سرویس تجسمی هنر آنلاین: علی کوره‌چیان که قرار است نمایشگاه آثارش با عنوان "به بهانه چشمانت" امروز جمعه 24 دی‌ماه در گالری ثالث به نمایش در آید به هنر آنلاین گفت: در آثار این نمایشگاه تنها از کالیگرافی استفاده نکرده‌ام و سعی داشتم که بتوانم بر اساس ایده‌هایی که دارم، کانسپت جدیدی را به این عرصه اضافه کنم.

وی ادامه داد: کالیگرافی پیش از این هم در مجسمه‌سازی استفاده شده است. افراد بنا بر علاقه‌ای که داشتند و بر اساس خط و رسم الخطی که انتخاب می‌کردند همان کاری را انجام می‌دادند که یک خوشنویس با قلمش انجام می‌دهد. در واقع آن‌ها به وجه دو بُعدی کالیگرافی، بر اساس یک ضخامتی که ایجاد می‌کردند بُعد سومی را هم اضافه می‌کردند.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: این اتفاق به وسیله چرخش متریال و یا فرم انجام می‌شد اما من در این کار حجم را به وسیله یک خط سه بعدی ایجاد کردم که بر اساس کلید واژه‌ای مربوط به شعری از حافظ است که در آن بر مسئله حجاب اشاره شده بود.

photo_2017-01-12_16-11-25

کوره‌چیان گفت: دوست داشتم این حجاب به وسیله فرم‌های تصویری و با استفاده از خط سه بعدی که در نظر داشتم به نمایش در بیاید. در واقع باید به عنوان یک مجسمه‌ساز از مدیوم خوشنویسی استفاده می‌کردم به گونه‌ای که در حجم نمود دیگری داشته باشد. ابزار من آهن است و من باید این رسم الخط را به وسیله این آهن بیان کنم.

وی افزود: این احجام و چگونگی شکل‌گیری آن به رساندن مفهوم کمک می‌کند. این وظیفه هنرمند است که با استفاده از مبانی مکنونات قلبی یا مسئله خود را از طریق هنر ارائه دهد. این موضوع هنرمند را مجاب می‌کند که به فرم زیبا و مطلبی که می‌خواهد به مخاطب برساند، فکر کند.

این هنرمند مجسمه‌ساز نوضیح داد: زبان ایرانی، زبانی چند لایه است، ما در صورت ظاهر محاوره‌ترین صحبت‌های‌مان هم شعر جاری است. من در آثار این نمایشگاه و با توجه به این مسئله بر روی موضوع ماسک کار کردم. زیرا ما همواره برای درک مفاهیم مجبوریم ماسک‌ها را برداریم.

کوره‌چیان گفت: حافظ در یکی از اشعارش می‌گوید "حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم/خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم". معنای این شعر شور و شوقی است برای رسیدن به یار و خدا. این شور در تمام دنیا با سمبل ببر شناخته می‌شود و من این اتفاق را در قالب صورتک ببری که حجاب بر صورتش دارد به تصویر کشیده‌ام. این حجاب در ضمن دارد حجم ببر را هم می‌سازد و نماینده شور هم هست تا آن مفهوم را برسانم.

photo_2017-01-12_16-11-33

وی ادامه داد: این نمایشگاه از جهاتی اعتراض به یک جریان اپیدمیک هم هست. امروز در هنر آوانگارد اجسام مدرن با سمبل به دنیا ارائه می‌شوند تا برای مخاطب بین‌المللی معنا داشته باشد و نشانه‌هایی از فرهنگ شرق هم در آن وجود داشته باشد.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: امروز بسیاری از افرادی که خاستگاه‌شان مجسمه‌سازی است و آمده‌اند تا خوشنویسی را در حجم ارائه دهند، باید متوجه این امر باشند که اگر مخاطب ما ایرانی نبود آن وقت تکلیف چیست. امروز به واسطه مد بسیاری از هنرمندان به سراغ خوشنویسی و ارائه آن در حجم می‌روند و به جای استفاده فرمال به دنبال بهره‌گیری از مفهوم واژه‌ها هستند.

نمایشگاه "به بهانه چشمانت" منتخب آثار حجمی علی کوره‌چیان است از 24 دی تا 6 بهمن در خیابان کریم‌خان زند، بین ماه‌شهر و ایرانشهر، پلاک 148 دایر است.