاریخچه زمان" که زندگی او در فیلم نامزد اسکار "نظریه همه چیز" به تصویر درآمد، بامداد روز چهارشنبه از دنیا رفت. او 76 ساله بود.

فرزندان او، لوسی، رابرت و تیم خبر در بیانیه‌ای به بی‌بی‌سی خبر درگذشت او را تأیید کردند. در این بیانیه آمده است: ما عمیقاً از درگذشت پدرمان متأسف هستیم. او یک دانشمند بزرگ و مردی فوق‌العاده بود که کار و میراثش سال‌ها زنده خواهد ماند.

هاوکینگ متولد هشتم ژانویه 1942 در آکسفورد، بریتانیا بود. او از کودکی نبوغ خود را به نمایش گذاشت و در 17 سالگی با ورود به دانشگاه آکسفورد، دوران آکادمیک خود را آغاز کرد. در 1963 زمانی که هاوکینگ 21 ساله بود که پزشکان تشخیص دادند دچار اختلال اعصاب حرکتی شده است. آزمایش‌ها، علائم بیماری نادر و درمان‌ناپذیر اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را در او نشان داد. در آن زمان پزشکان احتمال دادند که هاوکینگ نهایت دو سال دیگر زنده خواهد ماند، اما او علم پزشکی را به چالش کشید و در دانشگاه کمبریج یک دوران آکادمیک طولانی و متمایز داشت.

به گزارش هالیوود ریپورتر، شرایط هاوکینگ به تدریج بدتر شد و در گذر زمان عملاً او را فلج کرد. هاوکینگ توانایی هر نوع تحرک را از دست داد و حتی قادر نبود دست و پایش را تکان بدهد یا بدنش را خم و راست کند و برای صحبت کردن از یک وسیله تولید صدا که با استفاده از هوش مصنوعی درست شده است، استفاده می‌کرد. هاوکینگ با وجود این ناتوانی در حوزه خود فردی پیشتاز بود و به خاطر فعالیت در زمینه کیهان‌شناسی و جاذبه کوانتوم، به ویژه در زمینه سیاه‌چاله، معروف شد.

هاوکینگ زمانی به یک چهره معروف در سطح بین‌المللی تبدیل شد که کتاب علمی محبوبش "تاریخچه زمان" (1988) به بازار آمد و با 10 میلیون نسخه فروش به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرد.

زندگی هاوکینگ در 2014 موضوع فیلم "نظریه همه چیز" به کارگردانی جیمز مارش شد. ادی ردمین در فیلم نقش هاوکینگ را بازی کرد و فلیسیتی جونز به نقش جین وایلد اولین همسر او ظاهر شد. "نظریه همه چیز" نامزد پنج جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای ردمین به همراه داشت.

فیلمنامه را آنتونی مکارتن بر مبنای کتاب خاطرات جین وایلد با عنوان "سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون" نوشت. پروفسور هاوکینگ پس از دیدن فیلم آن را "بسیار واقعی" توصیف کرد و گفته شد پرستارش در پایان اشک‌های او را پاک کرد.

هاوکینگ خارج از دنیای دانشگاه جایگاه یک نماد فرهنگی محبوب را داشت و به خاطر شوخ‌طبعی و حضور به‌یادماندنی‌اش در "سیمپسن‌ها"، "فوتوراما"، "نظریه بیگ بنگ" و "سفر ستاره‌ای: نسل بعد" معروف بود.