سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی عکس با عنوان "تصویر کوچک، آیینه بزرگ: 1395" در گالری Ag، نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "فهرست دو: روی کاغذ" در گالری اَ، نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "گل‌های بهنام" در گالری سیحون دو و نمایشگاه گروهی مجسمه با عنوان "تخم شترمرغ" در گالری آران رویدادهایی هستند که در آخرین گالری‌گردی سال 95 به سراغ آن‌ها رفتیم.

 

تغییر زاویه دید به آسیب‌های اجتماعی 

نمایشگاه "تصویر کوچک، آیینه بزرگ:1395" مستندنگاری زیبایی‌شناسانه‌ای از اجتماع شهر تهران است. در آثار این نمایشگاه آن چه بروز پیدا می‌کند حقایقی جامانده در زیر پوست شهر از زاویه‌ای متفاوت است.

این زاویه اما به واسطه خود موضوع و مفهوم وجهی متفاوت به خود گرفته است و مخاطب در واقع از بالا و از دریچه‌ای کل نگر مشاهده‌کننده، اتفاق‌هایی است که انگار به گونه‌ای در یک زاویه هم سطح قابل مشاهده نیستند.

نمایشگاه گروهی عکس در گالری Ag

در واقع یک دورنگاری در آثار این نمایشگاه لحاظ شده است که در یک نگاه هوشمندانه مخاطب را از آن چه که می‌خواهد با آن مواجه شود، دور می‌کند و اتفاقا همین دور کردن است که ما را در نهایت به درون این دنیای کشف نشده، می‌برد.

این دنیای کشف نشده در صورتی شکل می‌گیرد که موضوعات و پدیده‌ها از آشنایی زیاد برای ما وجهی نامفهوم می‌یابند و از منظری کارکرد هر کدام از تصاویر تغییر شکل می‌دهند.

این کارکرد موجب آن می‌شود که ما به دنبال کشف آسیب‌های اجتماعی سوژه‌ها نباشیم و به دنبال تفاوت نگاه عکاس و  زاویه دید او نادیدنی‌هایی را جستجو کنیم که در نهایت با خود مفهوم عکاسی و تکنیکال آن گره خورده است. از این منظر می‌توان این تصاویر را به عنوان یک امر متضاد، دعوتی برای تغییر در نوع نگاه دانست.

 

مواجه با ترس مرگ در دل تخم شترمرغ‌های تزیینی

نمایشگاه گروهی "تخم شتر مرغ" در گالری آران که به نفع بیماران مبتلا به سرطان و با همکاری بنیاد دهشپور برگزار می‌شود نشانی از زایش را در خود گنجانده است.

در بسیاری از آثار این نمایشگاه نوعی لوکس‌نگاری و یا لوکس‌سازی در شکل و مفهوم ابژه شکل گرفته است که قصد دارد به نوعی این زایش را در فرآیندی به نقطه‌ای برساند که در یک کمال، ابژه شکلی قوام یافته و ماندگار پیدا کرده و در حقیقت با تغییر ماهیت خود  ماندگاری‌اش را تضمین می‌کند.

نمایشگاه گروهی

این ماندگاری که به واسطه هنر شکل می‌گیرد در واقع یکی از کانتکست‌ها و زمینه‌هایی است که به واسطه خود اثر هنری به وجود آمده و سعی هنرمندان بر آن بوده است تا حتی در آثاری که به نوعی تصویری از میرایی را در نگاه اول متبادر می‌کنند این زایش و ماندگاری و نوعی بی‌مرگی را به تصویر بکشند.

در حقیقت نمایشگاه "تخم شتر مرغ" نگاهی متفاوت به مسئله مرگ دارد و قصد دارد به نوعی بر ترس از مرگ به واسطه هنر در پوشی بگذارد.

 

بیرون کشیدن قابلیت‌های کاغذ در نمایشگاهی اصیل

آثار نمایشگاه "فهرست دو – روی کاغذ" اگر چه در دل خود آثار منحصر به فرد و یا ایده‌های نویی را منعکس نمی‌کند اما در پی یک اتفاق دوم و با توجه به اصل تکنیک است.

بیشتر آثار این نمایشگاه به واسطه شکل گرفتن بر روی کاغذ، ما را با فضایی مواجه می‌کند که بیش از هر چیز در دل هر قاب به دنبال کشف قابلیت‌های، شاید ساده‌ترین متریال برای خلق یک نقاشی باشیم.

نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری اُ

قابلیت‌هایی که به واسطه تجربه و شکلی نو از برخورد در برخی از آثار و در کلیت در دل هر تصویر رخ نموده است. از طرفی حضور هنرمندان سرشناس در این نمایشگاه دلیلی بر اهمیت این ظرفیت حیاتی در خلق اثر هنری است که به نوعی زبانی ناگزیر و بنیادین برای هنر نقاشی به حساب می‌آید.

در آثار این مجموعه نگرش‌های شخصی به جهان و تصویرهایی مبتنی و وابسته به کشف ذهنیت به جامانده در اثر  و در دل پرتره‌هایی دفرمه شده، بیش از هر چیزی نمود پیدا کرده است و این می‌تواند مبنا و یا نشانه‌ای باشد برای دریافت نوع برخورد صحیح هنرمند با متریال و کشف قابلیت‌ها و چگونگی ارائه اثر هنری در یک تکنیک خاص به واسطه طرح ایده‌های اولیه.

 

رنگ امید بر دیوارهای گالری سیحون

"گل" عنصر و هسته اصلی نمایشگاهی است که به تناسب موضوعیت نمایشگاه خیریه بهنام‌ دهشپور در گالری سیحون به نمایش در آمده است. گل که نمادی از امید است و همزمان به دلیل عمر کوتاهی که دارد همواره در دل شعر و ادبیات این مرز و بوم به عنوان نماد جوانمرگی حضور داشته است.

این وجه دو گانه که به واسطه این عنصر شکل گرفته است، می‌تواند مبنای تصویری غنی برای درک و دریافت‌های هنرمندان باشد که این مفهوم را به عنوان ابژه خود انتخاب کرده‌اند و در فرآیندی تصویرهای متعدد و برداشت خود از این پدیده طبیعی را به نمایش گذاشته‌اند.

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان

از آن جا که عنصر رنگ در به تصویر کشیدن این پدیده، نقش اساسی دارد و خود گل به دلیل تنوع، گونه این قابلیت را ایجاد می‌کند، برخوردهای متفاوتی را در ذهن هنرمندان به وجود می‌آورد که می‌توان در این نمایشگاه آن را مشاهده کرد. برخوردی که نه تنها محدودکننده نیست، بلکه به واسطه همین پتانسیل استفاده از تنوع رنگ در شکل‌های متنوعی بروز پیدا کرده است و رنگ امید را بر روی دیوارهای گالری سیحون جای داده است.

 

 

علیرضا بخشی استوار