سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار میترا سلطانی با عنوان "در ستایش زوال" در گالری فرمانفرما برپاست. سلطانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: در این مجموعه 20 اثر به نمایش درآمده است که با تکنیکِ پرداز و نگارگری ایرانی روی کاغذهای قدیمی کار شده‌اند. علاوه بر آن دو اثر چیدمان هم به نمایش درآمده است که با استفاده از مجموعه عکس‌های من شکل‌گرفته‌اند.

او با بیان اینکه از 3 سال پیش به جمع‌آوری دست‌نوشته‌های قدیمی علاقه‌مند شده افزود: این کاغذهای قدیمی حس و حال خاصی دارند و دیگر نمونه آنها دیده نمی‌شود. گذشت زمان هم‌رنگ آنها را تغییر داده و هماهنگی بیشتری با نوشته‌ها پیدا کرده است. من پس از تحصیل در رشته‌های نقاشی و گرافیک به نگارگری علاقه‌مند شدم و بخشی از تکنیک‌های نقاشی ایرانی را از اساتید سنتی یاد گرفتم. پس از آن شروع به نقاشی روی کاغذهای قدیمی کردم و مرکب قهوه‌ای را به کار بردم چون با کاغذهای قدیمی ارتباط خوبی دارد. 

سلطانی افزود: سوژه بیشتر نقاشی‌های من حیواناتی مانند کرگدن، خرس و... هستند چون بافت زمخت پوست یا موهای ظریف آنها با خاصیت نگارگری ایرانی یعنی استفاده از نهایت ظرافت قلم به خوبی قابل بازسازی است. این تصاویر گاهی با متن ارتباط دارند اما قصد من تصویرسازی متون نبود و تنها به زیبایی‌شناسی خطوط و ترکیب‌بندی آن توجه داشتم. 

سلطانی ادامه داد: بیشتر این کاغذها اسناد ازدواج، اسناد معامله و چیزهایی مانند اینها هستند که اتفاقات روزمره زندگی مردم در آنها دیده می‌شود، ولی در آنها ظرافت و زیبایی‌شناسی وجود دارد و هرکدام از آنها مانند یک اثر هنری است. این موضوع متفاوت با چیزی است که امروزه در فرم‌ها، مهرها، نوشته‌های اداری و... می‌بینیم. 

او با اشاره به برگ‌هایی که روی آثار کلاژ شده‌اند گفت: این برگ‌ها را از حاشیه رودخانه‌ها جمع‌آوری کردم. بافت‌های آنها به‌مرور زمان و در برابر فشار آب از بین رفته و تنها یک بافت توری از برگ‌ها باقی مانده است. این برگ‌ها با ایده من در زمینه "زیبایی‌شناسی زوال" هماهنگ بودند و پروسه نابود شدن را نشان می‌دادند. 

سلطانی درباره بخش چیدمان نمایشگاه گفت: پروژه فوق‌لیسانس من درباره زیبایی‌شناسی سنگ مزارها بود و به عکاسی از سنگ مزار اقوام و ادیان مختلف پرداختم. در خیلی از آنها تصویر شخص متوفی استفاده می‌شود اما این تصویر بر اثر باد و باران آسیب دیده و به مرور دچار زوال می‌شود. گاه این تغییرات به شکلی است که انگار توسط یک نقاش در آنها دخل و تصرف شده است. این اتفاقات تصویری برایم جالب بود و احساس کردم بُعد دیگری از زیبایی‌شناسی زوال در آنها دیده می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتم آنها را در قالب دو چیدمان در نمایشگاه ارائه دهم.

گفتنی است نمایشگاه آثار میترا سلطانی با عنوان "در ستایش زوال" تا 7 مرداد در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.