سرویس تجسمی هنرآنلاین: کوروش ادیم مجموعه‌ای از عکس‌های خود از شاعران معاصر ایران را در یک کتاب منتشر کرده و در نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۹۸ عرضه می‌کند. این کتاب که "لبخند شاعر" نام دارد مجموعه‌ای از 138 عکس‌ است که کورش ادیم از لحظه لبخند زدن شاعران معاصر ایران ثبت کرده است. ادیم در گفت و گو با هنرآنلاین درباره کتاب "لبخند شاعر" گفت: قرار بود این کتاب حدود ۲ سال پیش منتشر شود اما با طراحی دوباره و با همت نشر "ورا" به سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران رسید.

ادیم ادامه داد: "لبخند شاعر" کتابی شامل پرتره‌هایی است که از شاعران در حال لبخند زدن گرفته ‎شده است. این پروژه در سال ۱۳۹۵ انجام شد و طی آن استودیویی در حیاط یک بنای قدیمی برپا شد و در یک زمان‌بندی سه ماهه با دعوت از شاعران، لحظاتی از لبخند زدن آنها به ثبت رسید و در نهایت در این کتاب لبخند 70 شاعر به تصویر کشیده‌ شد.

این عکاس که چاپ و انتشار دو کتاب شعر نیز در کارنامه او دیده می‌شود درباره علت پرداختن به موضوع لبخند و پیوند آن با شاعران گفت: وقتی از شعر صحبت می‌کنیم همه به یاد شمع، حزن، اندوه و اشک می‌افتند ولی من سعی کردم لبخند شاعری که حزن یک ملت را در سینه دارد، در قالب عکس نشان دهم. در این عکس‌ها شاعر را به عنوان سمبل شادی یک جامعه نشان می‌دهم که در کنار سختی‌ها، لحظات پرنشاطی هم دارد.

ادیم تاکید کرد: این کتاب اگرچه تصویر تعداد قابل ملاحظه‌ای از شعرا را در بر می‌گیرد ولی به دلیل اینکه پرتره‌ای از همه شاعران معتبر در قید حیات نیست، قطعا کتاب کاملی نخواهد بود. تاسف من این است که پرتره‌ای از برخی شاعران خوب در این کتاب وجود ندارد، اگرچه ممکن است این امر زمینه‌ساز تولید و تدوین جلد دوم کتاب هم بشود. دوست داشتم عکسی از شاعرانی چون احمدرضا احمدی، علی باباچاهی، یدالله رویایی و... در این مجموعه داشته باشیم اما به دلایل متعدد امکان عکس‌ گرفتن از آنها میسر نشد.

لبخند شاعر

او با اشاره به اینکه انتخاب شاعران این مجموعه برعهده شورای مشورتی بوده است، افزود: تمام سعی‌‌ام این بود که شاعران از نسل‌های مختلفی باشند و بر همین اساس از شاعران زیر ۳۰ سال هم که کتاب معتبر و شعرهای خوبی داشتند برای گرفتن پرتره دعوت کردم.

ادیم درباره ارایه عکس‌ها در قالب نمایشگاه نیز بیان کرد: ناشر این کتاب بسیار علاقه‌مند است که پرتره شاعران در ایران و کشورهای خارجی هم به نمایش درآید اما تحقق این امر نیاز به جذب اسپانسر و تامین منابع مالی دارد. شاید با انتشار این کتاب بتوانیم برخی افراد را ترغیب کنیم تا عکس‌ها به شکل نمایشگاه هم عرضه شود.

او در پایان تصریح کرد:‌ این عکس‌ها صرفا عکس‌هایی است که لبخند شاعر را نشان می‌دهد و قطعا جزو بهترین عکس‌های پروژه من نیست. من عکس‌هایی دارم که شاعر مشغول انجام کاری است و پرتره فقط رخ هنرمند را نشان نمی‌دهد یا پرتره‌های محیطی که به لحاظ زیبایی‌شناسی قابل توجه‌تر از پرتره‌های لبخند هستند.

گفتنی است کتاب "لبخند شاعر" در 156 صفحه با 138 عکس در قطع خشتی، به قیمت 85 هزار تومان با جلد شومیز و 95 هزار تومان با جلد سخت، توسط نشر "ورا " روانه بازار کتاب شده است.