سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام "سپنج" در گالری اُ، نمایشگاه آثار مهدی ساروخانی با نام "گمشده در زمان" در گالری کاما، نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم‌پور با نام "نا به جایی" در گالری الهه و نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی با نام "تئوری بی‌نظمی" در گالری والی سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

سرپناه متروک

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام "سپنج" در گالری اُ برپاست. آثار عبدالهی تصاویری برگرفته از شهر و محیط زندگی انسان هستند، اما آنچه مقابل چشم بیننده قرار می‌گیرد ساختمان‌های مسکونی یا خیابان‌های شهر نیست. سوژه این نقاشی‌ها فضاهایی نیمه ساخته و متروک است که در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک دیده می‌شود.

سپنج به معنای خانه موقتی یا گذرگاه است و در بیشتر تابلوها، داربست‌ها و تیرآهن‌ها با سقف‌های موقت، فضاهایی نیمه‌باز را ایجاد کرده‌اند که تنها به عنوان یک سرپناه قابل استفاده بوده و زنگ‌زدگی فلزات نشان از رهاشدگی یا کم‌اهمیت بودن آن‌ها دارد. عبدالهی گاه دورنمایی از این سازه‌ها را به نمایش کشیده است و به این ترتیب دیده می‌شود که اغلب آنها در فضاهای طبیعی و در میان پوشش گیاهی قرارگرفته‌اند. به این ترتیب ردپایی از انسان در طبیعت باقی مانده است که نه تنها به فضای طبیعی آسیب رسانده است که حتی خود نیز کارایی لازم را ندارد.

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی در گالری اُ

اما نقاش در بخش دیگری از آثار خود به جزییات این سازه‌ها پرداخته است. او با نزدیک شدن به اجزای تشکیل‌دهنده محیط، بافت فلزات زنگ‌زده و صفحه‌های موج‌دار ایرانیت که برای پوشش سقف به کار رفته است را به نمایش گذاشته است. عبدالهی برای نمایش این فضا از تکنیکی استفاده کرده است که باعث شده ویژگی‌های محیط به خوبی نمایان شود. او از پرداختن به جزییات پرهیز کرده و با کنار هم گذاشتن لکه‌های رنگ، بافت اجسام را نمایش داده است. همین لکه‌ها کمک می‌کند رسوب‌ها، زنگ‌زدگی‌ها، رنگ ریختگی‌ها و... برای مخاطب مجسم شود و کهنگی و فرسودگی محیط نمایان شود.

خاکستری‌های رنگی در همه فضای تابلوها در حال چرخش هستند و محیطی یکدست را به وجود آورده‌اند. قاب‌هایی که برای این تابلوها انتخاب شده است نیز ارتباط زیادی با سوژه آثار دارند. نوارهای آلومینیومی که نوعی دیگر از مصالح ساختمانی هستند با پیچ‌هایی به یکدیگر متصل شده و فضای نقاشی را در برگرفته‌اند.

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام "سپنج" تا 2 مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه اول برپاست.

 

سفر در زمان

نمایشگاه آثار مهدی ساروخانی با نام "گمشده در زمان" در گالری کاما برپاست. ساروخانی در این مجموعه افراد و شخصیت‌هایی متعلق به گذشته را در فضایی خارج از زمان و مکان خودشان قرار داده است و به این ترتیب ویژگی‌هایی که در پوشش، رفتار و ظاهر آنها وجود دارد، تضادی شدید با محیط اطراف آنان به وجود آورده است.

زنان و مردانی آمده از دوران قاجار پا به دنیای مدرن امروز گذاشته و در آن سرگردان شده‌اند. تضادی که در ظاهر آنها دیده می‌شود قطعا در ذهن و اندیشه آنها بسیار شدیدتر است و عدم درک آنها از دنیای امروز می‌تواند در زندگی روزمره باعث ایجاد حوادث مختلف شود. آنها در دل دنیای پر زرق و برق و پر هیاهوی امروز اسیر شرایطی شده‌اند که نه آن را انتخاب کرده‌اند و نه توان انطباق پیدا کردن با آن را دارند.

نمایشگاه آثار مهدی ساروخانی در گالری کاما

زنان و مردان قاجاری از دل گل و مرغ کاشی‌ها و نقوش اسکناس‌ها خارج شده و بر صحنه‌های فشن و فستیوال‌های سینمایی دیده می‌شوند. زنانی که با چادر قاجاری در مقابل تماشاگران کت واک می‌کنند، یا مردانی که با کلاه مخروطی در کنار مجسمه اسکار ایستاده‌اند، تصویری پارادوکسیکال به وجود آورده‌اند که عجیب بودن آن لبخندی بر لب مخاطب می‌آورد. وابستگی آدم‌ها به گذشته و بروز آن در زندگی امروز، جایی در قالب گلدان شمعدانی که روی فرش قرمز قرار گرفته است خودنمایی می‌کند و جایی دیگر به صورت هم‌نشینی با سوپرمن به چشم می‌آید.

نمایشگاه آثار مهدی ساروخانی تا 26 تیر در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

 

جمع اضداد

نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم‌پور با نام "نا به جایی" در گالری الهه برپا است. نقاشی‌های قاسم‌پور تصاویری برآمده از واقعیت هستند، اما عناصر واقعی به شکلی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که فضایی خیالی را به وجود آورده‌اند. قهرمان اصلی این تصاویر حیوانات هستند و به ویژه گورخر در بیشتر تابلوها دیده می‌شود. این حیوان با ویژگی‌های بصری خاصی که دارد، امکان انتقال مفاهیم مختلف را فراهم می‌کند و خطوط سیاه و سفید بدن او تضاد تیره و روشن یا هم‌نشینی خیر و شر را نشان می‌دهد.

اما گورخرها در فضایی متفاوت دیده می‌شوند. گاه قفس کوچکی را آویزان از سقف یک خانه می‌بینیم که گورخری در آن محبوس شده است و گاه در میان قاب عکس‌هایی که روی دیوار خانه نصب‌شده‌اند، تصویری از یک گورخر نیز دیده می‌شود و این‌گونه به نظر می‌رسد که گورخر در جایگاه انسان قرار گرفته است.

نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم‌پور در گالری الهه

در تعدادی از تابلوها گورخرها تنها موجودات زنده روی زمین هستند و حتی کره زمین هم برگرفته از وجود این حیوانات است و به محل تقابل سیاه و سفید تبدیل شده است.

اشیاء موجود در زندگی انسان مانند مبل و توپ پلاستیکی هم به پوست گورخر شباهت یافته و حتی یک توپ به نمادی از "ین و یانگ" شباهت پیدا کرده است که مفهوم به هم پیوستگی عناصر متضاد را تداعی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم‌پور با نام "نابه جایی" 21 تا 31 تیر در گالری الهه برپا است. این گالری در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک 3 قرار دارد.

 

نگاهی به زمین

نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی با نام "تئوری بی‌نظمی" در گالری والی برپاست. آثار جلالی نقاشی‌هایی آبستره هستند که از تجمع لکه‌های رنگ به وجود آمده و ترکیب‌های گوناگونی را ایجاد کرده‌اند. جلالی در این تصاویر بدون اینکه قصدی برای نمایش تصویر خاصی داشته باشد، مناظری رنگارنگ را به وجود آورده است که مخاطب با پس‌زمینه ذهنی خود از طبیعت، می‌تواند آنها را درک کند.

لکه‌ها و سطوح رنگی که روی بوم قرار گرفته است گاه عناصر آشنایی را تداعی می‌کند. حرکت دورانی قلم‌مو می‌تواند گل‌هایی رنگارنگ را تداعی کند و سطوح وسیع رنگ آبی، آسمان یا دریا را نشان می‌دهد. از سوی دیگر دورنمای یک تابلو با خطوط افقی و عمودی و رنگ‌های خاکستری، نمای یک ساختمان را در دوردست تداعی می‌کند.

نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی در گالری والی

اما در بیشتر موارد لکه‌ها و خطوط بدون هیچ هدف و نظم خاصی روی بوم آمده‌اند. گاه سطوح حجیم رنگ با خراشیدن دارای بافت شده و خطوط منظم یا نامنظم در آنها شکل‌گرفته است. جلالی در هر تابلو از چندین رنگ استفاده کرده و همین موضوع باعث شده است تصاویری شلوغ به وجود آید که گاه محیطی آشفته را به وجود می‌آورند. در این شرایط تصویر مانند نمایی دوردست از زمین به نظر می‌رسد که از بالا دیده می‌شود.

نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی تا 1 مرداد در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.