سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس آرمین امیریان با نام "عر" در گالری اعتماد باغ نگارستان برپاست. امیریان در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: تعداد عکس‌های این مجموعه بیشتر از آن چیزی است که در نمایشگاه دیده می‌شود اما از میان آنها ۱۵ فریم را برای نمایش در گالری انتخاب کردم.

او درباره نحوه شکل‌گیری این مجموعه گفت: آثار هنری که با موضوعات شاخصی مانند محیط زندگی و اجتماع در ارتباط هستند معمولا پیشینه طولانی دارند و چند سال قبل از شروع به کار روی آنها، ذهن هنرمند را درگیر می‌کنند. من در مدت دو سال روی این مجموعه کار کردم اما شکل‌گیری ایده آن به سال‌ها پیش بازمی‌گردد.

امیریان درباره موضوع این عکس‌ها گفت: ایران کشوری است که روی متن سوار است و تاریخ و فرهنگ آن به واسطه متن شناخته می‌شود. بسیاری از اتفاقاتی که ما روزمره با آن برخورد داریم نیز به واسطه متن به ما رسیده است، در نتیجه این مجموعه عکس نیز راوی یک داستان است که کاملا با ایران، مردم این کشور و تاریخ و فرهنگ آن مرتبط است. این عکس‌ها مانند آینه‌ای در مقابل همه این موارد است که هر چند ممکن است شکسته یا غبار گرفته باشد اما بازتابی از این شرایط را نشان می‌دهد.

امیریان افزود: سعی داشتم این مجموعه را تا حد ممکن ایرانیزه کرده و از المان‌های ایرانی استفاده کنم. بنابراین برخلاف مجموعه‌های قبلی من که بیشتر جنبه بین‌المللی داشت در این آثار از بناهای ایرانی استفاده کردم. در عین حال تعریف معماری را دگرگون کردم و دیوارها در این آثار کارکرد متفاوتی دارند. دیواره‌ها گاه یک صفحه برای نوشتن هستند یا به محلی برای نصب یک پرده تبدیل شده‌اند.

این هنرمند افزود: در کشورهای خارجی وقتی صحبت از ایران می‌شود یکی از نخستین گزینه‌هایی که به ذهن خارجی‌ها می‌رسد معماری ایران است. من هم از این بناها استفاده کردم تا هویت ایرانی را نمایش دهم و از بناهای قدیمی متعددی در شهرهای مختلف عکاسی کردم. من از این بناها استفاده کردم که تخریب شدن را نشان دهم، تخریبی که پیش زمینه یک ویرانی بزرگ‌تر است. البته با توجه به اینکه این آثار چند سال پیش عکاسی شده‌اند، در این مدت بسیاری از این بناها از بین رفته و کاملا تخریب شده‌اند.

او درباره حضور حیوانات در این محیط گفت: حیوانات نشانه‌هایی هستند که مخاطب بتواند با استفاده از آنها تصاویر را تفسیر کند. به عنوان مثال فیل به یک قدرت تشبیه می‌شود که در عین حال ممکن است از یک عنصر کوچک مانند موش بترسد. در کارهای من فیل مفاهیم مختلفی مانند مظلومیت، استبداد و... را نمایان می‌کند و این کدها باعث می‌شود بیننده خودش مفهوم عکس را شکل دهد. این نوع کدها باعث معنابخشی به عکس می‌شود. من عقیده دارم هنر ما را وارد درک پیرامون و ارتباط معنوی با محیط اطراف می‌کند. اگر یک جمله را کامل و واضح مطرح کنیم شکل یک معادله ریاضی به خود گرفته و ارتباط معنوی شکل نمی‌گیرد. بنابراین باید نشانه‌هایی در اختیار مخاطب قرار داد تا خودش بتواند اثر را تفسیر کند.

امیریان ادامه داد: در این مجموعه از تکنیک‌های فتومونتاژ، عکاسی صحنه‌آرایی شده و عکاسی مستند استفاده کردم. اگرچه من بیشتر به عنوان عکاس صحنه‌آرایی شده شناخته می‌شوم اما در این مجموعه تکنیک عکس‌های من مشخص نیست و کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که آنها فتومونتاژ یا استیج فتوگرافی هستند.

این هنرمند افزود: قصد من این بود که علاوه بر برخوردهای مختلف که بینندگان می‌توانند با آثار داشته باشند و برداشت شخصی خود را از آنها بگیرند، برای هم‌صنف‌های خود مطرح کنم که قابلیت‌های زیادی که در عکاسی وجود دارد را تنها به عنوان یک گام ابتدایی در نظر بگیرند و با گذر از تکنیک، به آنچه در اثر مطرح می‌شود توجه کنند.

امیریان با بیان اینکه چند مجموعه عکس را با موضوع تاریخ و فرهنگ ایران به نمایش خواهد گذاشت گفت: من 12 سال است به عکاسی می‌پردازم و معمولا آثار من در خارج از ایران به نمایش درآمده‌اند. مجموعه عکس "عر" متعلق به چند سال پیش است و بارها امکان نمایش آن در خارج از کشور فراهم شد، اما هدف من این بود که آنها را ابتدا در ایران نمایش دهم. اگرچه هنوز در جامعه ایران فرهنگ خرید و فروش عکس جا نیفتاده است اما با وجود این دشواری‌های اقتصادی و فرهنگی، هنرمند علاقه دارد کاری که انجام می‌دهد در کشور خودش دیده شود. من هم تمام این سختی‌ها را به جان خریدم تا آثار ابتدا در ایران نمایش داده شود.

او با اشاره به بازخورد خوب نمایشگاه در میان مخاطبان گفت: در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که همه آدم‌ها می‌توانند عکاسی کنند و ارتباط زیادی با آن دارند. به نظرم اثر هنری نباید محدود به یک قشر خاص باشد و عکاسی این ویژگی را دارد که در اختیار هر کسی قرار بگیرد. من هم در این نمایشگاه شاهد بودم که همه نوع مخاطب اعم از مخاطب عام یا عکاسان حرفه‌ای توانستند برداشت‌ها و تحلیل‌های خود را از آثار داشته باشند.

امیریان ادامه داد: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دوستان عکاس این رشته را یک وسیله مسابقه‌ای و جشنواره‌ای می‌دانند و درک عکاسی به معنای واقعی آن در فضای جامعه عکاسی احساس نمی‌شود. بسیاری از کارها نیز کپی از آثار سطح پایین خارجی هستند که می‌توانند در فضای مجازی باعث شهرت عکاس شوند. این اتفاقات باعث می‌شود از وجه هنری عکاسی دور شویم. من عقیده دارم عکاسی را باید به عنوان چیزی که نمود عشق است و دیالکتیک هنری دارد تفسیر کنیم. مهم نیست که امروز با ارائه چند عکس تشویق شویم و جایزه بگیریم، بلکه آنچه کیفیت هنری کار را تضمین می‌کند گذر زمان و ماندگاری آنها پس از سالها است.

نمایشگاه عکس آرمین امیریان تا 25 دی در گالری اعتماد باغ نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشرا، باغ نگارستان برپاست.