سرویس تجسمی هنرآنلاین: علیرضا ذاکری از جمله هنرمندانی است که در روزهای شیوع بیماری کرونا به انتشار طرح‌هایی مرتبط با این روزگار پرداخته است. چندی پیش یکی از آثار او به صورت تمبر پستی منتشر و رونمایی شد. ذاکری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این اثر گفت: در نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا به دلایلی گذر من به اورژانس بیمارستان رسید و زمانی که فعالیت‌های شدید پزشکان و پرستاران را دیدم دقیقا به یاد جبهه جنگ و التهابی که در خط مقدم جبهه وجود داشت، افتادم. کادر درمان هم این روزها در بیمارستان‌ها رودررویی مستقیم با مرگ دارند و به قهرمانان وطن تبدیل شده‌اند. این مسئله باعث شد اثری را طراحی کنم که در آن کادر درمان را در کنار رزمندگان قرار دادم.

ذاکری ادامه داد: این طرح در خبرگزاری منتشر شد و پس از چند روز متوجه شدم که شرکت پست این طرح را تبدیل به تمبر کرده و رئیس‌جمهور از آن رونمایی کرده است. من در جریان این کار قرار نداشتم اما احتمالاً نهاد ریاست جمهوری برای روحیه دادن به پزشکان و پرستاران به شرکت پست سفارش این کار را داده است و با توجه به اینکه طراحان نمی‌توانند در فرصت کوتاه کار مناسبی را طراحی کنند، آنها از طرح‌هایی که قبلاً منتشر شده است اثری را انتخاب کردند.

Untitled-1

ذاکری با اشاره به این‌که تغییراتی در طرح او ایجاد شده است گفت: متأسفانه این تمبر گرافیک خوبی ندارد و مشخص است که با عجله زیادی آماده شده است. اگر اصالت طرح مرا حفظ می‌کردند قطعاً تمبر بهتری به وجود می‌آمد، اما با تغییر در رنگ و اضافه کردن المان ویروس به آن لطمه زده‌اند. با توجه به اینکه تمبر اعتبار جهانی دارد بهتر است که این نوع کارها با دقت بیشتری انجام شود.

این هنرمند ادامه داد: در تمام دنیا وقتی اتفاق مهمی رخ می‌دهد طراحان دست‌به‌کار می‌شوند و در رشته‌های مختلف مانند گرافیک، کاریکاتور و عکس مسابقات و جشنواره‌هایی شکل می‌گیرد. در مورد کرونا نیز همین اتفاق رخ داد و طبیعی است که کاریکاتوریست‌ها نیز در این میان وارد عمل شدند. با توجه به اینکه مخاطب زیادی در فضای مجازی وجود دارد من هم طرح‌هایی را منتشر کردم که بتوانم احساس مخاطب را با موضوع همراه کنم. شاید در این میان افرادی باشند که تمکن مالی داشته باشند و این آثار آن‌قدر روی ایشان تأثیر بگذارد که بتوانند به دیگران کمک کنند. امروزه در سراسر جهان افراد آسیب‌پذیر زیادی هستند که به کمک دیگران نیاز دارند.

علیرضا ذاکری

ذاکری ادامه داد: در شرایطی که شعار اصلی این روزها "در خانه بمانیم" است من یک بی‌خانمان را طراحی کردم که اصلاً خانه‌ای ندارد که در آن بماند. این طرح خیلی مورد توجه قرار گرفت.  در همه دنیا این قشر وجود دارند اما کسی برای آنها کاری نمی‌کند. موضوع دیگری که این روزها وجود دارد مسئله اقتصادی و ضرورت آغاز به کار بسیاری از مشاغل است. در همین راستا طرحی کشیدم که فردی را در مترو نشان می‌دهند و او به جای ماسک، یک نان روی صورت دارد. این طرح در داخل و خارج کشور بازخورد زیادی داشت و مخاطبان را با خود همراه کرد.

علیرضا ذاکری

ذاکری افزود: با این طرح خواستم بگویم آنچه ما را نجات می‌دهد ماسک نیست، بلکه اقتصاد است. یعنی اگر اقتصاد ما نچرخد این ماسک هم نمی‌تواند ما را نجات دهد. قشر متوسط جامعه در هر شرایط باید کار کنند و من همین قشر را نمایش دادم. واقعیت این است که هیچ اقتصادی در هیچ جای دنیا نمی‌تواند بیش از سه ماه تعطیل باشد و در غیر این صورت کشور نابود می‌شود، بنابراین ضمن رعایت مسائل بهداشتی باید اقتصاد را دوباره فعال کرد.

این طراح ادامه داد: هدف طراح باید این باشد که مخاطب را درگیر موضوع کند، اما می‌بینیم که بعضی از طراحان تنها شعار می‌دهند و یا برخورد کاملا فانتزی با این موضوع دارند، درحالی‌که ما با حادثه تلخی مواجه هستیم که روزانه جان چندین نفر را می‌گیرد.