سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، ‌ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، داوران، هنرمندان و علاقه‌مندان هنرهای تجسمی در موسسه صبا برگزار شد.

ابراهیم حقیقی در ابتدای این مراسم گفت: چند ماه پر کار را پشت سر گذاشتیم و از زمان تشکیل شورای سیاست‌گذاری دست یاری به طرف هنرمندان همه رشته‌ها دراز کردیم. جلسات بسیاری داشتیم که حاصل آنها به انتخاب داوران و دبیران منتهی شد و بسیار خوشحالم که این عزیزان با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه ما قرار داشت پذیرفتند که در جشنواره حضور داشته باشند.

حقیقی ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر پیچیدگی‌های خاص خود را دارد زیرا دارای ۱۰ رشته است و امسال هم به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قصد داشتیم تنها به برگزاری مسابقه در این ده بخش بسنده نکنیم. قصد ما این بود که هنرمندان بیشتری را از شهرستان‌ها در این جشنواره شرکت دهیم و خوشبختانه این اتفاق هم رخ داد. اما برخلاف جشنواره‌ای مانند فیلم، هنرمندان حرفه‌ای زیادی در جشنواره هنرهای تجسمی شرکت نمی‌کنند. پس با دعوت از گالری‌ها سعی کردیم این خلاء را هم پر کنیم و آثار هنرمندان حرفه‌ای را در جشنواره شاهد باشیم.

حقیقی افزود: بدون حضور داورانی که در این دوره از جشنواره حضور دارند قطعا چنین استقبالی رخ نمی‌داد. نام این داوران تشویقی برای شرکت‌کنندگان بود چون می‌دانستند قرار است کار آنها توسط افرادی حرفه‌ای داوری شود.

دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: هنرهای تجسمی در ایران بسیار جوان است. سال ۱۳۱۹ مدرسه صنایع مستظرفه تاسیس شد و این محل در سال ۲۸ تبدیل به دانشکده هنرهای زیبا شد. هنرهای تجسمی در اواخر قرن ۲۰ دگرگونی‌های بسیار زیادی پیدا کرد و آمدن هنر جدید با نوع روایت خود که به تکنولوژی بسیار وابسته است، نیاز به این دارد که ما با جهان همسو باشیم و قدم برداریم. اما این کار همراه با این موضوع است که می‌خواهیم هویت خود را نیز حفظ کنیم.

حقیقی ادامه داد: امسال قصد ما این بود که ببینیم آیا می‌توانیم با حفظ فرهنگ ملی و اصالت خودمان جهانی هم باشیم؟ این موضوع را در فراخوان اعلام کردیم و حالا قضاوت با شماست که آیا این اتفاق رخ داده است یا نه. هیچ راهی برای هنر نیست و اگر بومی نباشد نمی‌تواند راهی به جهان پیدا کند.

پس از پخش کلیپ‌هایی از روند شکل‌گیری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هادی مظفری گفت: ادامه مسیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر مدار قبلی کار دشواری نبود، اما ایجاد تغییر در بخش‌هایی که باعث گلایه هنرمندان شده بود و افزایش بخش‌های جنبی دیگر که هر کدام کار تخصصی زیادی لازم داشت، کار ساده‌ای نبود. در جشنواره یازدهم ده رشته تجسمی با ویژگی‌های متفاوت خود در کنار هم قرار گرفته‌اند که گرچه کار دشواری بود اما به هر حال اتفاق افتاد.

او با اشاره به همکاری هنرمندان در این رویداد گفت: آنها که بی‌تفاوتی را برگزیده بودند این بار اعتماد کردند و هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفتند تا همه در کنار هم در زیر سقف هنر ایران بمانیم.

در ادامه این مراسم، نمایشگاه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور معاون امور هنری وزارت ارشاد و هنرمندان افتتاح شد و علاقمندان به تماشای آثار این دوره از جشنواره پرداختند.

گفتنی است یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 15 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا ادامه دارد.