سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ابراهیم گنجیان با عنوان "خلوت ازدار" در گالری آتبین برپاست. در این نمایشگاه 10 تابلوی رنگ روغن با برداشتی آزاد از طبیعت به نمایش درآمده است. گنجیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: من در شمال ایران زندگی می‌کنم و جغرافیای محیط بر آثارم تاثیر زیادی داشته است. همیشه در طبیعت به نقاشی می‌پردازم و آثار کوچکی با شیوه‌های امپرسیونیستی یا واقع‌گرا نقاشی می‌کنم.

گنجیان افزود: وقتی به فضای کارگاه می‌روم این آثار کوچک را با هم ترکیب می‌کنم و تغییراتی در آنها می‌دهم تا آثاری متفاوت به وجود آید. سه سال است که به این شیوه کار می‌کنم و با کم و زیاد کردن جزییات و بخش‌های مختلف طبیعت، این تابلوها را به وجود آورده‌ام. کارهای کوچک متفاوت از کارهای نهایی هستند و حضور مولف در تابلوهای بزرگ محسوس است. هنرمندان زیادی هستند که کارهای بسیار خوبی در نقاشی از طبیعت انجام می‌دهند، بنابراین من خواستم طبیعت را از فیلتر خودم بگذرانم و فضایی دوگانه در تابلوهایم به وجود آورم.

او با اشاره به نام نمایشگاه گفت: ازدار نام مازندرانی نوعی درخت است که به نام فارسی درخت آزاد شناخته می‌شود. من در این آثار به دنبال خلوت بودم اما چیزی که توجه مرا به خود جلب می‌کرد این بود که بسیاری از مناطق طبیعی که می‌رفتم در دفعات بعد آسیب دیده بودند و دیگر به شکل قبلی نبودند. بنابراین در تصوراتم خلوتی را در ذهن خود ایجاد کردم که قابل تخریب نبود.

گنجیان با اشاره به فضای دوگانه آثار و انتزاعی بودن بخش‌هایی از تابلوها گفت: مینیمال شدن بخش‌هایی از تصویر اشاره به آن خلائی است که انسان‌ها در طبیعت به وجود آورده‌اند. حتی کشاورزی هم باعث تخریب طبیعت شده است و من در آثارم سعی کردم به عنوان یک نقاش این آسیب به طبیعت را نشان دهم.

گنجیان ادامه داد: این نمایشگاه قصد ندارد شعار بدهد بلکه فقط لذت بردن از این آثار برایم مهم است و دوست داشتم همان حس خوب و لذتی را که در زمان نقاشی کردن داشتم به مخاطب انتقال دهم. شاید به همین دلیل هم استقبال زیادی از نمایشگاه شد و مخاطبان حس خوبی از دیدن تابلوها داشتند.

او درباره رویکرد هنرمندان به نقاشی از طبیعت گفت: به نظر من دو نگاه مختلف به نقاشی از طبیعت وجود دارد. یک بخش از آن دیدگاه اقتصادی و تجاری است که به دلیل پایین آمدن فروش آثار فیگوراتیو، توجه به سمت نقاشی طبیعت بیشتر شده و آثاری که با الهام مستقیم از طبیعت و یا برداشت‌های شخصی هنرمند شکل گرفته‌اند، فروش بهتری دارند. مسئله دوم این است که به نظر من مدیوم نقاشی ابزار چندان قدرتمندی برای ‌بیان مسائل اجتماعی نیست. شاید 10 ثانیه فیلم کوتاه و یا ادبیات خیلی بهتر از یک تابلوی نقاشی بتواند مفاهیم اجتماعی را انتقال دهد.

گنجیان افزود: به نظر من در نقاشی باید به مخاطب یک لذت بصری بدهیم و فرایندی را طی کنیم که نقاشی دارای مخاطبان بیشتری باشد. به نظر می‌رسد که گالری‌ها هر روز خلوت‌تر می‌شوند چون بخشی از آثار نمایش داده شده در آنها برای بیننده جذاب نیستند و در نتیجه مخاطب این پیش فرض را دارد که باید نوع خاصی از آثار را تحمل کند.

نمایشگاه نقاشی ابراهیم گنجیان با عنوان "خلوت ازدار" تا 26 تیرماه در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.