گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار نیلوفر رهنما با عنوان «سایه‌ها» در گالری اثر برپاست. رهنما در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۱ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: این آثار با تکنیک رنگ روغن کار شده‌اند اما آن را بسیار رقیق و شبیه آبرنگ کار کرده‌ام. شروع این مجموعه از کار‌های کوچکی بود که چون می‌خواستم با سرعت کار کنم از آبرنگ استفاده می‌کردم. پس از آن تصمیم گرفتم کار‌ها را در ابعاد بزرگ اجرا کنم و برای اینکه آن بافت و فضایی که در آثارم بود را حفظ کنم با رنگ روغن بسیار رقیق کار کردم.

رهنما درباره موضوع کارش گفت: انتخاب سوژه از دست من خارج بود زیرا شیوع کرونا و قرنطینه باعث شد این مجموعه شکل بگیرد. آن زمان بیشتر در خانه بودم و ‌ایده دیدن و کشیدن ‌اشیاء اطراف به ذهنم رسید. این‌اشیاء را خودم در خانه گذاشته و چیدمان کرده بودم اما چون اغلب بیرون از خانه بودم آن‌ها را نمی‌دیدم. ماندن در خانه نوعی کنار آمدن با ‌اشیاء اطراف بود و باعث شد با کنجکاوی برای شناخت فرم آن‌ها شروع به طراحی کنم. با این حال مستقیماً از روی‌اشیاء طراحی نمی‌کردم بلکه آنچه را دیده بودم به صورت ذهنی با هم ترکیب کرده و می‌کشیدم.

رهنما افزود: معمولی بودن زندگی در آن دوران که همه چیز در سکوت فرو رفته بود و در خانه با هر چیزی که موجود بود کنار می‌آمدیم، برایم نقطه عطفی بود و ساده‌ترین‌ اشیاء اطرافم را انتخاب کرده و شروع به کار می‌کردم.

این هنرمند با بیان اینکه پایه و اساس کارش ترکیب‌بندی است، افزود: فرم و ترکیب‌بندی همیشه برایم مهم بوده و در این مجموعه نیز این مسأله تغییری نکرده است. اما فضای متفاوتی در آثار قبلی من وجود داشت که بیشتر به آبستره انتزاعی نزدیک بود، اما این آثار فیگوراتیو هستند، به معنای این که ‌اشیاء به شکل کامل دیده می‌شوند. دغدغه‌ای که نسبت به صفحه دو بعدی دارم فرقی نکرده اما نحوه ارائه آن تغییر کرده است.

رهنما ادامه داد: با کار آبرنگی به دنبال خلوص هستم. با گذاشتن یک لکه یا قطره رنگ روی کار سعی می‌کنم اتفاقی که رخ می‌دهد را حفظ کنم. خیلی اوقات رنگ آنقدر رقیق است که زمینه بوم دیده می‌شود اما گاهی در کنار آن رنگ را غلیظ قرار دادم و دوست داشتم این دو در کنار هم قرار بگیرند و بازتاب متفاوتی داشته باشند.

نمایشگاه آثار نیلوفر رهنما تا ۳۰ اردیبهشت در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره ۱۶، روبروی خانه هنرمندان میزبان هنردوستان است.