سرویس سینمایی هنرآنلاین: در طی سال‌های گذشته از میان فیلم‌هایی که روانه جشنواره شدند و یا تولید شدند و به جشنواره نرسیدند، بودند فیلم‌هایی که هرگز فرصت اکران به آن‌ها داده نشد و این فیلم‌ها در محاق توقیف قرار گرفتند.

ماجرای کش‌وقوس میان سازمان سینمایی و تولیدکنندگان این آثار ادامه داشته و دارد؛ اما در چند ماه اخیر و پیش از تغییر دولت جدید، وزیر ارشاد وقت دکتر صالحی امیری دستور پیگیری این ماجرا را صادر کرد و کمیته‌ای راه‌اندازی شد تا به مشکل این فیلم‌ها رسیدگی شود.

در نهایت از میان 12 فیلمی که مهر توقیف روی نام‌شان خورده بود، 5 فیلم توانستند رفع توقیف شوند. هرچند که پیش‌از این "زادبوم " و "پریناز" دو فیلم دیگری که در لیست فیلم‌های توقیفی قرار داشتند، رفع توقیف‌شده و به روی پرده سینماها رفتند.

داروغه‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: تعداد ۱۲ فیلم در کمیته‌ای که به دستور آقای صالحی امیری تشکیل‌شده بود مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه آن پنج فیلم با جلساتی که با تهیه‌کننده و کارگردان آن داشتیم اصلاحات مدنظر و پیشنهادی کمیته را پذیرفتند.

معاون نظارت سازمان سینمایی این پنج فیلم را "خانه دختر"، "خانه پدری"، "عصبانی نیستم"، "آشغال‌های دوست‌داشتنی" و "پارادایس" معرفی کرده که به گفته او همگی مجوز نمایش گرفتند و به‌زودی اکران خواهند شد.

داروغه‌زاده همچنین توضیح می‌دهد که این فیلم‌ها دچار تغییراتی شده‌اند: از جمله اصلاحات انجام‌شده روی این فیلم‌ها، فیلم‌برداری مجدد بعضی سکانس‌ها بوده است از جمله فیلم "خانه دختر" و "پارادایس"، همچنین بقیه فیلم‌ها با اصلاحاتی در تدوین قابل اکران شدند.

داروغه در پاسخ به اینکه آیا این شیوه حل مشکل فیلم‌های توقیفی درست است، گفت: بهترین شیوه این است که از زمان تولید و پروانه ساخت بتوانیم ارتباط و تعامل خوبی با فیلم‌ساز برقرار کنیم و همسویی مدنظری که باید وجود داشته باشد بین منتقدین مدیران دولتی و سینماگران ایجاد کنیم تا فیلم‌های تولیدشده مشکلی برای اکران نداشته باشند و ما دیگر فیلمی به نام توقیفی نداشته باشیم.

او در پایان گفته است: بعضی از این فیلم‌ها به علت مسائل روز سیاسی دچار مشکل شدند، بعضی نیز به خاطر سوتفاهماتی که به وجود آورده بودند یا برداشت‌هایی که از آن فیلم‌ها می‌شود؛ البته باگذشت زمان خیلی از مشکلات خودبه‌خود حل شدند.

"خانه دختر "

"خانه دختر " فیلمی به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، نویسندگی پرویز شهبازی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته با بازی حامد بهداد، باران کوثری، پگاه آهنگرانی، محمدرضا هدایتی و بهناز جعفری محصول سال ۱۳۹۳ که داستان ن دو دختر دانشجوست که به دنبال کشف راز مرگ هم‌دانشگاهی خود، درست در روز پیش از مراسم عروسی‌اش هستند. در همین بین مرتضی قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. این اثر پنجمین فیلم از نگاه مردمی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر شد و به‌عنوان نماینده ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو حضور داشت. ظاهراً از شاه‌حسینی خواسته‌شده تا سکانس پایانی فیلم را بار دیگر فیلم‌برداری کند و با تغییرات اعمال‌شده به نمایش بگذارد.

"خانه پدری "

"خانه پدری" فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیانوش عیاری است که در سال ۱۳۸۹ ساخته شد. تهیه‌کنندگی این فیلم را ناجی فیلم وابسته به پلیس بر عهده داشت که در ادامه به دلیل انتقادات پیرامون خشونت فراوان در فیلم از آن کنار کشید.

این فیلم که قصه اتفاق‌های یک‌خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می‌کند با بازیگرانی همچون مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی، نازنین فراهانی و… در چند اپیزود ساخته‌شده و مسائل و مشکلات زنان ایران را در هفتادسال اخیر به تصویر کشیده است. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میان‌سالی) کاراکتر اصلی این فیلم را که روایت زندگی‌اش از پانزده‌ تا هشتادسالگی به تصویر کشیده شده، بازی می‌کنند.

فیلم "خانه پدری " پس از ۳ سال توقیف در جشنواره فجر سی و دوم اکران شد و پس‌ از آن این فیلم در روزهای چهارم و پنجم دی‌ماه ۱۳۹۳ در گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد، اما پس از مدت کوتاهی فیلم متوقف شد و دیگر روی پرده را به خود ندید. این وضعیت ادامه یافته تا اینکه در بررسی مجدد پرونده این فیلم اعلام شد یا سکانس اصلی فیلم حذف شود که عیاری آن را نپذیرفت و یا شرط سنی برای این فیلم گذاشته شود. حال باید دید در اکران عمومی برای "خانه پدری " چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

"عصبانی نیستم "

"عصبانی نیستم" فیلمی به کارگردانی رضا درمیشیان و محصول سال ۱۳۹۲ که تنها نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین بود. نسخه‌ای که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، با ۱۷ دقیقه سانسور و حذف پایان فیلم بود. این فیلم اشارات صریحی به ۸ سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دارد و داستان دانشجویی اخراجی و ستاره‌دار است و به همین دلیل از سوی گروه‌های مخالف دولت یازدهم "فیلم حامی فتنه" لقب گرفت. "عصبانی نیستم " داستان نوید با نقش‌آفرینی نوید محمد زاده دانشجوی ستاره‌دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا عصبانی نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه‌اش ستاره با بازی باران کوثری را از دست ندهد، اما مسیر زندگی چیز دیگری برای او رقم می‌زند. باران کوثری، نوید محمدزاده، میلاد رحیمی، امیررضا میر آقا، رضا بهبودی، میثاق زارع، رضا کولقانی، محمد کارت و تینو صالحی بازیگران این فیلم هستند.

"آشغال‌های دوست‌داشتنی "

آشغال‌های دوست‌داشتنی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی محسن امیر یوسفی محصول سال ۱۳۹۱ است. این فیلم که درباره حوادث بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ است از دولت محمود احمدی‌نژاد موفق به دریافت مجوز پخش نشد و از دولت حسن روحانی نیز نتوانست پروانه نمایش برای سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

داستان این فیلم در خانه یک پیرزن که با دختر میان‌سالش زندگی می‌کند، می‌گذرد. در یکی از روزهای بعد از انتخابات که تجمع مخالفان انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی، وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آنجا مخفی می‌شوند. بعد از خروج از خانه متوجه علامتی بر روی درب خانه پیرزن می‌شوند و طبق شایعه‌های آن روزها به پیرزن خبر می‌دهند که آن‌ها احتمالاً در روزهای آینده به خانه او مراجعه خواهند کرد و آنجا را می‌گردند پس به پیرزن هشدار می‌دهند که اگر در خانه‌اش چیز مشکوک و مسئله‌سازی دارد آن را از خانه خارج کند تا مشکلی برایش به وجود نیاید و داستان تازه از اینجا شروع می‌شود. بر اتاق خانه پیرزن سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ ایران و عراق شهید شده است. قاب عکس دوم متعلق به برادر اوست که از اعضای سازمان مجاهدین بوده است که در جریان اتفاقات دهه شصت اعدام می‌شود و قاب عکس سوم هم متعلق به همسر پیرزن است که ظاهراً از طرفداران مصدق بوده است که در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد. روند داستان به گفتگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا به سراغش خواهند آمد. شیرین یزدان‌بخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، صابر ابر و شهاب حسینی بازیگران این فیلم هستند. امیر یوسفی پیش‌ از این در سال 82 فیلم سینمایی "خواب تلخ " را ساخت که آن فیلم نیز پس از سال‌ها موفق شد در سال 94 به روی پرده نقره‌ای برود و حالا منتظر است تا "آشغال‌های دوست‌داشتنی" را نیز پس از سال‌ها بر روی پرده سینماها ببیند.

" پارادایس "

پارادایس فیلم علی عطشانی است که در سال 94 تولید شد اما فرصت و امکان اکران عمومی را نیافت. دو طلبه جوان می‌خواهند برای شرکت در سمیناری دانشگاهی پیرامون ادیان به آلمان بروند. رئیس حوزه علمیه آن‌ها که حاج‌آقا فراستی نام دارد، راه سفر را بر آن‌ها می‌بندد. طلبه‌های جوان با اغفال حاج‌آقا فراستی، ویزایی هم برای او می‌گیرند و او را با خود به آلمان می‌برند. مهران رجبی، جواد عزتی، محمدعلی نجفیان، سامان صفاری، بیتا عطشانی، الیویا بورکارت، ماتیاس متس، کلاتسیدا روبرت، کاترین فلوس بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 از آنجایی‌که این فیلم‌ها با تغییراتی به روی پرده سینماها خواهند رفت و مخاطبان حرفه‌ای سینما که این فیلم‌ها را در جشنواره فیلم فجر دیده‌اند مشتاق هستند تا بدانند چه بر سر این فیلم‌ها آمده و یا اگر هم فیلم‌ها را ندیده‌اند کنجکاو هستند بدانند چه اتفاقی منجر به توقیف چندساله این فیلم‌ها شده است، به‌احتمال‌زیاد این فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه اکران خواهند شد که هم سئانس محدودتری داشته باشند و هم امکان نمایش آن در تمام سالن‌ها فراهم نباشد. درواقع به نظر می‌رسد سازمان سینمایی تنها خواسته تا این فیلم‌ها به روی پرده بروند و رفع تکلیفی از خود کرده باشد ولی اینکه با چه نوع استقبالی و در چه شرایطی اکران شوند خیلی مهم نیست. این در حالی است که هنوز تکلیف "ارادتمند، نازنین بهاره تینا " ساخته عبدالرضا کاهانی، "وقت داریم" ساخته عبدالرضا کاهانی، "خیابان‌های آرام" کمال تبریزی، "صدسال به این سال‌ها " به کارگردانی سامان مقدم هنوز مشخص نشده و مهر توقیف روی آن‌ها مانده است.