سرویس سینمایی هنرآنلاین: کاظم ملایی کارگردان این روزها به‌عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب آثار تجربی بخش ملی جشنواره سی و چهارم فیلم کوتاه تهران مشغول فعالیت است.

او در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره کمیت و کیفیت آثار ارسال‌شده به دبیرخانه جشنواره در بخش تجربی گفت: من چون تجربه حضور در هیئت انتخاب دوره‌های قبل را نیز داشتم، با اطمینان زیادی می‌توانم بگویم که در سال‌های اخیر تولید آثار تجربی بسیار کم شده است و علاقه‌مندان فیلم کوتاه بیشتر دغدغه ساخت آثار داستانی و یا مستند را داشتند. به نظر من مهم‌ترین دلیلش این است که سینمای تجربی به خاطر "پیچیده بودن" و "تفکر برانگیز بودن" بازار و مخاطب محدودتری دارد، درصورتی‌که آثار قصه‌گو مخاطب بسیار بیشتری داشته و در عرصه جشنواره‌ها نیز فرصت نمایش بیشتری دارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اکثر علاقه‌مندان به فیلم‌سازی به‌صورت آگاهانه و یا ناخودآگاه به سمت ساخت آثار داستانی می‌روند تا در آینده بتوانند با اطمینان بیشتری برای ساخت اولین فیلم بلندشان تهیه‌کننده و یا سرمایه‌گذار جذب کنند. به‌عنوان‌مثال اکثر دستیاران کارگردانی که تمایل دارند در آینده نزدیک کارگردان شوند هیچ‌وقت برای تکمیل کردن رزومه‌شان به ساخت یک فیلم تجربی فکر نمی‌کنند چراکه حتی ارشاد هم برای تائید صلاحیت آن‌ها این کارها را نمی‌پذیرد. این افراد سراغ ساخت آثار داستانی آن‌هم با حضور بازیگران شناخته‌شده می‌روند تا بتوانند با اطمینان زیاد و یا جلب اعتماد تهیه‌کنندگان حرفه‌ای وارد سینمای بلند شوند. درصورتی‌که آثار تجربی همیشه به خاطر پیشرو بودن و ساختارشکن بودنشان مسیرهای تازه و جدیدی برای سینمای دنیا خلق کرده‌اند و بر جذابیتش افزوده‌اند.

کارگردان فیلم "کوپال " در ادامه افزود: حمایت از سینمای تجربی در درجه اول وظیفه دولت است و این مراکز دولتی هستند که باید برای از بین نرفتن انگیزه ساخت این آثار طرح و برنامه‌ای مشخص را پی‌ریزی کنند؛ مثلاً انجمن سینمای جوان به‌عنوان یکی از متولیان و حامیان اصلی فیلم کوتاه، باید بودجه‌ای در اختیارش قرار بگیرد تا با توجه ای ویژه این گونه سینمایی را زنده نگه دارد، وگرنه بی‌شک در سال‌های آتی شاهد حذف این‌گونه از جشنواره فیلم کوتاه تهران خواهیم بود، اتفاقی که امسال برای جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما افتاد و بخش "فیلم کوتاه تجربی" به بخش "آثار با نگاه تجربی" تغییر پیدا کرد، تنها به این دلیل که تولید آثار تجربی چنان کم شده بود که عملاً رقابت در این بخش را از بین برده بود!

ملایی در ادامه در پاسخ به این سؤال که ملاک‌ها و معیارها برای انتخاب آثار به چه شکل بود نیز اظهار کرد: ازآنجاکه این روزها تولید فیلم کوتاه تجربی به معنای مطلق کمتر شده است، مهم‌ترین ملاک ما این بود که اجازه بدهیم آثاری که درزمینهٔ فیلم تجربی تلاش خود را کرده‌اند و به بعضی از ویژگی‌های مهم این‌گونه دست پیداکرده‌اند، شانس نمایش در جشنواره را داشته باشند. برای همین گاهی اوقات که تصور می‌کردیم ممکن است یک فیلم علیرغم قصه‌گو بودن ولی به خاطر فانتزی زیاد و رویکرد کاملاً متفاوتش ممکن است شانس بسیار کمی برای حضور در بخش داستانی را داشته باشد، سعی می‌کردیم که با گفتگو با دیگر دوستان محترم هیئت انتخاب آقایان فرد قادری و حاتمی به تصمیم مشترکی دست پیدا کنیم.

برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه تجربی از جشنواره بیست و ششم فیلم کوتاه تهران در خاتمه درباره وضعیت فیلم کوتاه امروز کشورمان گفت: به نظرم الآن فیلم کوتاه کشورمان روزهای طلایی خودش را سپری می‌کند. از سال گذشته آثار کوتاه ما در بهترین جشنواره‌های سینمایی خوش درخشیده‌اند و برای سینمای کشورمان اعتبار و ارزش آورده‌اند. ما امسال حداقل دو نماینده در رقابت اسکار پیش روداریم که تاکنون هیچ‌وقت این تجربه برای سینمای کشورمان اتفاق نیفتاده است. از این فرصت استفاده می‌کنم و از تمام سینما دوستان و علاقه‌مندان فیلم کوتاه خواهش می‌کنم که در این چند ماه اخیر برای بیشتر و بهتر دیده شدن فیلم‌های "روتوش " (کاوه مظاهری) و "سکوت " (علی عسگری) از هیچ کاری دریغ نکنند. به‌عنوان‌مثال پیرو پیشنهاد کاوه مظاهری عکس‌ها و پوسترهای فیلم روتوش را با هشتگ‌های مخصوصش در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذاریم و امیدوار باشیم که امسال حتماً نمایندگان ما در لیست 10 فیلم نهایی اسکار فیلم کوتاه قرار گیرند. ارشاد، فارابی، خانه سینما، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حوزه هنری، انجمن سینمای جوان و ... همه باید حداقل با رسانه‌هایشان حمایت کنند تا امسال از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. امیدوارم که امسال اولین اسکار فیلم کوتاه را به دست آوریم.