گروه تجسمی هنرآنلاین: هنرمند ۴۹ ساله عراقی که دانش‌آموخته و استاد کالج هنرهای زیبا در بغداد است، روی داربستی در یک تقاطع شلوغ آخرین جزئیات را به یک نقاشی دیواری مربوط به چهره مظفر النواب، شاعر مشهور عراقی می‌افزاید. زنان روستایی با لباس‌های سنتی پسزمینه این نقاشی را زینت داده‌اند که به سفارش علا معن، شهردار بغداد کشیده شده است.

وجدان الماجد ابتکار کشیدن نقاشی روی دیوارهای بتنی بغداد را ۹ ماه پیش در تلاش برای «به ارمغان آوردن زیبایی به شهر و انتقال هنر به خیابان‌ها برای رها شدن از رنگ‌های خاکستری و غبارآلود» کلید زد. او که بیشتر به کار کردن در نگارخانه‌ها و محیط‌های آرام و دنج عادت داشت، بدون ترس از چالش‌های بزرگ وارد این دنیا شد، آن هم در جامعه‌ای محافظه‌کار و مردانه که زنان را چندان برنمی‌تابد.

راننده‌ها و رهگذران در برخورد با زنی که تا دیروقت سرگرم کردن روی یک نقاشی دیواری است، از سرعت خود می‌کاهند یا می‌ایستند تا این هنرمند را روی داربست با قلم‌مو در دست تماشا کنند. بسیاری از شهروندان بغداد و دیگر عراقی‌ها از دگرگون شدن فضای زمخت پایتخت شگفت‌زده و البته خشنود شده‌اند.

یکی از نقاشی‌های مهم او تصویر مظفر النواب ملقب به «شاعر انقلابی» است که سال‌ها به اتهام و جرم نوشتن درباره رژیم‌ سرکوبگر بعث در زندان‌های عراق گذراند و امروز جایگاهی ویژه در قلب و دل بسیاری از عراقی‌ها دارد. ماجد دست‌کم ۱۶ نقاشی دیواری در گوشه و کنار بغداد کشیده است؛ از جمله جواد سلیم پدر هنر مدرن و مجسمه‌ساز نامدار عراق و زاها حدید، معمار فقید و سرشناس عراقی-بریتانیایی.

علا معن که خودش معمار است، برخی چهره‌ها و موضوع‌ها را به خانم وجدان الماجد پیشنهاد می‌دهد. او در حالی روی صندلی شهردار بغداد نشسته که زیرساخت‌های پایتخت تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم صدام حسین، حمله سال ۲۰۰۳ به سرکردگی آمریکا و بعد خشونت‌های ناشی از ظهور (و سقوط) داعش ویران شده و از بین رفته است.

معن می‌داند برای بازسازی شهر و پاکسازی چهره آن باید انبوه کارها انجام شود؛ سرزمینی که زمانی چشم و چراغ فرهنگ عرب بود اما امروز بسان بسیاری از مناطق عراق با فساد و سوء مدیریت دست و پنجه نرم می‌کند. شهردار بغداد می‌گوید: «شهر ما نخستین قربانی است و هر مشکلی در دیگر نقاط عراق خیلی زود اینجا بازتاب می‌یابد.»

وجدان الماجد با کشیدن نقاشی دیواری در شهر ۹ میلیون نفری بغداد برای مردم شادی به ارمغان می‌آورد. در محله شلوغ الصدریه که به‌ خاطر بازارش معروف است، یک نقاشی دیواری درباره دو مرد در حال فروش هندوانه دل‌ ساکنان را برده است. این نقاشی دیواری بازتولید اثری از حافظ الدروبی، هنرمند فقید عراقی است که بیشتر زندگی روزمره بغداد را به تصویر می‌کشید.

Iraq1

Iraq2

Iraq3

Max Weber

Jawad Saleem

Ali Al Ward

Zaha Hadid

Mahdi Al Jawahiri