به گزارش هنرآنلاین، آثار نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم "رقص قلم" در مراسمی با حضور حجت‌اله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، سید عباس عظیمی رییس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و  نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه از طریق ویدیومپینگ روی برج آزادی به نمایش در آمد. در این جشن نور که با طراحی و کارگردانی امیررضا سالاری برگزار شد؛ آثاری از هنرمندان 30 کشور جهان روی برج آزادی نمایش داده شد و علاقه‌مندان هر شب از ساعت 18:30 تا 20 به مدت چهار شب می‌توانند به تماشای این آثار بنشینند.

همچنین پیش از آغاز این جشن نور، نمایشگاه "قلم مهر" با آثار 30 هنرمند پیشکسوت در گالری برج آزادی افتتاح شد.

سیدعباس عظیمی رییس برج آزادی در مراسم افتتاحیه این مراسم عنوان کرد: مجموعه‌ای از آثار ۳۰ هنرمند پیشکسوت را به مدت ۶ روز با عنوان "قلم مهر" در برج آزادی میزبانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از اساتید پیشکسوت حاضر در این نمایشگاه تقدیر می‌کنم، توضیح داد: حدود ۸۷ اثر را از اساتید جمع‌آوری کردیم و از همه هنرمندان تقدیر می‌کنم و امیدوارم برج آزادی بتواند میزبان آثار فاخر هنرمندان باشد.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران نیز در این مراسم عنوان کرد: چه افتخاری بالاتر از خدمت به اهالی فرهنگ و هنر تا آفرینش‌های هنری این سرزمین را با افتخار بر سر دستان بگیریم و به دنیا نشان دهیم.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه شما را دعوت می‌کنم از آثار هنرمندان کشورهای مختلف در گالری مجازی یونسکو بازدید کنید، امروز جشن نور "رقص قلم" را نیز در برج آزادی خواهیم دید‌‌. این یک آرزو برای من بود. در شهرهایی همچون لیون، چیزی بنام جشن نور وجود دارد؛ ما بناهای زیادی داریم و می‌توانیم از مردم دعوت کنیم آثار فرهنگی و هنری را در قالب ویدیو مپینگ به تماشا بنشینند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه از اسفندسال گذشته برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار دادیم تاکید کرد: مرزهای فضای مجازی و حقیقی از بین رفته و درآمیخته شده است. در اسفندماه سال گذشته فراخوان "تیمارگران عشق" را برای موسیقی و گرافیک به رسم احترام به کادر درمان منتشر کردیم. همچنین از اساتید برای حضور در برنامه‌های زنده اینستاگرامی دعوت کردیم و امروز بسیاری از این هنرمندان و بزرگان در فضای مجازی حضور دارند.

ایوبی ادامه داد: نمایشگاه "رقص قلم" هم یکی از این اقدامات در این روزگار سخت بود تا آثار هنرمندان ایران و جهان را ببینیم. زیرا دیگران منتظر ما نمی‌شوند و می‌خواهند جای و جایگاه ما را در جهان بگیرند و گاه نوکیسه‌گانی تلاش می‌کنند گوی سبقت را از ما بربایند. 

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هنرمند آثار خود را به نخستین نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی راه ابریشم "رقص قلم" فرستادند؛ گفت: این اعتماد نشان می‌دهد اینجا خاستگاه هنر خوشنویسی است. همچنین کنفرانس بین‌المللی "رقص قلم" نیز با حضور ۳۰ استاد و ارائه مقالات برگزار شد که این مهم نشان می‌دهد هنر خوشنویسی زنده، کارآمد و محبوب در دنیاست.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: در بخش انتخاب آثار ایرانی از انجمن خوشنویسان درخواست کردیم که آثار برتر را برای ما بفرستند؛ البته این آثار قطره‌ای از دریای مواج هنر این سرزمین است و امیدواریم در موقعیتی دیگر، همه آثار هنرمندان جوان و دیگر اساتید را ببینیم.

ایوبی گفت: شب گذشته مخاطبانی از کشورهای چین و ژاپن و کره و آمریکا و استرالیا از گالری مجازی این نمایشگاه بازدید کردند. ما با زبان فرهنگ و هنر و شعر و ادب می‌توانیم جهان را بدون هیچ خونریزی تصاحب کنیم؛ اینجا سرزمین خورشید، نور، درخشش فلسفه، حکمت و دانایی است.

همچنین در حاشیه این مراسم، استاد داود لواسانی، همزمان کلامی را از سعدی شیرازی در برج آزادی خوشنویسی کرد.