گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هدیه خانعلی با عنوان «بلوک ۴۸» در گالری والی برپاست. خانعلی در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه از حدود پنج سال پیش در آثارش دغدغه طبیعت داشته است، درباره آثار این مجموعه گفت: بخشی از این نمایشگاه شامل یک چیدمان بزرگ است که از ۴۸ بلوک سیمانی شکل گرفته و بر روی این بلوک‌ها نوار‌های باریک برنجی که تک‌تک بریده شده و با پتینه رنگ شده‌اند نصب شده است. مجموعه این بلوک‌ها در کنار هم شبیه به تکه‌ای از علفزار است. فلز برنج را به این دلیل استفاده کردم که قابلیت خم شدن و برگشتن به حالت اولیه را دارد و اگر این بلوک‌ها در معرض جریان هوا قرار بگیرند، قطعات برنج مانند علفزار حرکت می‌کند و صدا می‌دهد.

خانعلی ادامه داد: زمانی که انسان‌ها ساخت و ساز کرده و طبیعت را ویران می‌کنند، باز هم طبیعت راه خودش را باز می‌کند و ما علف‌هایی را می‌بینیم که از میان بلوک‌های سیمانی بیرون می‌زنند. علاوه بر این علف برای من یک پیام معنوی نیز دارد. انعطاف‌پذیری آن در طوفان‌ها باعث می‌شود پس از خم شدن دوباره به حالت اول برگردد. انسان نیز هرچه انعطاف پذیرتر باشد در سختی‌های زندگی می‌تواند دوباره قامت صاف کند اما اگر درختی سترگ باشد می‌شکند.

این هنرمند افزود: یکی دیگر از آثار این مجموعه یک نقاشی از انسان است که روی آن پلکسی آمده و بر روی آن گل‌های خشک چسبیده است. این اثر حس محبوس شدن را نشان می‌دهند و از میان لایه‌های متعدد تابلو، چشم‌های آدمی دیده می‌شود که انگار درون قبر خفته و روی او شاخه‌های گل ریخته شده است.

خانعلی ادامه داد: دو اثر کلاژ کوچک نیز در این مجموعه به نمایش درآمده است که از علف‌های طبیعی استفاده کردم و آن‌ها را پس از خشک شدن بر روی کار چسبانده‌ام. فضای نقاشی من تغییر کرده و گاهی فکر می‌کنم احتیاجی به بازنمایی چیزی نیست و می‌توان از همان عناصر موجود استفاده کرد. این نمایشگاه کاملاً مینیمال است و سعی کردم از تکرار و پرگویی خودداری کنم.

او درباره متریال به کار رفته در این مجموعه گفت: علاوه بر سیمان از کیسه‌های پلاستیک سیاه استفاده کردم و آن‌ها را از دیوار گالری تا روی زمین چسباندم. این‌ها دو ماده هستند که زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنیم و به طبیعت صدمه می‌زنیم. البته این مواد نیز تولید این دنیا است و من دیدگاه منفی به این موضوع ندارم زیرا انسان در نهایت می‌میرد و بدن او به سوخت این دنیا تبدیل می‌شود. فکر می‌کنم ما در کنار طبیعت هستیم و همانطور که شیر و آهو به عنوان شکار و شکارچی به یک اندازه در طبیعت حق دارند، درباره انسان و طبیعت نیز به همین شکل است.

خانعلی افزود: تیرآهن و بتن برای انسان شهری، طبیعت زندگی او را شکل می‌دهند. مانند کسی که در روستا زندگی می‌کند و رشد گیاه را از ابتدا تا بزرگی آن می‌بیند، برای ما نیز ساختمان‌ها همینطور هستند و مراحل ساخت و بالا آمدن آن‌ها را می‌بینیم. این‌ها فضای طبیعت زندگی من است و هر رشدی برایم رشد طبیعت است.

نمایشگاه آثار هدیه خانعلی تا ۱۹ اردیبهشت در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می‌شود.